Citlivý člověk a Úsvit: Hned dvě nová česká filmová želízka v ohni hlásí Hlavní soutěž ve Varech
Citlivý člověk je volná adaptace ceněného románu Jáchyma Topola, který do filmové podoby převedl mladý talentovaný režisér Tomáš Klein ve svém celovečerním debutu. Stejnojmenné, temně groteskní 120minutové drama, natočené v česko-slovenské koprodukci, uvedou letošní Vary v mezinárodní Hlavní soutěži ve světové premiéře. Taktéž ve světové premiéře bude v této soutěži, jejíž vítěz získá Křišťálový glóbus a odměnu 25 000 dolarů, uvedeno nové detektivní drama mladého režiséra Matěje Chlupáčka Úsvit v hlavní roli s Eliškou Křenkovou, jejíž postava v roce 1937 řeší v malém baťovském městečku záhadu nalezeného mrtvého novorozence.
Dva české adepty v Hlavní soutěži doplňuje devět snímků režisérů ze Spojených států, Kanady, ale také z řady evropských zemí od Švédska a Německa až po Španělsko, Itálii, Gruzii a Bulharsko; jedenáctku pak zdobí libanonsko-německý snímek libanonského režiséra Cyrila Arise Tanec na okraji sopky, který řeší okolnosti šokující exploze v bejrútském přístavu 4. srpna 2020, jež zanechala v troskách velkou část libanonské metropole. Zajímavý bude jistě také německo-íránský celovečerní debut íránského režiséra Behrooze Karamizadeho Prázdné sítě o životě mladých lidí v současném Íránu a jejich právu na lásku.
Zde najdete podrobné synopse všech jedenácti filmů z letošní Hlavní soutěže Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, jak je připravil tým programového oddělení festivalu v čele s uměleckým ředitelem Karlem Ochem.
Citlivý člověk
(A Sensitive Person / Citlivý člověk)
Režie: Tomáš Klein
Česká republika, Slovenská republika, 2023, 120 min, Světová premiéra
„Stárnutí není pro sraby,“ říká jedna z postav ceněného románu Jáchyma Topola, slovy recenzenta „komické a brutální reportáže z odvrácené strany života“, který volně adaptoval do filmové podoby jeden z největších talentů mezi tuzemskými režiséry Tomáš Klein. Temně groteskní drama se odehrává na více cestách. Té hmatatelné, tu kruté, tu bláznivé, po níž se pokouší vrátit domů kočovný herec Táta Mour se svou ženou Mámou a dvěma syny, ale i pomyslné, ještě klikatější a prašnější, na níž se sváří často imponující duševní mladost (či nezralost, řekl by škarohlíd) s životními okolnostmi nutícími protagonistu ke zmoudření. Úzkostná i bujará kinematografická féerie o lásce, strachu z osamění a pohledech synů upřených na otce.
Úsvit
(We Have Never Been Modern / Úsvit)
Režie: Matěj Chlupáček Česká republika, Slovenská republika, 2023, 117 min, Světová premiéra
Sympaticky moderní je na svou dobu – píše se rok 1937 – přístup mladého ředitele továrny uprostřed rostoucího města baťovského střihu v malebném podhůří majestátních Tater. Ale nenechte se mýlit, protagonistkou je jeho žena Helena (Eliška Křenková). Odhodlaný pohled aspirující lékařky, která se chystá brzy porodit, do vysněné rodinné budoucnosti však náhle zastíní nález mrtvého těla novorozence na dvoře pulzující fabriky. Helenina vrozená empatie, zesílená jiným stavem, se nespokojí s nápadně rychlým vyřešením záhady. Poutavé detektivní drama s progresivním a hluboce lidským pohledem na téma kontroverzní nejen těsně před netušenou válkou, ale i o desítky let později.
