Další zprávy z Varů: V tuctu filmů sekce Proxima bude soutěžit nová česká road movie Brutální vedro
Ještě letos do českých kin zamíří road movie Brutální vedro, jehož světovou premiéru uvidíte letos na festivalu ve Varech jako jeden ze dvanácti snímků v rámci mezinárodní soutěžní sekce Proxima. Scénář mladého debutanta Alberta Hospodářského, který je zároveň i režisérem, ocenila před třemi lety Filmová nadace v kategorii Hvězda zítřka. Film, ve kterém se povrch země ohřívá k hranici snesitelnosti, bude zkoumat, při jaké teplotě se roztékají lidské charaktery…
Soutěžní sekce Proxima, která debutovala na loňském ročníku MFF KV, nabízí i letos prostor filmařům čekajícím na objevení, stejně jako renomovaným autorům hledajícím nové směry své tvorby. Sekce se skládá z tuctu děl – deseti světových a dvou mezinárodních premiér; devíti hraných filmů a tří dokumentů. Tvůrci z Evropy, Asie a Jižní Ameriky, mezi něž patří i Albert Hospodářský se svou prvotinou Brutální vedro, reprezentují rozmanitost režijních přístupů. Spojuje je však hravost, odvaha a svěžest, se kterými přistupují ke zvoleným tématům.
Podrobné synopse všech dvanácti filmů z letošní soutěže Proxima Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, které připravil tým programového oddělení festivalu v čele s uměleckým ředitelem Karlem Ochem, si můžete přečíst zde.
Arsenie. Báječný život po životě
(Arsenie. Viața de apoi / Arsenie. An Amazing Afterlife)
Režie: Alexandru Solomon Rumunsko, Lucembursko, 2023, 96 min, Mezinárodní premiéra
Arsenie Boca, pravoslavný kněz, teolog a mystik, pronásledovaný komunistickým režimem, je řadou věřících považován za svatého, jakkoli církev k jeho kanonizaci zatím nepřistoupila. Dokumentarista Alexandru Solomon se se skupinkou vybraných věřících vydává na pouť po jeho stopách, členové výpravy pod režisérovým vedením přehrávají výjevy ze světcova života, diskutují nad zázraky, které jsou mu přisuzovány, a zamýšlejí se nad stavem světa. Solomon divákovi předkládá pestrý, často úsměvný obraz dnešní společnosti, která se v době plné protichůdných informací a globálních hrozeb snaží uchovat si víru v zázraky.
Početí
(Birth / Birth)
Režie: Ji-young Yoo Jižní Korea, 2022, 155 min, Mezinárodní premiéra
Nadějná spisovatelka Jay vydává novou knihu, její přítel Geonwoo, učitel v soukromé jazykové škole, má povýšit. Milují se, starají se o sebe, souzní. Překvapivou ránu jim uštědří až neplánované těhotenství. Dítě přece nechtěli a založení rodiny by ohrozilo jejich kariérní vyhlídky. Jenže kdo má mít poslední slovo, když se na řešení situace neshodnou? Korejská režisérka předkládá jemně vykreslený, skličujícími pocity zastíněný portrét partnerského soužití na křižovatce. Kdy jindy bořit tabu rodičovství a předsudky o mateřství, než v době, kdy se opět zpochybňuje právo žen rozhodovat o vlastním těle.
Brutální vedro
(Brutální vedro / Brutal Heat)
Režie: Albert Hospodářský Česká republika, Slovenská republika, 2023, 75 min, Světová premiéra
Slunce vyvrhlo kus žhavé hmoty směrem k Zemi, jejíž povrch se pomalu ohřívá k hranici snesitelnosti. Svět schvacuje podivná nálada, překvapení proto může čekat prakticky kdekoliv. I v ospalém městě, kde osmnáctiletý mladík uvázl cestou na chalupu. Nikdo totiž neví, při jaké teplotě se začínají roztékat lidské charaktery… Zatímco jiným filmařům by katastrofická premisa posloužila k vyprávění o panice a animálním strachu člověka, čerstvý tvůrčí pohled Alberta Hospodářského se obrací jinam. Kdo v krajní situaci zdivočí a kdo zkrotne? A může sluneční erupce vynést na povrch i souznění?
