25 filmů, které musíte vidět na festivalu v Karlových Varech
Snímků je letos ve Varech přes 200, z toho 33 světových, osm mezinárodních a šest evropských premiér. Reflex se na ně – pokud jsou k dispozici – dívá už před festivalem: Veronika Bednářová, Kateřina Kadlecová a Tereza Spáčilová tak pro vás i letos vybraly 25 filmů a do týmu přizvaly filmové publicisty Šimona Šafránka, Vojtěcha Ryndu a Jana Škodu, aby nové kousky stihli nakoukat a napsat o nich pro vás 25 zpráv. Šestici autorů zdobí jeden „special guest“ (určitě ho najdete) a doplňuje celostrana posypaná hvězdným prachem závěrečného festivalového filmu Late Night. V seznamu chybí Boylův opus Yesterday; nebyl před uzávěrkou k dispozici, ale najdete ho na webu. Příjemné koukání i čtení!
Parazit
Režie: Pon Džun-ho (Bong Joon-ho) / Jižní Korea 2019
28.6. 10:00 Kinosál Pupp, 30.6. 19:00 Kinosál Národní dům, 5.7. 11:00 Velký sál, 6.7. 21:30 Karlovarské městské divadlo
Vítěz letošního festivalu v Cannes uchvátil stejnou měrou porotu i filmové recenzenty. Brilantně natočená společenská satira, která ukazuje současné problémy, a přitom vás nechá odejít z kina v povznesené náladě.
Parazit se odehrává v Jižní Koreji, v městském centru bohatství a pokroku. Muž se ženou a dvěma adolescentními dětmi přežívají v suterénním bytě. I když mají vzdělání, nejsou schopni sehnat práci, a tak bloumají po bytě s telefony v rukou a hledají, kde by se připojili na cizí wifi.
Až pak se na syna jménem Ki-woo usměje štěstí. Kamarád mu dohodí práci snů: doučovat angličtinu v rodině bohatého pana Parka. Sestra mu vyrobí falešný diplom, jímž Ki-woo okouzlí paní Parkovou a postupně se vetře do přízně celé domácnosti. Když si paní jednou povzdechne, že by pro malého potomka ráda našla učitele umění, Ki-woo okamžitě volá svou sestru. Sourozenci se pak postarají, aby se k Parkovým mohli nasáčkovat i rodiče, a to v rolích služebné a řidiče. Předstírají, že se neznají, proč potom ale všichni páchnou stejně?
„I já jsem doučoval bohaté děti, když jsem chodil na univerzitu,“ říká režisér Pon Džun-ho (Bong Joon-ho). A přiznává, že při psaní scénáře k Parazitovi těžil z vlastních vzpomínek. „Scéna, kdy Ki-woo přichází do domu Parkových, je dost podobná tomu, co jsem sám zažil. Ti lidé měli ve druhém patře saunu! To mě šokovalo,“ směje se Pon Džun-ho. Moderní rezidence Parkových zabírá ve filmu centrální místo, její poschodí připomínají průřez vrstvami lidské společnosti. Podobně jako ve své vlakové akční sci-fi Snowpiercer i tady Pon těží z uzavřených prostor. Inscenuje v nich hned několik dech beroucích sekvencí, které publikum v Cannes odměnilo potleskem na otevřené scéně.
Bílý bílý den
Režie: Hlynur Pálmason / Island, Dánsko 2019
1.7. 18:30 Malý sál, 5.7. 22:30 Lázně III
Starý muž vychovává vnučku a staví dům, občas se zastaví na policejní stanici, kde pracoval. Ve vzpomínkách se vrací ke své ženě, když ještě byla naživu. Postupně přichází na to, kým vlastně byl, a pokouší se s tím vyrovnat… Islandský režisér Hlynur Pálmason zaujal už svým debutem Zimní bratři (2017) o sporech dvou bratrů v důlním městečku. V Bílém bílém dni Pálmason své oblíbené motivy rozvíjí: zkoumá touhu a žárlivost, akcentuje estetiku tunelů, monitorů a záběrů bezpečnostních kamer. Především pak brilantně pracuje s napětím a vyprávěním, kdy neukazuje přímo to, co se stalo, ale až následky. Bílý bílý den získal v Cannes v sekci Semaine de la critique cenu pro nejlepšího herce Ingvara Sigurðssona.
