Na co dnes ve Varech? Žena, muž a dítě aneb Rodičovské můra na filmovém plátně
Jste-li rodiče, pak tento film vykreslí jednu z vašich nočních můr: vaše dítě se zničehonic změní, vymkne se normálu, zřejmě ho něco trápí a vy s tím nedokážete vůbec nic udělat.
V komorním rodinném dramatu Žena, muž a dítě mladé íránské režisérky Dornaz Hadžíhové, autorky dvou zdařilých krátkých snímků (Marziyeh i Marlon byly oceněny na několika festivalech), se to stane krásnému čtyřletému chlapečkovi jménem Ilya. Ten zničehonic přestane mluvit – a vlastně i neverbálně reagovat na věty rodičů.
Haleh a Amir se tedy vydají za psychologem. A tady divák zpozorní: slyšíme totiž psychologův hlas, ale na plátně ho nevidíme. I vzhledem k „terapeutickému“ postupu, jejž navrhuje, to jen podtrhuje jeho nedůvěryhodnost. Je Haleh skutečně hyperprotektivní matka, která svého syna příliš rozmazlila, jak se jí oba muži snaží podsunout? Nebo je obětí šovinistické, autoritářské íránské kultury, kde muži rozhodují o všem včetně soukromí ženy a mateřství, přesněji jejího způsobu bytí matkou?
Rozhodne se tu totiž, že šok, v němž se Ilya pravděpodobně nachází, je třeba „léčit“ jiným šokem – přezaměstnaný táta Amir, který to s dětmi ani s domácností neumí, se o něj má nově starat, zatímco Haleh na synka nesmí vůbec reagovat. Kruté? Samozřejmě. Nesmyslné? Skoro jistě. O tom ale celovečerní debut nadané režisérky a scenáristky není; ten se soustředí na důsledky, jaké má tato metoda nejen na synovu křehkou psychiku, ale také na původně stabilní, sehraný a milující se rodičovský pár. Rozmluvit syna se zdá stejně snadné jako chov ryb ve vesmíru.
Dornaz Hadžíhová se ve svém díle převážně kriticky soustředí na mezilidské vztahy, zejména pak na dynamiku soužití muže a ženy v tradiční kultuře. „Věřím, že kinematografie není to, co ukazujete, ale to, co skrýváte – tak jako u mých postav,“ říká režisérka o svém chystaném snímku Diaphanous (Průhledný) o ženě, jejíž „problematická“ sestra spáchá sebevraždu a nikdo o tom nechce nic slyšet, jen aby byl klid – lidé v Íránu se rozhodli, že ti druzí jsou pro ně neviditelní tak jako malý Ilya pro své rodiče.
Ono tvrzení beze zbytku platí i pro snímek Žena, muž a dítě: je to velmi pomalý a úsporný, ale přece jen psychothriller o pouhých třech postavách, zato s mnoha otázkami a jen málo odpověďmi. Proč třeba psycholog i manžel Haleh zakazují vzít syna k neurologovi, logopedovi a dalším expertům? Protože svým racionálním přáním zpochybňuje jejich autoritu? Snímek o lásce, stresu, trestu – a o (ne)schopnosti přijmout osud.
Režie: Dornaz Hadžíhová
Írán 2022