
Od řeznického nože po high-tech technologie
Společnost Maso–Profit není jen dodavatelem gastrovybavení, ale hlavně rodinnou firmou, jež spojuje tradice s inovacemi. Bratranci Jiří a Martin Kužniarovi, kteří stále pracují pod vedením svých otců, zakladatelů firmy, v ní mají pevně rozdělené role. Jiří se stará o IT a e-shop, Martin zase o marketing a vizuální identitu.
Firma se specializuje na dovoz nejmodernějších technologií pro gastronomii od malých podniků až po velké restaurace a průmyslové kuchyně. V jejich e-shopech a prodejnách najdete vše potřebné pro vaření – koření, nože, potřeby na zavařování a uzení, ale i sofistikované a technicky vyspělé gastrotechnologie pro nejmodernější restaurace. Jak svorně říkají, jejich cílem je být první volbou pro každého, kdo hledá špičkové vybavení i odborné poradenství a servis, ať už se jedná o nadšence, či profíky. V rozhovoru mluví o tom, jak propojují technologie s každodenním provozem, proč je marketing v gastru specifický a jaké to je, pracovat v rodinném podniku.
Jak se podle vás za poslední roky posunuly technologie v gastronomii?
Jiří Kužniar: Hlavně v automatizaci a efektivitě. Výrobci se snaží snižovat spotřebu energie i časovou náročnost procesů. Dnes už třeba konvektomaty samy rozpoznají množství suroviny na plechu a přizpůsobí tomu nastavení.
Martin Kužniar: A nejen to, dokážou se přizpůsobit i požadované textuře jídla – třeba jak moc křupavou chcete kůrku. Technologie se posouvají tak, že vaření už není o hlídání trouby, ale o nastavování výsledku.
Vaši zákazníci jsou profesionálové, nebo i běžní spotřebitelé?
Jiří Kužniar: Primárně profesionálové: šéfkuchaři, restauratéři či provozovatelé řeznictví. Ale poslední dobou roste zájem i mezi hobby kuchaři a lidmi, kteří si chtějí doma třeba vyudit vlastní klobásy.
Martin Kužniar: Občas se najdou i fajnšmekři, kteří si koupí konvektomat domů. Ale je to investice na úrovni luxusní motorky, takže není pro každého. Nejčastěji u nás tyto technologie nakupují špičkové restaurace, jejichž personál rovnou zaškolíme.
Dříve jste působili hlavně jako technický dodavatel. Jak jste změnili přístup k marketingu?
Martin Kužniar: Změnili jsme celou vizuální identitu, pracujeme s influencery z gastronomie – třeba s Petrem Čtvrtníčkem a Romanem Vaňkem. Se Čtvrtníčkem jsme natočili sérii videí o zabijačkách a měla skvělý ohlas. Snažíme se pracovat se sociálními sítěmi, na našem instagramu najdete i vtipná videa z našeho provozu.
Jiří Kužniar: Taky hodně investujeme do e-shopu, chceme, aby si u nás lidé mohli pořídit vše na jednom místě a nemuseli nakupovat po různých obchodech.
Rodinné podnikání může být složité. Jaké to je u vás?
Jiří Kužniar: Člověk tím projde všemi fázemi, od toho, že se tomu brání, až po moment, kdy si uvědomí, že ho to vlastně baví (smích). Jsme už třetí generace a každý si našel svoje místo. Naši otcové stále ve firmě fungují, takže generační střety jsou na denním pořádku.
Martin Kužniar: Ale zároveň nám na firmě opravdu záleží. Nedávno jsme třeba kompletně přestavěli naši pražskou prodejnu, aby působila přívětivěji a byla pro lidi přístupnější. A je skvělé vidět, že se k nám zákazníci vracejí nejen pro stroje, ale i pro koření nebo nože.
Kde vidíte Maso–Profit za pár let?
Jiří Kužniar: Chceme být první volbou pro každého, kdo zařizuje gastronomický provoz – nejen pokud jde o velké technologie, ale i menší vybavení nebo spotřební materiál.
Martin Kužniar: A taky bychom chtěli být tou první volbou pro všechny, co si chtějí koupit kvalitní nůž nebo si doma vyudit vlastní klobásy. Protože, řečeno s nadsázkou, kamarád řezník se vždycky hodí!