Přehlídka Tady Vary, film šestý: Kubrick o Kubrickovi
Režisér Stanley Kubrick neměl rád hollywoodský propagační cirkus k premiérám svých nových filmů. S novináři mluvil nerad, což jen přiživovalo jeho auru pedantského génia, který při práci opakuje záběr klidně stokrát, dokud není spokojen. Slavný francouzský kritik Michel Ciment se však k filmaři dostal velice blízko. Během více než dvou desítek let spolu natočili několik podrobných interview; na jejich zvukovém záznamu stojí dokument s příznačným názvem Kubrick o Kubrickovi. Měl se poprvé promítat na letošním (zrušeném) newyorském festivalu Tribeca.
Legendární režisér se hned na začátku nechává slyšet, že ze sebe jen těžko dokáže vysypat brilantní analýzu svých snímků a že v dovysvětlování významů svých tvůrčích rozhodnutí nevidí mnoho smyslu. Není v tom však malicherná či elitářská zpupnost filmařské celebrity: Kubrick přemýšlivým, vřelým a vlastně obyčejným hlasem sděluje, že není nutné vše přežvýkávat do vynucených definic a zjednodušených popisů. V dnešní době, hladové po rychlé analýze čehokoliv, se jedná o velmi osvěžující přístup.
Režisér za 40 let své bouřlivé kariéry natočil 13 filmů, převážně románových či povídkových adaptací. Každý z nich byl událostí. „Lepší je vládnout v pekle nežli sloužit v nebi,“ říká o svých protagonistech z filmů Mechanický pomeranč, Barry Lyndon či Osvícení, kteří rozhodně nesplňovali parametry konvenčních, lidsky přístupných hrdinů.
I samotný Kubrick ale z filmu vychází jako svéhlavý samorost, jenž opustil Hollywood aby žil na venkovském sídle v Anglii, kde psal, stříhal i řídil produkční práce na svých filmech.
Režisér Gregory Monro, který se specializuje na dokumentární portréty filmových hvězd, použil ve svém filmu hotelový pokoj ze závěru Kubrickova snímku 2001: Vesmírná odysea, do něhož umístil plakáty a artefakty z jiných jeho opusů. Skládačku režisérova tvůrčího světa pak dotvářejí archívní rozhovory s herci Malcolmem McDowellem, Ryanem O’Nealem či Tomem Cruisem.
I přes nejrůznější zkazky o složité spolupráci s tímto náročným perfekcionistou – živené i 21 let od Kubrickovy smrti v roce 1999 – však ze žádného z jeho kolegů necítíte hořkost.
I díky režisérovu šetření se slovy v dokumentu o to více zaujmou jeho postřehy o společnosti, autoritách, politice i lidech, kteří se sami vidí jako dobří a bezchybní. Sám Kubrick se přitom ve svých filmech snažil, aby to pod jejich dokonalým, propracovaným a vycizelovaným povrchem vždycky pořádně vřelo.
Film uvidíte v 96 českých kinech v pondělí 6. července ve 17:00 hodin.