Red rooms
(Les chambres rouges / Red Rooms)
Režie: Pascal Plante Kanada, 2023, 118 min, Světová premiéra
Přišel den, na který Kelly-Anne čekala. Začíná soudní proces s Ludovicem Chevalierem, obviněným z brutálních vražd tří nezletilých dívek. Na rozdíl od většiny lidí nachází Kelly-Anne v muži fascinaci, stává se jím posedlou a nevynechá jediné soudní slyšení v naději, že jí věnuje aspoň jeden pohled. Hranice mezi realitou a fantazií se ale ztenčuje, až Kelly-Anne přestává být jen pasivní pozorovatelkou. Pascal Plante se opět zajímá o ženskou subjektivitu, tentokrát však přichází s artovým thrillerem o nebezpečné přitažlivosti zla. Hra s viděným a skrytým, explicitním i tušeným přitom ústí až ve fyzický divácký zážitek.
Holky jsou v pohodě
(Las chicas están bien / The Girls Are Alright)
Režie: Itsaso Aranaová Španělsko, 2023, 85 min, Světová premiéra
Je léto a skupina mladých žen se na týden vydává do vesnického domu, aby zde nazkoušela divadelní hru. V klidu okolní přírody, která poskytuje útočiště před ostrým sluncem, si ženy procházejí text a oblékají se do nabíraných dobových šatů, stejně jako v uvolněných rozhovorech sdílejí svá tajemství či zažívají malá dobrodružství. Okouzlující debut Itsasy Aranaové, která se herecky a scenáristicky podílela na Srpnové madoně (Hlavní soutěž MFF KV 2019), poskytuje příležitost se zastavit, nasát teplý vzduch a spočinout v otevřené náruči dívčího kolektivu. Co by to totiž bylo za léto bez holek, ohně, písniček i trochy magie?
Tanec na okraji sopky
(Dancing on the Edge of a Volcano / Dancing on the Edge of a Volcano)
Režie: Cyril Aris Libanon, Německo, 2023, 85 min, Světová premiéra
Šokující exploze v bejrútském přístavu 4. srpna 2020 zanechala v troskách nejen velkou část libanonské metropole, ale i zbytky důvěry obyvatel v důstojný život v zemi sužované korupcí. Trauma paralyzuje i filmový štáb uprostřed práce, otázka po smysluplnosti pokračování ve vysněném projektu je čím dál vtíravější. A co na to osud s téměř fatálními překážkami? Film o (zrodu) filmu, sugestivní zpráva o stavu překrásné nemocné země, dramatická balada o dilematu z největších – zda i nadále projevovat hluboce zakořeněnou lásku k vlasti zahnáním myšlenek na exil, i když domov nabízí život téměř pod hranicí lidské důstojnosti. Zda má cenu jít i nadále cestou, která se dá popsat slovy libanonské básnířky Nadii Tueni: „Volím moře, navzdory vrakům.“
Fremont
(Fremont)
Režie: Babak Jalali USA, 2023, 88 min, Mezinárodní premiéra
Vstát po probdělé noci, pozdravit se se sousedy, dojít do práce a tam celý den vyrábět a balit koláčky štěstí. Tak vypadá život Dunii, afghánské imigrantky nyní usazené v americkém Fremontu. Osamělost a nespavost, to jsou problémy, které se mladá žena snaží vyřešit, nejdříve sama, později pomocí svérázného terapeuta. Není jasné, zda je těžší vyrovnat se s traumatickou minulostí, nebo nejistou současností. Může být řešením vzkaz, který Dunia schová do jednoho z tisíců koláčků štěstí? Jemně posmutnělá komedie o hledání sebe sama a o tom, zda je uprchlictví stav aktuální geografické polohy či mysli. A také o naději, která se může objevit, když ji nejméně čekáme.
Hypnóza
(Hypnosen / The Hypnosis)
Režie: Ernst De Geer Švédsko, Norsko, Francie, 2023, 98 min, Světová premiéra
André a Vera jsou partneři nejen v životě, ale také v práci. Snaží se prorazit s mobilní aplikací věnující se ženskému reprodukčnímu zdraví. V předvečer víkendového programu pro nadějné start-upy, kde se chtějí ucházet o investiční podporu, se Vera za účelem odvykání kouření účastní hypnoterapie. Jejím vedlejším efektem však je, že začne ztrácet společenské zábrany. Debut Ernsta De Geera je svěží moderní satirou, která těží ze situačního humoru i pronikavě přesných dialogů. Ironie dění je přitom patrná. Individualistická společnost nás sice navádí k tomu, abychom byli sami sebou, má nicméně nesmlouvavé nároky na to, jak se máme chovat.
