Video placeholder
Vždycky tak nějak zapomenu, jak je Arnie ve filmu obrovskej.
Hororová složka filmu je brilantně udělaná.
Takhle měl původně predátor vypadat...
A takhle vypadal během natáčení, aby se na něj mohla navléct kamufláž.
Finální design je pochopitelně milionkrát lepší.
9 Fotogalerie

Predátor je nejlepší film všech dob a já vám řeknu proč

Jan Studnička

V roce 1987 vrazilo do kina něco, co na první pohled vypadalo jako další ze série generických osmdesátkových akčňáků, ale pod plakátem s nabušeným Arnoldem se toho skrývalo mnohem více. Predátor měl udělat revoluci v tom, jak se dělají akční filmy a horory… Ale žádný další pořádný snímek to od něj neokoukal. Proto zůstává dodnes nejlepším filmem všech dob. A jak říkají ve filmu mariňáci, „všichni, co nesouhlasí, jsou banda teplejch kreténů, co maj kundu jako barák”

V polovině 80. let vyšel čtvrtý Rocky a diváci začali žertovat, že nejslavnějšímu filmovému boxerovi dojdou pozemští protivníci, takže se bude muset utkat s nějakým emzákem. A byli tady dva lidé, kteří tenhle nápad vzali až přííííliš vážně. Bratři Jim a John Thomasovi. Téměř dva roky dělali na svém scénáři o bandě mimozemských lovců, kteří se na zemi utkají s tím nejlepším našeho druhu. A s tímhle projektem šli za 20th Century Fox a předložili ho pod jménem Hunter. Lovec. 

Jak už jste asi zachytili, mezi touhle fází a finální verzí zažil film hromadu přepisů, doplňků a úprav. Což běžně zavání průšvihem, ale tady všechny ty úpravy dělali lidé na svých místech. Tak třeba Shane Black. Ve filmu hraje hláškaře Hawkinse. Později se ale stal jedním z nejlepších hollywoodských scenáristů (Poslední skaut, Smrtonosná zbraň, Kiss Kiss Bang Bang) všech dob. A už v Predátorovi pomáhal s dialogy. Sám Arnie nechal trochu poupravit scénář, aby mohl do filmu přivést pár svých parťáků z předchozích filmů a aby měl pocit, že se může do postavy Dutche ponořit. A režisér John McTiernan si finálně jemně šoupl scénář tak, aby měl dost svobody na to, co chce doopravdy říct. 

A právě tady je ten důvod, proč může být první Predátor považován za nejlepší film všech dob. Spousta lidí do něj otiskla spoustu nápadů, ale protože u kormidla vždycky sebevědomě stál McTiernan, nějakým zázrakem to všechno funguje dohromady. Víte, tenhle režisér je absolutním mistrem žánrových subverzí. Rád dekonstruuje zaběhlé postupy, ale není to nafoukaný art nadšenec, který vás bude nudit černobílými záběry na unavené Evropany v kavárně. Naopak, naservíruje vám vždycky solidní blockbusterovou podívanou.

Zkrátka a dobře, Predátor běží na extrémně výkonný, akčně hororový motor. Ale má pod kapotou hromadu mnohem zajímavějších věcí. 

Přeřazujeme

Nejdřív se pojďme věnovat tomu motoru, protože sám o sobě je to… tak trochu hybrid. Filmař a filmový publicista Patrick Willems zařazuje Predátora do „té vzácné skupiny filmů, které někde v průběhu děje změní žánr”. Je to v podstatě způsob, jak může McTiernan kritizovat dva v té době už unavené žánry. Zaprvé akční film s neporazitelným hrdinou, často hraným právě Arnoldem Schwarzeneggerem, zadruhé slasher horror, kde maskovaný neporazitelný vrah zabíjí vypatlané teenagery. 

Prvních pětačtyřicet minut nám film ukazuje Dutche a jeho tým žoldáků. Největší, nejzlejší a nejnebezpečnější grupu lidí na celé planetě. Společně v podstatě levou zadní srovnají se zemí základnu jihoamerických povstalců, házejí u toho vtipné hlášky a vůbec jsou to v podstatě bohové násilí. Je to klasický osmdesátkový akční film, dokonce ho tak McTiernan i točí s takovým tím hravým pohledem na násilí. 

A pak je jednoho po druhém začne oddělávat neviditelný útočník. Jenže tenhle útočník nechodí pomalu, nezakopne v nemožnou chvíli, maniacky se nesměje, aby měla oběť čas utéct, kdepak. Tahle věc je v džungli z jednoho jediného důvodu. Vyvraždit Dutchův tým do posledního člověka. Ale žoldáci taky nejsou stupidní děcka, na které z gauče křičíte: „Nerozdělujte se, vy idioti! Proč běžíš do schodů, jsi blbá?” Ne, tihle borci jsou hyperkompetentní supervojáci, kteří jsou vždycky tři kroky před divákem. Bohužel pro ně, pořád dva kroky za mimozemským zabijákem. Tím Predátor dosahuje něčeho, co nebylo možné vidět nikdy předtím a dost možná ani nikdy potom: Máte doopravdy strach z toho něčeho, co číhá v džungli, nemáte nejmenší tušení, jak ta věc dopadne, a akční osmdesátkoví akční hrdinové jsou doopravdy v ohrožení života. 

