Video placeholder
Jaeden Martell na KVIFF
Jaeden Martell na KVIFF
Jaeden Martell na KVIFF
3 Fotogalerie

Vlčí chlapec Jaeden Martell vypravuje, jak poprvé potkal děsivého klauna Pennywise

Kateřina Kadlecová

Šestnáctiletý talent Jaeden Martell téměř nesleze z plátna v celovečerním debutu Martina Krejčího Podivuhodná dobrodružství Paula Harkera (zatím příznivých 67 % na Česko-Slovenské filmové databázi) a do Varů přijel představit i výborné psychologické drama Chata (77 % na csfd.cz).  Soudě podle jeho hereckých výkonů, přeplněného salonu na včerejší debatě KVIFF Talk a teenagerových odpovědí je možné, že jako dnes vzpomínáme na dny, kdy se po karlovarském červeném koberci prošli mladičcí a dosud neobjevení Leonardo DiCaprio, Ellen Pageová, Keira Knightleyová nebo Scarlett Johanssonová, uroníme za čas nostalgickou slzu nad fotkami a videem Jaedena Martella a dvacetileté Kary Haywardové.

Hodinová diskuse dvou mladých herců se týkala mimo jiné jejich hereckých začátků, náročného kombinování práce na place a školy a srovnávání veselých historek z natáčení – třeba s Billem Murraym, s nímž se před kamerou oba setkali. Diváky, mezi nimiž převažovali příslušníci generace Z a mileniálové, nejčastěji dvacátníci a mladší, muselo na první pohled zaujmout především to, jak jsou oba hojně obsazovaní herci chytří, přemýšliví a kultivovaní. Není divu, Kara Haywardová, která na MFF KV zavítala už podruhé, je členkou Mensy od devíti let. Festivalovému publiku je známa z Andersonova snivého snímku Až vyjde měsíc (2012; právě jako doprovod k němu poprvé přijela do českého lázeňského města), Jarmuschova Patersona (2016) nebo z Lonerganova dvouoscarového Místa u moře (2016). Ve Varech je letos součástí velké delegace k americkému soutěžáku režisérky Marthy Stephensové Ke hvězdám (jednoho z favoritů soutěžní sekce uvidíte ještě zítra v Puppu). Dvouhodinové drama se odehrává na oklahomském maloměstě v šedesátých letech a vypravuje o vztahu dvou zcela odlišných dívek, zakřiknuté Iris a sebevědomé Maggie.

Jaedena Martella sice málem vyhodili ze střední školy („vždycky jsem chtěl být výtvarníkem a chodit na uměleckou školu“), protože pedagogický sbor jednoduše nebyl připraven na to, že studenti budují kariéru, ale nakonec vše dobře dopadlo. Rodák z Philadelphie, typově připomínající mladého Daniela Radcliffa, hovořil mimo jiné o hlavní úloze, již získal v Muschiettiho hororu podle klasiky Stephena Kinga TO: „Není to strašidelné kvůli Billu Skarsgårdovi – víme přece, kdo to je, a už jsme spolu mluvili –, ale je to prostě divné, jak je v tom make-upu, tak vysoký, s obří hlavou a dětskou tváří… Jak se pohybuje, jak se směje, ten způsob, jak se vpravuje do role…“ Martell též vyjádřil spokojenost s tím, že ho v druhém díle s premiérou v září nahradí „hezoun a dobrý herec“ James McAvoy.

Vypravoval samozřejmě i o Krejčího Podivuhodných dobrodružstvích Paula Harkera, jejichž zítřejší projekci v deset dopoledne v Národním domě si nenechte ujít. „Nikdy jsem to na place neměl tak těžké,“ tvrdí kluk, který si už podruhé ve své krátké kariéře zahrál syna Michaela Shannona (drama Knives Out má premiéru v listopadu). Přiblížil bolest, kterou mu způsobovalo třiapůlhodinové líčení a nasazování masky „vlčího chlapce“, a neschopnost používat obvyklým způsobem mimické svaly.