Producenti otvírají síň slávy. Jako první do ní vstoupí producent snímků Šakalí léta nebo Kolja Jiří Ježek
Úspěšné filmy devadesátých let Černí baroni, Tankový prapor, Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Šakalí léta, Kolja či Báječná léta pod psa spojuje ve funkci producenta či vedoucího produkce jediné jméno. JIŘÍ JEŽEK. Ikonu českého producentství ocení Asociace producentů v audiovizi (APA) na letošním 56. ročníku MFF Karlovy Vary v rámci své nově otevřené Producentské síně slávy.
"Producentství má v Česku dlouholetou tradici a je hybnou silou naší audiovize. Považujeme za důležité zdůrazňovat význam nezávislých producentů. Současná úspěšná generace by ale nemohla dělat svou práci bez přínosu předchozích generací. Proto jako profesní organizace budeme každý rok připomínat jednoho kolegu, který se významnou měrou podílel nebo podílí na dobrém jménu producentské profese. Jako první do síně slávy nemohl vstoupit nikdo jiný než legenda Jiří Ježek,“ uvedl předseda APA Vratislav Šlajer. Z jeho rukou převezme Jiří Ježek (72) ocenění ve Varech hned na začátku festivalu, v neděli 3. července v Grandhotelu Ambassador Národní dům. Slavnostního předávání se zúčastní i režisér Jan Hřebejk, který s Ježkem spolupracoval na filmu Šakalí léta.
Téměř všechny filmy, které vznikly v Ježkově soukromé společnosti Space Films, se zařadily do první desítky nejnavštěvovanějších filmů v českých kinech. Přímo jako producent je mimo jiné podepsán pod snímky Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992) v režii Věry Chytilové, Šakalí léta (1993) Jana Hřebejka nebo Báječná léta pod psa (1997), k jejichž režii Ježek oslovil Petra Nikolaeva. Jako producent se podílel na dokumentu Hlasy dětí (Voices of the Children) o dětech přeživších pobyt v koncentračním táboře Terezín, který získal v roce 1999 prestižní cenu Emmy za nejlepší historický dokument.
„Filmový producent je velmi složitá profese, která obsahuje všechno - být dobrý psycholog, taktik, dramaturg, ekonom, nesmí se bát, musí umět jednat s lidmi všech profesí, těch dělnických, ale i s umělci, musí být zodpovědný při hospodaření s financemi svými i ostatních. Těch věcí je celá řada a dodnes se o náplni práce producenta mezi laickou veřejností ani filmaři tolik neví,“ řekl producent Jiří Ježek. Ten byl zároveň historicky prvním předsedou APA založené v roce 1994, která sdružovala první nezávislé producenty, a sehrál tak důležitou roli při transformaci státního filmu do soukromého sektoru. „Vdnešní době je APA prestižní organizace, která sdružuje řadu filmových profesionálů ze všech filmových oblastí včetně reklamy. V době, kdy jsem tam byl já, ještě nebylo tolik producentů ani společných zájmů. Dnes v České republice nemůže film fungovat bez státní podpory, není to zboží. Budoucnost kinematografie je v rukou producentů, kteří vybírají zajímavé látky, ale záleží i na tom, jak se bude chovat stát, jaká tu bude podpora audiovize,“ dodal jeden z nejúspěšnějších českých producentů Ježek.
Ježkova společnost Space Films je označována jako první soukromá nezávislá produkční a distribuční společnost, která byla po roce 1989 v Československu založena. Zatímco ve 30. letech zde fungovaly desítky firem, které se věnovaly natáčení filmových děl, během druhé světové války zabrali filmový průmysl Němci, po ní byl zestátněn a jediným možným producentem filmů do pádu komunistického režimu byl samotný stát. Pozice nezávislého producenta zanikla a o její znovuobnovení se zasloužil právě Jiří Ježek, který obstarával výrobu prvního soukromého porevolučního filmu Tankový prapor. Snímek z roku 1991 se stal s celkovou návštěvnostní 2,5 milionů diváků nejnavštěvovanějším snímkem devadesátých let. Jiří Ježek se se svými kolegy zaměřoval na producentské a distributorské aktivity či výkonnou produkci, tedy samotnou výrobu filmu. Vytvářel také koprodukce s jinými subjekty a společně se svými kolegy se stali i průkopníky porevolučního filmového marketingu. Obsáhlé služby i know-how v oblasti audiovizuálního průmyslu poskytovali dalším režisérům či producentům. Ježkova společnost spolupracovala i s BBC či ITV.