Z filmu Panoptikon režiséra George Sikharulidze

Z filmu Panoptikon režiséra George Sikharulidze Zdroj: Kviff.com

Na co půjdete? Varské soutěže otevírají komplikované vztahy doma i ve společnosti

Pokud se říká, že host a ryba třetího dne smrdí, jak je to s nejbližší rodinou? V jednom z očekávaných filmů z Hlavní soutěže letošního karlovarského festivalu od režiséra Petera Hoogendoorna se otec vydává na návštěvu do Nizozemska za svým svérázným synem. Oba muži se v něžném dramatu Host a ryba třetího dne jeden druhému vzdálili, při všedních aktivitách k sobě však hledají cestu. Jeden z dvanácti “soutěžáků” doprovodí regionu vlastní suchý humor.

Jiní filmaři však ve Varech nahlédnou do míst, kde se podle nich lidé stávají kořistí ideologických věrozvěstů. Debutant George Sikharulidze přiveze Panoptikon, příběh gruzínského adolescenta, který najde nové přátelství s mužem, jenž má vazby na ultrapravicové organizace. I v jiném prvním filmu, tentokrát od Chorvata Bruna Ankoviće, podlehne muž jménem Mijo v chudé vesnici minulého století falešnému lesku problematických idejí. V programu hledejte Oslavu.

Všestranný umělec Noaz Deshe, kameraman Babaka Jalaliho, režiséra loňského hitového soutěžního Fremontu, nyní sám ve Varech ve světové premiéře uvede nový film. V sekci Proxima promítne Xoftex ze stejnojmenného uprchlického tábora v Řecku, kde čekají uprchlíci na azyl. Stejně jako ve svém dramatu Bílý stín, i tady Deshe slibuje divoké kličkování mezi realismem a surrealistickou podívanou.

Do soutěžních sekcí ale promluví i válka na Ukrajině. V sekci Zvláštní uvedení bude k vidění Real, hyperdokumentární vhled do reality války očima jednoho z jejích přímých účastníků, ukrajinského režiséra Oleha Sencova, který nyní slouží v armádě. Jeho krajan Antonin Peretjatko zase přiveze Cestu na pokraji války, snímek na na pomezí reportážního dokumentu a poeticky laděné road movie, jenž svou analogovou estetikou odkazuje k rané éře francouzské nové vlny.

Ze soutěžní sekce Proxima láká třeba ještě epizodický film Cizinec z jednoho hotelu, kde se jeden záběr rovná jednomu humorného, absurdnímu či tajnosnubnému příběhu. Spojující linkou je Čína, domovská země hotelových hostů a zaměstnanců, jejichž životní osudy jsou různé. A vrátí se i staří festivalová známí - do Hlavní soutěže třeba dokumentarista Mark Cousins, jenž uvede esejistický portrét jedné z nejvýznamnějších žen britského moderního umění, malířky Wilhelminy Barns-Graham. Jeho Náhlý záblesk hlubších věcí prý navozuje pocit, jako kdybychom viděli svět jejíma očima.