Video placeholder

Men: Folk-horor, který si vystačí pouze se dvěma herci

Mistr sci-fi Alex Garland se ve folk-hororu Men z produkce progresívní společnosti A24 vydává do pitoreskní anglické vsi, kde podivní domorodci nenechají na pokoji unavenou ženu v podání Jessie Buckleyové.

Britský režisér Alex Garland si udělal světové jméno coby autor románu Pláž (1996) o baťůžkáři na cestě za mytickou panenskou pláží. Režisér filmového zpracování Danny Boyle jej pak oslovil jako scenáristu k vědecko-fantastickým filmům 28 dní poté (2002) o smrtící nákaze či Sunshine (2007), kde se astronauti pokoušejí zažehnout chladnoucí slunce. Ve vlastním režijním debutu Ex Machina (2014) pak Garlanda zaujala představa singularity: programátor má zjistit, jestli je robot Ava s tváří Alicie Vikanderové inteligentní jako člověk. V dalším filmu, Annihilation (2018), režisér vysílá odvážnou bioložku (Natalie Portmanová) prozkoumat ekosystém, který se usídlil na Zemi.

I v jádru Garlandovy novinky Men je žena v nesnázích. Tentokrát jí ale trable nezpůsobuje věda či cizí inteligence – jsou to prostí muži. Snad poněkud zkažení, ale především všudypřítomní. A Harper (Jessie Buck­leyová) potřebuje klid, vzpamatovává se totiž z turbulentního vztahu s násilným partnerem. Odjíždí na týden na venkov, kde si pronajme starobylý dům s košatou jabloní. Do jednoho jablka se zakousne, za což jí okamžitě vynadá úlisný majitel sídla. Energicky ho ztvárnil Rory Kinnear. Při procházce po okolí pak Harper pronásleduje jakýsi nahatec (opět Rory Kinnear) a režisér s velkou chutí orchestruje první lekací scény. A když se na scéně objeví přivolaní policajti, snad jenom obecenstvo překvapí, že je hraje – Rory Kinnear. Stejně jako všechny další podivné muže ve vsi, kde zcela chybějí ženy.

Garland vždy preferoval limitovaný počet herců. Tentokrát je ale radikálnější než kdy dřív, když si v úsporných lokacích vystačí s pouhými dvěma.

V nejrůznějších přestrojeních Rorymu Kinnearovi pomáhají nejen kostýmy, ale i počítačové triky. Ve vizuálně působivém snímku se pak publikum velmi snadno dostává do kůže Harper, jež chce mít pár dní klid od mužů – a ti jsou přitom jediní, koho v Garlandově snímku potkává. „Chtěl jsem udělat hororový film o pocitu hrůzy,“ říká režisér a podařilo se mu to. I když Men využívají techniky a konvence hororového žánru, hrůza je tu o poznání abstraktnější než v Garlandových předchozích filmech. Výjevy ženy doslova obklíčené mužskými pak publikum vcelku sugestivně nutí přemýšlet nad tématy toxické maskulinity či viktimizace oběti.

Režie: Alex Garland
USA 2022