Dirigent Libor Pešek: Formanův Amadeus? Dravá, plnokrevná muzika, žádná česko-rakouská přejemnělost!

Dirigent Libor Pešek: Formanův Amadeus? Dravá, plnokrevná muzika, žádná česko-rakouská přejemnělost! Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Začíná MFF Karlovy Vary: Dirigent Libor Pešek bude dirigovat skladby z Formanova Amadea

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

Libor Pešek. Nedávno oslavil 85. narozeniny. Swingující jazzman, uctívaný profesionál, zajímavý myslitel, geniální dirigent, šéf symfonických orchestrů ve čtyřech zemích světa. Jedenáct let pracoval s nejstarším orchestrem v Anglii, Liverpoolskými královskými filharmoniky, a jeho pobyt se pro Liverpool stal přelomovým: v roce 1986 zde nastudoval symfonii Asrael Josefa Suka, která zvedla v Británii a posléze i ve Spojených státech mohutný zájem o české skladatele.

V roce 1996 mu britská královna Alžběta udělila Rytířský řád Britského impéria. Nyní, v pátek 29. Června, bude před hotelem Thermal dirigovat dvě skladby z Amadea na počest svého kamaráda z gymnaziálních let Miloše Formana.

Letos totiž festival zahájí Formanovy Lásky jedné plavovlásky, ale taky zahajovací koncert před hotelem Thermal, kde v podání Českého národního symfonického orchestru za řízení dirigentů Carla Davise a Libora Peška uslyšíte hudbu z filmů Hoří, má panenko, Taking Off, Valmont, Amadeus a Vlasy. Profilový rozhovor s Liborem Peškem čtěte ve speciálu EXCELLENT FILM, který vychází ve čtvrtek 28. 6., vložený do Reflexu. Části, jež se tam nevešly, otiskujeme zde.

A co, pane Pešku, posloucháte třeba v autě?

Cédéčka americké populární muziky, léta 1940–1948, pak 1948–1952 a tak dále. Vždycky jsem miloval Ameriku, už za války, po válce jsme poslouchali American Forces Network v Mnichově. To bylo rádio! Chrchlalo to a my jsme ty jazzový pecky poslouchali v pět odpoledne, hned jak jsme přišli ze školy.

Taky jste v Americe často pracoval, dirigoval vynikající orchestry, třeba v Chicagu, ve Filadelfii, v San Francisku, Atlantě, pravidelně v Saint Louisu...

Byla to pro mě vysoká škola. V jistém rozvolnění hlavně, protože jsem cestoval opravdu hodně, poznával různé orchestry. Víte, váhám, jestli bych si to dirigentské povolání ještě vybral, kdybych měl možnost. Protože je pro lidi, kteří jsou tak nadaní, až jsou geniální, což já samozřejmě nejsem. U mě se to muselo dohánět pracovitostí. A stresem. Jen jsem měl štěstí, že jsem si po padesátce získal jistou vyrovnanost.

Jak to přesně myslíte?

Celkové uvolnění přišlo jednak s věkem, jednak se zkušenostmi. Proto bych se nikdy neodvážil radit mladým dirigentům, jak pracovat. To je musí naučit život, jak orchestr zvládnout i po mimohudební stránce. Já tomu živému hudebnímu stroji dodnes nerozumím – a možná je to dobře. Je dobré neopravovat orchestr ve všech detailech: lepší je nechat jej chvilku hrát, soustředit se, věnovat se celku. To mi došlo až dost pozdě, chybou rané výchovy, kdy mi vštěpovali, že preciznost je nade vše. Jenže ono to tak není.

České i světové hvězdy ve Varech na červeném koberci slavnostního zahájení můžete sledovat na streamu ZDE >>>

Libora Peška uvidíte a uslyšíte v pátek 29. června před Thermalem, velký profilový rozhovor Veroniky Bednářové vychází ve čtvrtek 28. 6. v příloze Excellent Film, vložené do Reflexu.

Reflex 26-27/2018Reflex 26-27/2018|Archív