záběr z filmu Šarlatán

záběr z filmu Šarlatán Zdroj: archiv

Jak vyhrát Oscara? Smíchejte muzikál, drama, Spielberga, Denzela Washingtona a Hollywood 50. let

Jan Studnička

Existuje výraz “oscarbait”. Označuje film, který je úmyslně natočen tak, aby se líbil členům Akademie filmového umění a věd, která každoročně předává nejprestižnější filmové ceny na světě – Oscary. Teoreticky by měly jít Oscary nejlepším filmům, filmařům a hercům. Ale není to pravda a ani nikdy tak úplně nebyla. Existují prostě žánry, postupy a lidé, kteří se Akademii líbí víc než jiné. Pojďme spolu tedy sestavit unikátní oscarbait.

  1. Tak zaprvé, potřebujeme žánr. V podstatě připadají v úvahu dva. Buď velkolepý oldschoolový hollywoodský muzikál typu La La Land, nebo syrové drama. Takže my budeme chtít velkolepé muzikálové drama. 
  2. Budeme potřebovat režiséra, který je slavný tím, že na jeho jméno Akademie slyší. Těžko se určuje, kdo je nejúspěšnější rejža / herec / kameraman, protože nejvíc Oscarů mají většinou filmaři zlaté éry Hollywoodu ze 40. a 50. let. To hlavně proto, že se tenkrát do soutěže ročně přihlásilo třeba osm filmů celkem. Nejúspěšnější současný a žijící režisér není nikdo jiný než Steven Spielberg osobně. Král blockbusterů stojí za dvaatřiceti Oscary a sám osobně má tři. 
  3. Spielbergovo muzikálové drama se bude odehrávat v prostoru Los Angeles čtyřicátých let, protože Akademie miluje, když Hollywood onanuje sám nad sebou. Navíc jsme najednou historické drama a to je prestižní samo o sobě. 
  4. Pro drama nejlépe fungují rasové, sexuální a náboženské třenice. A boj s neporazitelnou nemocí. Takže naším protagonistou bude homosexuální Afroameričan židovského vyznání, který bojuje s AIDS. Bude ho hrát Denzel Washington, je to oscarově vzato nejúspěšnější černý herec vůbec. Devět nominací a dvě vítězství. 
  5. Pro tu část, která v našem filmu představuje drama, budeme chtít spoustu artových záběrů, které se v podobných filmech objevují. Určitě tam musí být jeden long take. Nebo dva. Tedy absurdně dlouhé nepřerušené záběry, na ty je Spielberg expert. Ale musíme mít i scénu, kde protagonista hystericky pláče, křičí a mlátí do věcí. Ideálně beze zvuku. Přihoďme pár dlouhých apatických pohledů do kamery. A možná záběr na ruku, jak hladí stébla vzrostlé trávy. Jo, a chvíle, kdy si hlavní postava oholí hlavu, je povinností.
  6. Na tyhle srandy budete potřebovat vynikajícího kameramana. Ideální kandidát je Emmanuel Lubezki. Mexičan, který jako jeden ze tří osob získal tři Oscary za kameru. A pozor! Jako jediný ve třech letech po sobě.
  7. Pojďme se bavit o studiu, které celou tuhle šaškárnu zaplatí. Ideální by byl Disney. Nejen proto, že vlastní všechno, ale taky proto, že Walt Disney má největší oscarový odkaz vůbec. Získal celkem padesát devět oscarových nominací. Dvaadvacet jich vyhrál.
  8. Co se hudby týče, sáhneme po Johnu Williamsovi. Muzikály nejsou zrovna jeho jam, ale se Spielbergem pracuje tak přirozeně jako by byli dávno odloučená dvojčata a na Oscary je bohatý. Má dvaapadesát nominací... a jenom pět výher, což je naprosto tragické. Nedostal sošku ani za Indiana Jonese, ani za Jurský Park. Víte, co dostalo Oscara za hudbu v roce, kdy se o něj ucházel Indy Jones? Muzikál Sláva. Zkuste mi zanotovat něco ze Slávy. Ale jak jsme říkali: Hollywood miluje muzikály.
  9. Teď potřebujeme silně zavřít děj. Navíc nám v něm chybí ještě jedno extrémně populární téma – holocaust! Takže na konci filmu se odhalí, že všechen ten nerealistický muzikálový Hollywood byl jenom v Denzelově hlavě a ty dramatické části byla realita, která prosakovala dovnitř. Třeba ten hněv a to holení hlavy. Protože Denzel je ve skutečnosti v koncentračním táboře a film končí tím, že ho odvádějí do komory.
  10. Film se musí vydat ke konci roku, aby ho měla Akademie ještě živě v paměti (a srdcích), až bude rozhodovat o tom, komu soška půjde. K tomu patří masivní reklamní kampaň. Datový analytik Edmund Helmer vypočítal, že studio si může koupit vysokou šanci na Oscara za nějaké čtyři miliony dolarů. Do toho se počítá reklama cílená na nějakých těch šest tisíc lidí, co o Oscarech hlasují.
  11. A s tím souvisí to, že Denzel jako hlavní ksicht filmů musí k hraní přistupovat metodicky a musí se o tom hodně psát. Jak strávil celé týdny v Osvětimi, nasával atmosféru, jak měl sex s mužem jen proto, aby se dostal do role, jak se choval jako kretén na place. No a úplně nejlepší by bylo, kdyby mohl těsně před premiérou zemřít na následky toho svého metodického hraní. 
  12. Profit.