A celá tahle druhá sekce je zase expertně točená jako horor. Džungle působí klaustrofobicky, máte neustále tendenci skenovat zelené stěny, jestli neuvidíte záhadného útočníka… Já mám normálně husí kůži, jenom o tom píšu. 

Umění je v oku diváka

Už jenom ten hybridní motor by stál sám o sobě za esej. Ale Predátor je mnohem a mnohem víc. Jako horor samotný ho můžete rozkládat do nekonečna, protože ta první polovina filmu se dá brát jako možná nejlepší hororový první akt v dějinách kinematografie. Víte, co myslím, ta první dvacetiminutovka, půlhodinka, kdy je ještě všechno v pohodě, kdy si děcka dělají srandu do kamery a teprve přijíždějí na chatu v horách…

Zároveň stojí za průzkum, jestli se slasher část Predátora podřizuje pravidlům žánru nebo nikoliv. Tradičně totiž tady v těch vyvražďovacích hororech drží vrah strukturu, kterou nastavil John Carpenter prvním Halloweenem, a sice: umře ten, kdo poruší morální pravidla společnosti. Proto nakonec vždycky umřou teenageři, co mají sex, ti, co pijí alkohol nebo berou drogy… A přežije takzvaná final girl, která je většinou cudná panna. 

Pro Predátora to platí trochu. Totiž Dutchův tým jde do pralesa na záchrannou misi a až po akci zjistí, že je CIA zneužila jako nájemné zabijáky. Žoldáci tak porušili svůj morální kodex. A dle pravidel žánru za to teď musí zaplatit nejvyšší cenu. V takovém případě je Arnold Schwarzenegger nejnabušenější final girl v historii filmu. Proč je to právě on, kdo se zachrání? To záleží na tom, z jaké optiky se na film díváte. Je možné, že se v očích žánru vykoupí tím, že zachrání život jejich ženské rukojmí Anně. 

Impotence a zubatá vagina

Tady je fajn se zastavit u feministické optiky. Predátor rozhodně neprojde Bechdel testem, ale nutno říct, že na takhle testosteronem nabušený film je Anna brána jako rovná. Na konci ji Arnie varuje: „Pokud vezmeš do ruky zbraň, je z tebe cíl. GET TO THE CHOPPA!” Míněno, Predátor nebere Annu jako hrozbu. Ale ne proto, že je žena, ale proto, že není ozbrojená. A jako neozbrojená také přežije.

U genderu ještě chvíli zůstaneme, protože film se dá číst (ve skutečnosti velice záměrně) jako kritika toxické maskulinity. Znáte tu slavnou scénu, kde Mac začne střílet do džungle a zbytek týmu se připojí a společně srovnají se zemí hektar husté vegetace? McTiernan k téhle scéně říká, že „chtěl ukázat impotenci zbraní a střílení” a trochu si vystřelit z toho, jak se zbraně fetišizují. Ostatně není náhoda, že všechny ty mužské hračky jsou tak trochu falické. Komicky velký Arnieho nůž, všechny ty útočné pušky a hlavně teda „Bezbolestná”, což je rotační kulomet postavy Blaina. Ten o sobě sám tvrdí, že je sexuální tyranosaurus. A ostatní jsou banda teplejch kreténů. Není zvláštní, že je všechny oddělá něco, co má ksicht jako zubatou vaginu? A jako první zemře frajer, který nemluví o ničem jiném než o „kundách”? 

Pak tady máme kritiku amerického imperialismu, nastíněnou již zmíněnou black ops operací CIA. Můžeme film interpretovat jako trauma z Vietnamu. Ostatně Predátor se vydá do džungle střílet místní v podstatě bez dobrého důvodu, a když je poražen, tak ještě s úšklebkem před smrtí polovinu té džungle spálí. Můžeme číst text jako folk horor, ostatně Anna nám vypráví, že v extrémně horké dny „džungle obživne” a odnáší si lidi. A Dutch na konci přežije právě proto, že se doslova propojí s přírodou a stane se agresivní manifestací džungle samotné. 

Cool as fuck

Ale jak jsme říkali, pokud vás nic z toho nezajímá, pořád máte v rukou jeden z nejhustších filmů všech dob. Daly by se o něm napsat celé knihy! Jak v něm hráli dva budoucí američtí guvernéři (Arnold Schwarzenegger a Jesse Ventura), jak první design monstra vypadal jako mimozemský humr a hrál ho Jean-Claude van Damme, jak se na třetí kameru použil špatný film a už se nikdy nedal použít, jak je celý ten film divně natočený, takže pořádně nejde převést do 4K…

Kdybych měl vypíchnout jednu věc, která mi na celém filmu vadí, je to začátek. První minuta a půl. Kdy vidíme, jak vesmírná loď vypálí něco na Zemi. Protože kdyby se tohle z filmu vystřihlo, byl by horor daleko víc horor, takhle od začátku víme, že jde o emzáka. To je jediná vada na kráse, ale už jen proto nemůže být Predátor klasifikován jako dokonalý film. Tenhle titul zůstává výhradně Jurskému parku. 

Ale o tom zase příště. A teď už GET TO THE CHOPPA!