Nacistické uniformy a opilý sovětský voják ve sklepě. Představuje se nový český film Okupace
Jeden večer, možná někdy po zlomových událostech českých dějin na konci 60. let 20. století, se z hospody vrací dvojice mužů v alkoholovém opojení. V parku nacházejí opilého ruského vojáka. Odvlečou ho do sklepa a převlečeni do esesáckých uniforem mu navodí pocit, že druhá světová válka ještě neskončila… Právě tato dávná „švejkovská“ historka se stala námětem pro černou komedii Okupace debutujícího Michala Nohejla. Děj svého nadčasového snímku zasadil do místa jednoho baru v kulturním domě a jeho těsného okolí. Do kin tento film s vizuálně vytříbeným stylem, prvky retra a našláplou muzikou Kill the Dandies! vstoupí 5. srpna.
V hlavních rolích excelují Martin Pechlát, Otakar Brousek ml., Antonie Formanová, Cyril Dobrý nebo Pavel Neškudla. Ruského vojáka hraje ukrajinský herec Aleksey Gorbunov známý například ze snímku Dvanáct Nikity Michalkova či z Bondarčukovy ságy Vojna a mír.
Zda se příběh s ruským vojákem skutečně stal, lze už dnes stěží zjistit. Úspěšného reklamního režiséra Nohejla však zaujal natolik, že se ho se spoluscenáristy Vojtěchem Maškem a Markem Šindelkou rozhodli rozpracovat do celovečerního filmu, ve kterém se onen ruský voják stane urputným nezvaným hostem. „Já osobně mám rád Švejka a historka o nezvaném hostovi mi přesně do švejkovského modelu zapadala. Ukazuje, jak my Češi fungujeme ve vypjatých situacích. Když máme bojovat proti nějakému zlu, tak nejdeme s flintou v ruce, ale uděláme si z toho trochu legraci,“ říká Michal Nohejl.
Trailer diváka zavede na jeden maloměstský večírek po premiéře, který naruší namol opilý ruský voják, když se skupince herců snaží prodat kanystr armádního benzínu. Průběh večera získá nečekaný spád. Herci, zatrpklý režisér, snaživý ředitel divadla i tajemná dívka se ocitají v těžko uvěřitelných rolích. Najednou přestává být zřejmé, kdo je padouch a kdo hrdina. Ve filmu dále hrají Tomáš Jeřábek nebo Vlastimil Venclík.
Atmosféru snímku umocňují i prostory normalizačního kulturáku v Novém Strašecí, který byl pro filmaře velkou devizou. Nabídl prosklenou kancelář ředitele divadla, komorní bar, foyer s mramorovou podlahou, nástěnné kamenné dekorace i divadelní sál. Zásadně byl pro účely natáčení přestavěn bar, jemuž tvůrci dodali jeho charakteristické načervenalé přítmí.
„Prostor kulturáku měl sám o sobě úžasnou atmosféru, která vybízela k použití barevných filtrů podobně jako z jedné scény v kabaretu v Godardově filmu. Cílem bylo, aby z filmu nečišela typická normalizační šeď, aby se na film hezky koukalo a měl určitý styl“ říká režisér Michal Nohejl. Vizuálně sladěné jsou i kostýmy, jejichž autorkou je Josefína Bakošová. Střihačem Okupace je Petr Turyna (Návrat idiota, Šeptej nebo Indiánské léto), za kamerou stál Jan Baset Střítežský (Křižáček či Alois Nebel).