Dálava
Režie: Martin Mareček / ČR 2019
2.7. 15:30 Malý sál, 3.7. 14:00 Kino Drahomíra, 5.7. 11:30 Kinosál B
Nejdřív vám ti dva přerostlí zpomalení kluci polezou na nervy. Jenže čím víc se o spirituálně založeném Vítkovi a pasívně agresívním lenochu Gríšovi dozvídáte ze střípků domácích videí, podkreslených předčítáním Vítkova ruskojazyčného dopisu dceři, tím víc jim a jejich vzájemnému odcizení rozumíte. Pod nedomrlými konverzacemi a záchvěvy takzvaného českého trapna leží křehký příběh ztracené lásky a důvěry; otec se synem zůstali v Brně, matka s dcerkou se drží blíže Ducha svatého, ve skoro tři tisíce kilometrů vzdálené ruské osadě u Nižního Novgorodu. Jak být tátou? Mužem? Dobrým člověkem? Odpovědi hledá jediný český soutěžní dokument, jejž natočil režisér dokumentů Auto*mat nebo Pod sluncem tma.
Devadesátky
Režie: Jonah Hill / USA 2018
28.6. 13:00 Kongresový sál, 30.6. 22:00 Kinosál Pupp, 2.7. 09:00 Velký sál, 4.7. 10:00 Kinosál Národní dům
Polovina devadesátých let, Los Angeles. Třináctiletý Stevie má doma peklo, a tak raději tráví čas na ulici. Zakřiknutého kluka uhrane parta o něco starších skejťáků. Začne je sledovat, posedávat s nimi a taky trochu jezdit. Především s nimi ale je, v tom základním, existenciálním smyslu. Devadesátky totiž nejsou obvyklý film o dospívání, koluje jim v žilách krev Kids a americké nezávislé scény, v níž emoce znamenají víc než samotný děj. A tak kluci lelkují, každý se zabývá především sám sebou. Obsazení neherci pak dodávají snímku dokumentární, reálný nádech.
Devadesátky jsou režijním debutem herce a komika Jonaha Hilla. Vzpomíná tu na dobu svého dětství, ale vyhýbá se sentimentu i sebedojímání.
Diego Maradona
Režie: Asif Kapadia / VB 2019
29.6. 22:30 Velký sál, 1.7. 10:00 Kinosál Národní dům, 4.7. 22:00 Kinosál Pupp, 5.7. 18:30 Malý sál
Dobrák z chudé čtvrti a fotbalový hračička, ale taky milovník holek, kokainu, podvodník a kamarád mafiánů. Jeden z nich si říká Diego a druhý o sobě mluví jako o Maradonovi.
Po tragických osudech zpěvačky Amy Winehouseové a formulového závodníka Ayrtona Senny se nejznámější dokumentární portrétista světa Asif Kapadia vrhl do skicování filmu o argentinském fotbalistovi. Zajímá ho přitom zejména neapolské období: talentovanému mladíkovi nevyšla sezóna v FC Barcelona, a tak přestoupil do vysmívaného italského týmu…
Kapadia opět těží z pečlivé práce při hledání neviděných archívů a tentokrát má k dispozici i množství materiálu od samotného fotbalisty.
Forman vs. Forman
Režie: Helena Třeštíková, Jakub Hejna / ČR, Francie 2019
1.7. 11:30 Velký sál, 2.7. 13:00 Kinosál Národní dům, 5.7. 22:00 Kinosál Pupp, 6.7. 13:30 Lázně III
Možná není vrcholem moderní dokumentární filmařiny a ani není převratně objevný. Má ale jiné, velmi důležité kvality: dokázal Formanův život zprostředkovat nezahlceně, srozumitelně.
