Matt Sarnecki - režisér snímku Kuciak: Vražda novináře

Matt Sarnecki - režisér snímku Kuciak: Vražda novináře Zdroj: Zbyněk Pecák

Rodiče Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové na premiéře filmu Kuciak: Vražda novináře v Karlových Varech
Delegace na premiéře filmu Kuciak: Vražda novináře v Karlových Varech
Delegace na premiéře filmu Kuciak: Vražda novináře v Karlových Varech
Rodiče Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové na premiéře filmu Kuciak: Vražda novináře v Karlových Varech
Rodiče Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové na premiéře filmu Kuciak: Vražda novináře v Karlových Varech
7 Fotogalerie

Matt Sarnecki o vraždě novináře Kuciaka: V Kanadě byli lidé šokovaní, co všechno je v Evropě možné

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

Emotivního přijetí i žhavých diskusí po každém promítání se ve Varech dočkal beznadějně vyprodaný snímek Kuciak: Vražda novináře, který natočil americký režisér a videoeditor MATT SARNECKI. Šokující, výborně sestavený dokument doprovodila ve Varech také česká investigativní novinářka Pavla Holcová a rodiče Jána Kuciaka i jeho snoubenky Martiny Kušnírové, tedy obou obětí; ve Varech jej diváci můžou vidět ještě v sobotu 9. července. Do českých kin pak vstupuje příští rok v únoru.

Světovou premiéru měl česko-dánsko-americký dokument na festivalu HotDocs v Torontu letos v květnu; Vary jsou však prvním festivalem, kde se snímek Kuciak: Vražda novináře promítal v Evropě. „V Torontu, přestože tam lidé nejsou o Slovensku příliš informováni, byli filmem šokováni možná ještě víc než publikum ve Varech. Vědí totiž, že Slovensko je v Evropské unii a vůbec nedokázali pochopit, jak se taková věc může v členské zemi stát,“ vysvětloval v rozhovoru pro Reflex režisér Sarnecki. 

Causu vraždy, která v únoru 2018 otřásla nejen Slovenskem, Sarnecki postupně, srozumitelně a pečlivě odrývá díky nikdy neviděným vizuálním materiálům. Činí tak celý mechanismus mafiánského státu univerzálně srozumitelným; ukazuje Slovensko v pravdivém, nemilosrdném světle. „Žiju a pracuju ve východní Evropě už deset let, působím jako investigativní reportér a videoeditor se základnou v Rumunsku. Před pár lety jsem natočil kratší dokument o kyjevské vraždě běloruského novináře Pavla Šeremeta, a možná i proto jsem byl asi týden po vraždě Jána a Martiny pozván na Slovensko na místo činu, abych se pokusil rozklíčovat, jak a proč k vraždě došlo. Tehdy se nám bohužel nepodařilo získat záběry od sousedů z bezpečnostních kamer, dostali jsme se k nim až později a začali postupně rozklíčovávat celý případ,“ vysvětluje Sarnecki, podle kterého film vznikl právě díky české novinářce Pavle Holcové, která s Jánem Kuciakem spolupracovala a ve filmu vystupuje jako vypravěčka.

Kuciak: Vražda novináře se vyznačuje až archeologickou pečlivostí a urputnou snahou režiséra pochopit v globálnějším měřítku zemi, která celá léta po sametové revoluci vytvářela iluzi úspěšné, funkční liberální demokracie, zatímco za zavřenými dveřmi úřadovali oligarchové. Sarnecki se jako investigativní reportér ve východní Evropě o svou bezpečnost neobává, protože zde na rozdíl od lokálních novinářů nemá rodinu. Dá se očekávat, že se jeho celovečerní dokument po účasti na několika dalších festivalech rozletí do různých zemí světa. „Ptáte-li se mne na americkou perspektivu, zdála se mi míra korupce v zemích bývalé východní Evropy nejprve hrozivá. Uvědomme si ale, že americký podnikatel Jeff Bezos, například, nyní vlastní deník The Washington Post a tudíž je v jistém smyslu oligarcha, který ovlivňuje politickou scénu – a to je nepřijatelné. Byť jsou tyto věci nesrovnatelné, nedá se říct, že by se podobné věci děly jen ve východní Evropě. Co naopak považuji za pozitivní, je fakt, že se celý systém fungování podařilo na Slovensku dopodrobna popsat, což svědčí o zdraví demokracie a o tom, že si to tady lidé nechtějí nechat líbit,“ uzavírá režisér Sarnecki, jinak reportér organizace The Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP). Jeho film, který byste rozhodně neměli minout, je důkazem síly investigativních novinářů – a to je na něm nesmírně cenné.