Vítr vane, kam chce
(Il vento soffia dove vuole / Where The Wind Blows)
Režie: Marco Righi Itálie, 2023, 108 min, Světová premiéra
„… jeho zvuk slyšíš, ale nevíš, odkud přichází a kam směřuje,“ říká Kristus Nikodémovi (Evangelium podle Jana, 3:8). Neokázale pronikavý film Marca Righiho nabízí provokativní a mimořádně poutavou interpretaci jedné z klíčových novozákonních pasáží. Ve vesničce kdesi v Apeninách rozděluje málomluvný Antimo čas mezi místní kostel, monotónní práci na statku a cudná dostaveníčka s dívkou. Zásadní setkání s živelným samotářem Lazzarem probudí ve zbožném mladíkovi touhu proniknout k samotné podstatě víry, která je na hony daleko pravidelným nedělním kázáním zástupce církve, mocné instituce, pro niž jsou svobodomyslnost a oddanost Bohu neslučitelné pojmy.
Svatý občan
(Mokalake Tsmindani / Citizen Saint )
Režie: Tinatin Kajrišviliová Gruzie, Francie, Bulharsko, 2023, 100 min, Světová premiéra
Uprostřed hornického města se tyčí kříž se svatým, který je místními horníky považován za opatrovníka, držícího nad jejich životy ochrannou ruku. Jednoho dne je však kříž převezen na opravu a svatý náhle zmizí. Když se poté v okolí objeví záhadný cizinec, místní si dají dvě a dvě dohromady… Tinatin Kajrišviliová si ve svém třetím filmu, satirickém podobenství o světci, který sestoupil mezi lidi, klade otázku, v co vlastně lidé chtějí věřit. Mají svatí větší váhu jako neživý symbol, nebo mají právo být lidmi z masa a kostí? Pečlivě komponované, černobílé obrazy zkušeného kameramana Kruma Rodrigueze podtrhují tíhu života v hornickém městě i absurditu nově vzniklé situace.
Prázdné sítě
(Toorhaye khali / Empty Nets)
Režie: Behrooz Karamizade Německo, Írán, 2023, 101 min, Mezinárodní premiéra
Amir a Narges, dva milenci, o kterých by se dalo říct, že se narodili pod nešťastnou hvězdou. On pochází z chudých poměrů a po tom, co je propuštěn z místa číšníka, je nucen najít si práci v rybářské komunitě. Narges žije ve vyšší společenské vrstvě v takzvané „dobré rodině“. Zatím svůj vztah skrývají. K tomu, aby mohli uzavřít sňatek, musí mít Amir dost peněz na věno. Aby problémů nebylo málo, Amir zjišťuje, že součástí rybolovu jsou i nekalé obchodní praktiky… Celovečerní debut Behrooze Karamizadeho je realistickým dramatem ze současného Íránu, který bez příkras líčí boj za právo na lásku, které by nemělo být podmíněno penězi.
Blažiny lekce
(Urotcite na Blaga / Blaga's Lessons)
Režie: Stephan Komandarev Bulharsko, Německo, 2023, 114 min, Světová premiéra
Sedmdesátiletá Blaga, bývalá učitelka a žena pevných morálních zásad, nedávno ovdověla. Když ji podvodníci během telefonického hovoru připraví o úspory našetřené na manželův hrob, její morální kompas se v důsledku tísnivých okolností začne postupně vychylovat… Stephan Komandarev ve svých posledních dílech systematicky kritizuje neblahou sociální situaci v postkomunistickém Bulharsku. V sugestivním dramatu s bravurním hereckým výkonem Eli Skorčevy v roli Blagy se tentokrát zaměřil na generaci seniorů. Zranitelnou skupinu, jíž politici tak často v projevech slibují právo na důstojné stáří, jakkoli realita nemůže být od slibů vzdálenější.