Přehlídka Tady Vary, film druhý: Íránské drama o vraždě manžela v přímém přenosu
Jalda, noc odpuštění. Dvě krásné ženy, dvě hlavní hrdinky. Jedna nezkušená a uzoufaná, druhá vzdělaná a bohatá. Ta mladší, Maryam (Sadaf Asgari), zabila té starší, Moně (Behnaz Džafárí), otce. Mona má podle íránského práva možnost Maryam odpustit, a tím ji ušetřit trestu smrti. Maryam, odsouzená za vraždu staršího manžela, tvrdí, že ho nezabila schválně, že to byla nešťastná náhoda, ale jen bůh ví, jak to tehdy bylo. Byla ostatně jen „dočasnou manželkou“ boháče Násira, pojatou na omezenou dobu, což je instituce v Íránu dodnes běžná.
Tahle výchozí situace filmu Jalda, noc odpouštění je pro nás vzdálená jen zdánlivě: dobře ji pochopíme v důvěrně známém rámci televizní reality show, která se koná během slavnostního okamžiku, takzvané noci Jalda, nejdelší noci v roce; tedy něco jako na silvestra.
V populárním zábavním pořadu, který je prokládán zpěvy a recitací, aby se diváci nenudili, jsou Maryam a Mona hlavními hvězdami. O tom, jestli půjde mladá vdova na smrt, hlasuje v přímém přenosu 14 miliónů lidí. Znáte to: pošlete esemeskou jedničku, smrt, nebo dvojku, život. Ne náhodou je jedinou zajímavou mužskou postavou filmu televizní šéfproducent (hraje jej slavný Bábak Karímí), kterému jde samozřejmě o sledovanost, ale zároveň je natolik zkušený, aby odhadl, kdy a co má který z hostů říct. Nebo neříct.
Fascinující na druhém celovečerním filmu rodáka z Teheránu, jehož debut z roku 2012 Spořádaná rodina je v Íránu dodnes zakázán, je, že svůj názor na to, zda je ona dvaadvacetiletá hrdinka vinna, či ne, respektive zda si zaslouží milost, měníte každých pět minut. Je to napínavá, temná, šíleně rychlá a velmi emotivní detektivka plná drasticky nečekaných zvratů, a to i přesto, že Maryam je její osud na začátku přímého přenosu úplně jedno.
Důležitý film z prostředí hlubokého, stále jak hodinky fungujícího patriarchátu ukazuje měnící se moderní Írán, který bojuje s archaickými náboženskými tradicemi. K nim patří úchylná logika dočasného manželství, dědičné zákony jednoznačně upřednostňující chlapce nebo tvrdé zákony proti vzpourám manželek. Díky Jaldě si není těžké uvědomit, že na těchto nefunkčních základech stojí celý politický systém Íránu.
Massoud Bakhshi získal na letošním festivalu v Sundance Cenu hlavní poroty za nejlepší zahraniční hraný film, a kvůli tenzi mezi Íránem a Spojenými státy na tamní světové premiéře nebyl. Vy film, inspirovaný skutečnými událostmi, uvidíte v 96 českých kinech v sobotu 4. července v 17:00 hodin.