Příběh vyprávěný přes hlavního hrdinu a rámovaný jeho joggingovými úvahami v Connecticutu postupuje chronologicky a odpovídá na zásadní otázku, totiž „proč Forman točil“. Sestřihává jej z archívních fotografií, dobových záběrů, ukázek a českých i zahraničních rozhovorů, v České republice neviděných (třeba v plavkách v Cannes roku 1968). Krátké spojovací monology mezi životními etapami pak formanovskou dikcí namluvil divadelník Petr Forman, režisérův nejstarší syn.
Hlavní nádraží
Režie: Júsuf Šahín / Egypt 1958
29.6. 09:00 Kinosál B, 3.7. 12:30 Malý sál, 5.7. 16:30 Divadlo Husovka
Jak dokazuje jeho retrospektiva, klasik egyptské kinematografie Júsuf Šahín uměl muzikály, komedie, melodramata, akční velkofilmy i další žánry. V jednom ze svých vrcholných děl průkopnicky zasazuje hitchcockovsky vyprávěný thriller do autentického prostředí zachyceného s inspirací neorealismem. Káhirské hlavní nádraží je svět sám o sobě, hemžící se množstvím postav a figurek a poháněný neúnavným rytmem příjezdů a odjezdů vlaků. Chudý, chromý a sexuálně frustrovaný kamelot Kenawi si myslí na atraktivní prodavačku nápojů Hanumu, která chudákovu touhu a představivost ještě schválně vybičovává... Do hlavní role filmu překračujícího dobová tabu režisér obsadil sám sebe.
Jiří Suchý – Lehce s životem se prát
Režie: Olga Sommerová / ČR 2019
4.7. 18:30 Karlovarské městské divadlo, 5.7. 13:00 Kinosál Národní dům, 6.7. 22:30 Kinosál B
Interaktivní učebnice českých malých divadel druhé poloviny 20. století. Nejen pro fajnšmekry. Všechno, co jste chtěli vědět o Jiřím Suchém, a ani vás nenapadlo se na to zeptat, vám přináší stálá hvězdná návštěvnice Varů Olga Sommerová (od roku 2012 tu osobně uvedla svoje snímky Věra 68, Magický hlas rebelky a Červená).
Dnes 87letý Jiří Suchý ve filmu ve výborné formě odhaluje nejen svou tvorbu, ale i osobní a občanský život a ne tak známé rodinné záběry (batolata z rodiny Věry Chytilové, Jiřího Suchého a Miloše Formana jsou k nezaplacení). Z nezvyklého úhlu rozhovorů se Suchým tu zažijeme Jana Wericha, Karla Gotta či holky ze současného Semaforu.
Karel, já a ty
Režie: Bohdan Karásek / ČR 2019
1.7. 21:00 Kino Čas, 2.7. 19:30 Lázně III, 4.7. 20:00 Kinosál B
Lze i v těch nejskromnějších podmínkách, s titěrným štábem a ještě menším rozpočtem natočit celovečerní film?
Režisér Bohdan Karásek navazuje na své krátké filmy komorním vztahovým dramatem ze současné Prahy, v němž i sám hraje postavu Dušana. Ve filmu se k Dušanovi provizorně stěhuje mladá žena Saša, která tak uniká od svého manžela Karla.
Sašu hraje Jenovéfa Boková, jež se tak po dramatu Chvilky opět představuje v civilní roli dívky zmítané „nekvalitními“ vztahy. Karásek má observační talent, jemuž neunikají drobné lidské konflikty, a jeho snímek je tak úvahou nad moderním strachem ze závazků i deziluzí mladé dospělosti.
