Ve sportu i v pornu je tělo využívané jako nástroj, říká Natalia Germani o filmu Její tělo
Andrea Absolonová měla tragický osud. Coby pětinásobná mistryně České republiky ve skocích do vody zřejmě stála na prahu zářivé sportovní dráhy, tu však překazil úraz. Cílevědomá žena si tedy vybudovala druhou kariéru – v pornoprůmyslu. A potom znovu zasáhl osud. Absolonovou v životopisném filmu Její tělo, který jde v těchto dnech do kin, ztvárnila herečka Natalia Germani.
Scenáristka a režisérka filmu Natálie Císařovská spolu se scenáristkou Anetou Honzkovou informace o Andree Absolonové čerpaly hlavně z rozhovorů s její sestrou Lucií. Germani s ní přišla do styku hlavně jako s bývalou skokankou do vody. „Ona nás trénovala, ale hodněkrát mě napadlo, jestli s ní téma její sestry rozebírat,“ vysvětluje herečka. „S Natálií Císařovskou jsme probírali, jestli je vhodné, abych se do té postavy a toho děje nechat až tak moc vtáhnout a jestli ji radši nevytvořit až na základě scénáře, víceméně podle sebe a nových okolností. Takže mi všechny dostupné informace řekla právě režisérka s kameramankou a dál jsem v tom nešťourala.“
Germani často hraje výrazné hrdinky s vlastním názorem – vedle Jejího těla třeba v dramatu Světlonoc nebo ve dvojici snímků Princezna zakletá v čase. „Andrea jde od začátku absolutně přímo za tím, co chce – a ona věděla, co chce. Určitě to byla silná emancipovaná žena,“ charakterizuje Absolonovou. Zmíněné filmy spojuje i fyzická náročnost rolí, v Jejím těle dokonce dvojnásobná. Od herečky vyžadovala tvrdou přípravu. „Teď s odstupem času na ni vzpomínám ještě v lepším, než když jsem jí procházela, protože byla opravdu těžká,“ říká Germani. „Vycházela z mojí iniciativy, protože když jdu hrát ve filmu inspirovaném skutečnou osobou, která je vrcholová sportovkyně, je podle mě zásadní, aby i to moje tělo vypadalo podobně. Takže jsem si po konzultacích právě s Lucií nastavila plán, čeho bych chtěla dosáhnout. Bylo to skoro tři čtvrtě roku každodenních tréninků, do toho jsme absolvovali několik soustředění na bazénu a skokanských můstcích.“
Vedle zmiňovaných žen na filmu v klíčových pozicích pracovaly i kameramanka Klára Belicová, producentka Kristýna Drozdová a další tvůrkyně. Germani potvrzuje, že se skrze to do Jejího těla promítla určitá ženská citlivost. „Určitě. Panuje v něm i výrazná ženská energie a myslím si, že hlavně téma pornoprůmyslu je díky tomu pojaté jiným způsobem. I muži by ho samozřejmě dokázali zpracovat citlivě, ale myslím, že odlišně.“
Tvůrci filmu se přirozeně obávají, že se pozornost vůči Jejímu tělu bude soustředit právě na téma porna. Dělo se to ostatně už při prezentaci na MFF Karlovy Vary. Snímek ukazuje zákulisí natáčení pornofilmů se značnou otevřeností, jeho velkou kvalitou je nicméně to, jak porno zasazuje do komplexnějších souvislostí. „Na to jsem narazila už na prvních čtených zkouškách,“ říká Germani. „Natálie našla souvislost mezi dvěma stránkami věci z úplně jiných sfér: ve sportu i v pornu je tělo využívané jako nástroj, ale zatímco v prvním případě je to glorifikované, ve druhém většinovou společností zatracované. A já se dodnes zaobírám otázkou, do jaké míry mají lidé právo člověka hodnotit za to, jak se svým tělem zachází.“
V Jejím tělu dále hrají například Denisa Barešová jako Andreina sestra Lucie či Zuzana Mauréry a Martin Finger coby jejich rodiče. Česká premiéra je stanovená na 16. listopadu.