Režisér Šimon Šafránek o RapStory: Český rap se odehrává na internetu, kulturní a mediální scéna ho ignoruje

Čestmír Strakatý

„Nechtěl jsem dělat Wikipedii, na to není nikdo zvědavý,“ říká o připravovaném dokumentárním webseriálu RapStory jeho režisér Šimon Šafránek. V sekci Zvláštní uvedení představil na karlovarském festivalu pět z celkem deseti plánovaných epizod, které na sklonku roku uvede Česká televize. Mapuje v nich třicet let českého rapu, během kterých se stal z vysmívaného žánru novým popem. Navzdory tomu, že ho dlouhodobě přehlížely rozhlas i televize.  

Digitální revoluce, rozšíření sociálních sítí, audio-vizuálních platforem a neomezená data dostupná mladé generaci stojí podle režiséra Šimona Šafránka za explozí rapu na internetu. „Ty kluci jsou schopný dosáhnout na klipu deset, patnáct, dvacet milionů sledovanosti. Přitom jde jejich hudba mimo oficiální média, takže tady najednou vzniká svébytná kultura, což nějakou dobu nehrálo roli, ale teď je to tak velký, že žádnou televizi, časopisy, ani rozhlas nepotřebují. Kvůli tomu ale jejich diváci, čtenáři a posluchači nevědí, co se děje a jsou o to ochuzení,“ říká autor úspěšných dokumentů, jako je King Skate, za kterého získal Českého lva, nebo Meky.

Přehlížení současného fenoménu mainstreamovými médii se rozhodl prolomit a pro Českou televizi natočil desetidílný dokumentární webseriál RapStory. V něm vyzpovídal bezmála třicet osobností, které během uplynulých tří dekád formovaly tuzemskou scénu. O své zkušenosti ze setkání s interprety, kteří mají často nálepku nepřizpůsobivých, o tom, nakolik je jejich hudba autentická nebo proč podle něj jednu z prvních hip-hopových skupin 90. let Chaozz semlela sláva, se rozpovídal ve speciální dílu pořadu Prostor KVIFF X, natočeném na 55. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.