Letní hokej
Režie: Rozálie Kohoutová, Tomáš Bojar / ČR 2018
29.6. 16:30 Lázně III. 1.7. 14:00 Kinosál B, 4.7. 19:30 Divadlo Husovka
Mladé režisérské duo zaujalo mimo jiné už filmem FC Roma (MFF KVF 2016) o tom, že Romové hrají dobře fotbal, ale Češi ho s nimi hrát nechtějí. Letní hokej se zabývá podobným tématem, jen fotbal vystřídal hokej a dospělé Romy malí maročtí muslimové. Kluci z Náchoda se ale na led do Maroka těší; výhra je přece v zemi, která s hokejem teprve začíná, jistá. Rasové a kulturní sbližování se ve snímku obejde bez nepříjemných podtónů, staví dětské hrdiny spíš do teenagerovky úsměvných situací (nejdřív jedou Češi na zápas do Maroka, pak Maročané do Náchoda). Výsledkem je hodně živá kulturní výměna plná vtipů, lámané angličtiny, muziky a neopakovatelných kulinářských dobrodružství.
Mrtví neumírají
Režie: Jim Jarmusch / USA 2019
28.6. 13:00 Kinosál Pupp, 30.6. 16:00 Kinosál Národní dům, 2.7. 16:00 Kinosál Národní dům, 4.7. 09:00 Velký sál
Veterán amerického nezávislého filmu Jim Jarmusch si ve své novince hraje s odkazem žánrů zombie filmů, především klasického romerovského střihu. Bill Murray a Adam Driver hlídají pořádek v americkém zapadákově Centreville. Vyznačuje se zvýšenou koncentrací excentrických postav: Tilda Swintonová šéfuje márnici a ve volném čase šermuje s katanou, Steve Buscemi představuje rasistického farmáře a po lese chodí mudrující Tom Waits. Zeměkoule zatím čelí ekologické katastrofě a jeden z jejích příznaků se objeví právě v Centrevillu. Z hrobů vylézají umrlci a hladově se šourají směrem k živým… Jarmusch je přitom v komedii Mrtví neumírají příjemně aktuální, na pomoc má zástup hereckých osobností.
Mystify Michael Hutchence
Režie: Richard Lowenstein / Austrálie 2019
29.6. 19:00 Kinosál Pupp, 30.6. 12:30 Malý sál, 3.7. 16:00 Kinosál Národní dům, 6.7. 16:00 Karlovarské městské divadlo
Portrét australského hudebníka, frontmana novovlnné kapely INXS. Hutchence byl se svými surfařskými dlouhými vlasy na pódiu neodolatelný a kapela dosáhla úspěchu zejména na přelomu 80. a 90. let… Po nočním střetu s autem se ale Hutchenceova veselá a zvědavá povaha dramaticky proměnila a následné deprese ho v roce 1997 dohnaly až k sebevraždě. Richard Lowenstein, Hutchenceův kamarád a režisér jeho videoklipů, ve filmu frontmana představuje pomocí archívních rozhovorů rodiny i slavných přítelkyň, mezi nimiž nechybí zpěvačka Kylie Minogueová či modelka Helena Christensenová. Využívá také zpěvákova soukromého archívu – bral s sebou videokameru, kde mohl.
Na střeše
Režie: Jiří Mádl / ČR 2019
29.6. 10:30 Divadlo Husovka, 3.7. 18:30 Malý sál, 5.7. 22:30 Kinosál B
Jiří Mádl před pěti lety úspěšně debutoval poetickou hříčkou Pojedeme k moři a i jeho další snímek jasně vzkazuje, že s Mádlem-režisérem musíme do budoucna vážně počítat. Komorní příběh, jehož dvě ústřední postavy – stařec (Alois Švehlík v životní roli) a mladík (Duy Anh Tran v první roli) – vystačí s omezenou plochou činžákového bytu a svých vlastních mikroosudů, balancuje na hraně humoru a hořkého životního poznání. Mádl ho navíc zvládne odvyprávět nenuceně, jen za pomoci rafinovaného řetězení všedních banalit, náznaků a detailů, jež o svých hrdinech prozradí víc, než kdyby si před nás stoupli a svůj život oddeklamovali. Výsledkem je pravá divácká katarze, jev v českém filmu nesamozřejmý.