Auricanturiho zpěv
(El canto del Auricanturi / The Song of the Auricanturi )
Režie: Camila Rodríguez Trianaová Kolumbie, Argentina, 2023, 100 min, Světová premiéra
Rocío se poprvé od dětství setkává se svou matkou Albou, o níž se domnívala, že je po smrti. Ráda by jí sdělila, že je těhotná. Alba však v reakci na trauma z války, kterou zažila, přestala mluvit. Zatímco Rocío hledá způsob, jak s matkou komunikovat, v okolí umírají lidé a vzrůstá napětí z nejisté budoucnosti. Camila Rodríguez Trianaová v hraném debutu zúročila zkušenosti s vizuálním uměním i dokumentární tvorbou a uchopila ho jako tísnivé audiovizuální dílo, v němž je hrůzné dění vytěsněno mimo záběr. Intimní pojednání o mateřské lásce se tak odehrává v sugestivní atmosféře plné strachu a tísně z tušeného zla.
Zárodek, larva, motýl
(Embryo Larva Butterfly / Embryo Larva Butterfly)
Režie: Kyros Papavassiliou Kypr, Řecko, 2023, 91 min, Světová premiéra
Penelope a Isidoros žijí ve světě, kde dnes jsou milenci a následující den se teprve stěží znají. Žijí tam, kde čas neplyne, ale dny se náhodně zjevují v minulosti, budoucnosti i současnosti – pokud lze tyto pojmy vůbec použít. Jejich vztah prochází neustálou proměnou, kontinuální nejistotou, společným tápáním i ujišťováním. Někde vedle jejich světa je i ten, kde čas plyne lineárně. Z náhodného času se dá do lineárního cestovat, ale podmínky jsou záhadné a cena vysoká… Imaginativní film o paradoxech nejen časových, ale i těch, které provázejí milostné a další životní vztahy.
Ztracené děti
(Les Enfants Perdus / The Lost Children)
Režie: Michèle Jacobová Belgie, 2023, 83 min, Světová premiéra
Desetiletá Audrey a její tři sourozenci zůstanou opuštěni ve starém domě, kde měli strávit prázdniny. Jejich otec totiž nečekaně přes noc zmizel. Děti nejdřív na tátu marně čekají, ale rychle pochopí, že se o sebe musejí postarat sami, což ale nebude jednoduché. Les, který obklopuje odlehlý dům, jako by malé trosečníky nechtěl pustit ven a začínají se dít záhadné věci, obzvláště v noci. Tajemná monstra bojící se světla, tunely, kde se ztrácí čas, s tím vším se musí skupinka popasovat v tomto psychologickém hororu, kde se mísí dětské a dospělé děsy a bolesti, které bohužel nejde vyléčit jen tím, že na ně posvítíme baterkou.
Guras
(Guras / Guras )
Režie: Saurav Rai Indie, Nepál, 2023, 114 min, Světová premiéra
Život v severoindickém Darjeelingu plyne nevzrušivě. Klidné dny jen tu a tam rozčeří vesnický rituál nebo nečekané drama, jako když se devítileté Guras ztratí milovaný pejsek Tinkle. Snad ho vzal někdo ze sousední vísky, a ne levhart potulující se po okolí. Dívčini rodiče mají plnou hlavu starostí, sklizeň kardamonu nejde podle plánu, a tak na ně doléhá celá tíže holé existence. Na pátrání po čtyřnohém příteli sice Guras zůstala sama, v magickém kraji čajových plantáží ale dobrá rada čeká na překvapivých místech... Mystická odysea o bolesti ze ztráty a rozdílech v truchlení dětí a dospělých.
Imago
(Imago / Imago)
Režie: Olga Chajdasová Polsko, Nizozemsko, Česká republika, 2023, 113 min, Světová premiéra
Píše se rok 1987 a vítr změn brzy zavane i do komunistického Polska. Ela je mladá žena hledající útočiště před šedí režimem posvěceného života mezi umělci alternativní scény, na pódiích klubů v roli zpěvačky postpunkové skupiny či na večírcích plných alkoholu… Režisérka Olga Chajdas ve svém druhém snímku s živelnou energií oživuje uměleckou scénu baltského Trojměstí a s pomocí charismatické herečky a spoluscenáristky Leny Góry představuje divákovi plastický portrét mnohovrstevnaté osobnosti – inspirativní umělkyně věčně zahalené v cigaretovém dýmu, ženy bojující se svými vnitřními běsy i křehké bytosti, toužící po matčině lásce.