Připravte se
Režie: Jonatan Etzler / Švédsko 2018
1.7. 18:30 Malý sál, 5.7. 22:30 Lázně III
Půlhodinový psychologický horor by se možná měl i v češtině jmenovat jako ve švédském originále, tedy Get Ready With Me. Tak zní totiž i název jednoho youtuberského žánru – ve stejnojmenných videích mladé krasavice ukazují svým odběratelkám a „sleďům“, jak se připravují a líčí na celý den. A tak začínající youtuberka Vendela políčila past na svého mladého, pečujícího, křehkého učitele… Promyšlený kraťas je součástí populární karlovarské sekce První podání, letos desetičlenné, jež upozorňuje na začínající režisérské talenty. Jonatan Etzler za svůj sociálně kritický ponor do světa středoškolské šikany a až příliš benevolentního skandinávského školství získal zlatého studentského Oscara.
Psi nenosí kalhoty
Režie: J.-P. Valkeapää / Finsko 2019
28.6. 11:30 Kino Drahomíra, 29.6. 21:00 Kino Čas, 1.7. 09:00 Kino Drahomíra, 5.7. 22:30 Divadlo Husovka
Odvázaná podívaná s Ester Geislerovou a dvěma velkými finskými hvězdami: Pekkou Strangem (Tom of Finland) a Kristou Kosonenovou (Blade Runner 2049). Chirurg Juha si v chatě u jezera dává dvacet, zatímco jeho žena se venku topí. Juha se musí postarat o dcerku Elli, ale jeho mysl neustále terorizuje zemřelá žena. Juhu vysvobodí až návštěva BDSM salónu, kde se hrdina shodou okolností dostane do rukou dominy Mony. Zatímco ho dusí na hranu bezvědomí, před Juhou se otevírá svět, o němž dosud neměl tušení.
Psi nenosí kalhoty jsou úplně jiný film ze světa BDSM, než jaký byste čekali – režisérovi jde spíš o černou komedii a nevšední vztah dvou postav.
Řidičský průkaz
Režie: Isabel Coixetová / USA 2014
5.7. 16:00 Karlovarské městské divadlo
Ben Kingsley a Patricia Clarksonová v milé newyorské tragikomedii zajímavé Isabel Coixetové (na letošním Berlinale uvedla svou kontroverzní Elisu a Marcelu) o úspěšné knižní editorce a kritičce, která jednoho dne vzhlédne od obrazovky laptopu a zjistí, že přišla o manžela. Protože bez řidičského průkazu nemůže nic, ani navštívit dospělou dceru, zapíše se ke klidnému, indickému učiteli autoškoly, který se jako sikh právě chystá na svou předem domluvenou svatbu…
Ne až tak předvídatelný příběh stojí na silných výkonech obou protagonistů a kongeniálním prostředí hlučné, duši beroucí metropole; na filmu pracovala dvorní střihačka Martina Scorseseho Thelma Schoonmakerová.
Sedmnáct bloků
Režie: Davy Rothbart / USA 2018
3.7. 18:30 Kino Čas, 4.7. 14:00 Kino Drahomíra, 6.7. 11:30 Kinosál B
Jen sedmnáct bloků od Kapitolu ve Washingtonu, D.C., se rozkládá městská džungle, již prostupují chudoba, násilí a drogové závislosti. Vyrůstá tu i citlivý devítiletý chlapec Emmanuel, který žije se sourozenci Smurfem a Denice a svobodnou matkou Cheryl. Emmanuel jejich životy, poznamenané nelehkou životní situací i vnitřními démony, zaznamenává na videokameru. K syrové stopáži se po letech dostává dokumentarista Davy Rothbart, jemuž rodina dovoluje nahlédnout do své každodennosti, včetně nadějí i drtivého dopadu náhlé tragédie. Rothbartovi se daří přinášet autentické svědectví o každodenním zápasu jedné rodiny i sociální danosti celé společenské třídy nemajetných Afroameričanů.