V záběru
(In Camera / In Camera)
Režie: Naqqash Kahlid Velká Británie, 2022, 96 min, Světová premiéra
Dvacátník Aden nemá jinou životní ambici než stát se hercem. Většinu času tráví natáčením videí, ucházeje se o role, které nikdy nedostane. Po kolečku děsivých konkurzů, kde se setkává s bizarními i ponižujícími požadavky, učiní radikální krok: převezme plnou zodpovědnost za nalezení role, kterou bude chtít hrát hlavně on sám. Sebejistý, formálně i vypravěčsky hravý debut s pohádkovým nádechem se věnuje jak identitě, kterou prezentuje jako vrstevnatou i zpochybnitelnou, tak etice práce v komerční oblasti. V průzkumu daných témat si přitom neodpustí společenskokritický tón, stejně jako neodolá pokušení diváka trochu poškádlit.
Temná hmota
(Maade Tarik / Dark Matter)
Režie: Karim Lakzadeh Írán, 2023, 83 min, Světová premiéra
Neúspěšný casting do mainstreamového filmu svede dohromady herce a herečku. Role nedostanou, a tak se rozhodnou natočit vlastní film. Film, ve kterém popřou pravidla cenzury, ve kterém bude vše dovoleno a ve kterém se nenechají omezit nikým a ničím. Z dvojice se stává přibráním kameramana a režiséra Zyi trojice a okouzlující dobrodružství začíná. Loupež (je přece nutné film nějak zafinancovat) je nejen začátkem natáčení, ale také divoké jízdy, hry, oslavy přátelství a kinematografie. Temná hmota je moderní ohlédnutí za francouzskou novou vlnou i prudce současný film, který připomíná, proč je filmy nejen radost točit, ale i sledovat.
Odtrženy
(Maman Déchire / Keeping Mum)
Režie: Emilie Brisavoineová Francie, 2023, 0 min, Světová premiéra
„Od okamžiku, kdy se mi narodil syn, mám pravidelné noční můry o své matce.“ Bez okolků a s odzbrojující upřímností nás renomovaná francouzská dokumentaristka Emilie Brisavoineová vtahuje do vesmíru své poněkud specifické rodiny. Poté, co vzala před osmi lety šarmantním útokem canneské publikum s portrétem nevlastní sestry a její famílie Oh La La Pauline!, upírá tentokrát zkoumavý a bolestí prodchnutý pohled na fascinující a ničivý živel jménem Meaud. Punkovou mámu, která jí dala život, aby z něj pravidelně utíkala. Spontánní feministku, okouzlující babičku. Uhrančivá intimní odysea do hlubin vlastní duše, sugestivní kinematografický výkřik tvůrkyně pátrající po stopách odpíraného citu.
God Bye
(Say God Bye / Say God Bye )
Režie: Thomas Imbach Švýcarsko, 2023, 122 min, Světová premiéra
„Jean-Luc Godard připomíná slunce. Když se k němu přiblížíš, sežehne tě. Když jej ignoruješ, připravíš se o světlo,“ říká uznávaný švýcarský filmař Thomas Imbach o „Bohovi filmu“, jehož dílem i osobností je celoživotně očarován. Náhodné spatření záběrů chřadnoucího velmistra mu vnuklo nápad vydat se na pěší pouť od Curyšského k Ženevskému jezeru, vzdát tam dlouhá léta usazenému Godardovi hold a pokusit se jej přesvědčit, aby spolu možná něco natočili. Originální a hravý videodeník z cesty ve formě ohlédnutí za vlastní kariérou i dialogu se vzorem, který oddaného poutníka přitahuje jako magnet. Road movie „po vlastních“ jako zasvěcený godardovský masterclass (nejen) o vnímání světa prostřednictvím filmu.