Spalovač mrtvol
Režie: Juraj Herz / Československo, 1968
29.6. 14:00 Velký sál, 30.6. 10:00 Kinosál Národní dům, 3.7. 16:00 Kinosál Pupp
Premiéra digitálně zrestaurovaného klenotu české kinematografie je každoročně jednou z událostí festivalu. Po filmech jako Intimní osvětlení a Obchod na korze se letos této pocty dočkala psychologická groteska Spalovač mrtvol, jedno ze stěžejních děl československé nové vlny, jež může posloužit jako varovný příběh o zničujícím vlivu nenávistné ideologie. Rudolf Hrušínský ve filmu exceluje jako Karel Kopfrkingl, zaměstnanec krematoria, který podlehne přesvědčení o vlastní výjimečnosti. Ve svém okolí tak začne potírat všechno „nečisté“ a jeho uhlazenému sadismu neunikne ani vlastní rodina. Po premiéře v roce 1969 byl film stažen z distribuce a pak znovu uveden až v roce 1990.
Staříci
Režie: Martin Dušek, Ondřej Provazník / ČR, 2019
30.6. 16:00 Karlovarské městské divadlo, 1.7. 19:00 Kongresový sál, 4.7. 19:00 Kinosál Národní dům, 5.7. 20:00 Kinosál B
Dva staletí staříci, kteří vylezli z okna a zmizeli. Vlasta, podplukovník válečné čs. armády, přiletěl ze země, kam kdysi emigroval, za kamarádem Tondou, aby učinili spravedlnosti zadost. Dva někdejší muklové pátrají po komunistickém prokurátorovi, jenž jim v padesátých letech zničil život. Spravedlnost je pro ně nejvyšší metou, hodlají jít přes mrtvoly. Dokumentaristé M. Dušek a O. Provazník (Poustevna, das ist Paradies!, Ženy SHR) do thrilleru obsadili Jiřího Schmitzera a Ladislava Mrkvičku. Jejich celovečerní hraný debut tematikou připomene drama Atoma Egoyana Vzpomeň si, v němž Zev hledá „svého“ gestapáka, a subžánrem road movie „děda na cestě“ zase Lynchův Příběh Alvina Straighta.
Takové krásné šaty
Režie: Peter Strickland / VB 2018
28.6. 21:30 Kino Čas, 29.6. 22:30 Kino Drahomíra, 2.7. 19:00 Kongresový sál, 4.7. 22:30 Kinosál B
Britský filmař Peter Strickland ve Varech před pěti lety slavil úspěch s dokumentem o zpěvačce Björk a jejím albu Biophilia. Do české distribuce se pak dostalo ještě jeho smyslné hypnotické drama Pestrobarvec petrklíčový. A na to vlastně navazuje novým mysteriózním hororem In Fabric. V něm se nic netušící Sheila chystá na rande, a tak si v obchodním domě zakoupí krásné rudé šaty. Rychle ale zjišťuje, že s kusem látky si domů přinesla i nenávistnou identitu. Strickland však nevyrukuje s klasickou, duchařinou, místo toho skládá rafinovanou poctu filmům Davida Lynche a Daria Argenta, jež se částečně odehrává v obchodním domě, který by ze závislosti na nakupování vyléčil i toho největšího shopaholika.
Tiché doteky
Režie: Michal Hogenauer / Česko, Nizozemsko, Lotyšsko 2019
3.7. 18:30 Karlovarské městské divadlo, 4.7. 16:30 Lázně III, 6.7. 13:30 Divadlo Husovka
V úpravném domě na úpravném předměstí žijí úpravní lidé. Mají rádi pořádek – a ten očekávají i od nové au-pair, která má dohlížet na desetiletého Sebastiana. Dívka z Prahy dostane hned na úvod několikastránkový seznam pravidel i nové jméno Mia, chlapec se k ní taky zrovna nemá, ale s tím vším se lze poprat. Horší je, že pravidla začnou přerůstat rozumnou mez a Mia ztrácí představu o tom, co je vlastně sama zač.
Vytříbeně natočený český zástupce v soutěži Na východ od Západu zaujme minimalistickým vizuálem, tlumeným herectvím Elišky Křenkové v hlavní roli a záměrně sterilním výrazem, skrze nějž probleskuje temný humor v homeopatickém dávkování.
V náruči Morfeově
Režie: Marc Schmidt / Nizozemsko 2019
3.7. 15:30 Kino Čas, 4.7. 17:00 Kino Drahomíra, 6.7. 09:00 Kinosál B
„Kouřila jsem a měla předmanželský sex. Zjistili to, když mi táta prohrabal věci, zatímco jsem byla v nemocnici. Táta mě nahlásil starším…“ Za vašimi problémy se spánkem může být cokoli – příšerné dětství v jehovistické totalitě, vnitřní neklid, nebo dokonce ADHD, narkolepsie, syndrom explodující hlavy – ano, tahle diagnóza skutečně existuje a je to opravdu tak nepříjemné, jak to zní. Nizozemský soutěžní dokument o utrpení způsobeném spánkovými poruchami je tematicky i výtvarně silný. Připomíná nám, jakým darem klidný spánek je. Nespavci jsou osamělí, uvěznění ve svých tělech, snaží se marně uniknout sobě samým; i proto v noci raději běhají a jezdí na kole...
Varda podle Agnès
Režie: Agnès Vardová / Francie 2019
28.6. 14:00 Kinosál B, 30.6. 09:00 Kino Drahomíra, 5.7. 16:00 Kongresový sál
Agnès Vardová proslula už filmem Cléo od pěti do sedmi (1961), natočeným ve stylu cinéma-vérité (film pravda), a její další díla jí zajistila místo mezi světoznámými tvůrci. V dokumentu Varda podle Agnès, který byl uveden a vyznamenán na Berlinale, sedí jedna z průkopnic nové vlny zády ke kameře, čelem k pomyslnému publiku, aby vzpomínala na dobu natáčení svých filmů. Místy ji doprovází svědectví tehdejších spolupracovníků, například herečky Sandrine Bonnairové. Režisérka se často vrací ke své zásadě točit vždy pravdivé filmy o obyčejných lidech; její poslední dokumentární dílo se tak proměňuje v osobitou lekci o filmovém umění.
Autorkou tipu je Eva Zaoralová, umělecká poradkyně MFF KV.
Vetřelec
Režie: Ridley Scott / USA, VB 1979
29.6. 23:59 Kino Čas, 336 30.6. 22:00 Kongresový sál, 728 4.7. 23:59 Malý sál
Film, který za čtyřicet let nezestárl ani o vteřinu, žádné akční béčko, ale silné existenciální drama! Posádku lodi Nostromo vyruší ze spánku nouzové signály. Při výsadku na tajemnou planetu si však hrdinové do lodi zavlečou mimozemského parazita. Vyznačuje se několika nečekanými vývojovými stadii, kyselinou místo krve, dvojitými ústy a nenasytným žaludkem… Při natáčení se sešlo několik pozoruhodných umělců: scenárista Dan O’Bannon. Výtvarník H. R. Giger se svými biomechanickými stvůrami, v nichž se snoubí přitažlivost a hrůza. Do té doby neznámá herečka Sigourney Weaverová. A také začínající režisér Ridley Scott. Měl chuť a odvahu vykročit ze zažitých žánrových stereotypů.
Zánik samoty Berhof
Režie: Jiří Svoboda / Československo, Polsko 1983
4.7. 16:00 Karlovarské městské divadlo
Pro ně válka neskončila: v létě 1945 se na česko-německo-polském pomezí potulují werwolfové, němečtí nacističtí fanatici, pro které hitlerovský režim ještě nepadl. Sevřené drama se odehrává během několika dní, kdy se sotva ochmýření vojáčci vedení okoralou řádovou sestrou střetnou na chátrající usedlosti s dívkou Ulrikou, jejím hrubiánským otcem a dalšími postavami. Syrový scénář Vladimíra Körnera se vyhýbá schematismu i nadějím s koncem války obvykle spojovaným a poskytuje prostor pro silné herecké výkony v čele s fenomenální Janou Brejchovou. Film poběží v rámci pocty kameramanovi Vladimíru Smutnému, který tu čaruje s petrolejkami, kostelními okny i těžkou sudetskou mlhou.
Kompletní katalog filmů najdete na webu festivalu >>>