Kdo vraždil na maloměstské nemocnici? Nová série ČT Podezření může být stejný hit jako Devadesátky
Během noční směny zemře pacientka na oddělení. Na zdánlivě rutinním úmrtí něco nesedí. Mohla vraždit neoblíbená sestra, která si každého drží od těla? Třídílná minisérie České televize Podezření, inspirovaná skutečnými událostmi, startuje 13. března. A Klára Melíšková v hlavní roli je přímo fantastická.
Podezření má potenciál stát se po seriálu Devadesátky další velkou televizní událostí roku. Je to dílo, které už teď předchází vynikající pověst: první díl běžel loni na festivalu v Karlových Varech, kde tímhle způsobem dávají prostor nejvybranějším televizním dílům, v minulosti třeba seriálu Bez vědomí z produkce HBO. Podezření pak bylo nadšeně přijaté na festivalu Serial Killer, kde představitelka hlavní role Klára Melíšková získala cenu za fantastický herecký výkon, a nedávno byla minisérie uvedená i na prestižním festivalu Berlinale.
Melíšková v Podezření hraje zdravotní sestru na maloměstské nemocnici Hanu Kučerovou, která navenek působí jako tvrdá, do sebe uzavřená ženská. Ráda rozhoduje za ostatní, co je pro ně nejlepší: nemá třeba problém přivázat pacienta k posteli, aby si neublížil. A diriguje i svou dvacetiletou dceru Terezu, kterou vychovávala sama: nařizuje jí studovat na vysoké, zakazuje jí odcestovat jet do zahraničí… Hana to myslí dobře a pro dceru se vlastně obětuje: dře do úmoru a tahá noční šichty, aby vydělala peníze na rekonstrukci domu, kde bude Tereza podle ní jednou chtít bydlet. Ale tímhle přístupem „já vím nejlíp, co je pro vás dobré“, si znepřáteluje své okolí a hlavně se vzdaluje svojí dceři.
Už tak vypjatá situace vyeskaluje při noční směně, kdy během Haniny služby zemře pacientka. Do navenek rutinní záležitosti začne vrtat ošetřující lékař, který u pacientky zjistí předávkování draslíkem. Hana je coby hlavní podezřelá zatčena a půjde k soudu, z čehož je na znuděném maloměstě samozřejmě senzace. Zároveň však vyplouvá na povrch, že v systému nemocnice není vše v pořádku a že se to její vedení snaží ututlat.
V Podezření nejde ani tak o detektivku jako spíš o charakterovou studii, o dynamiku vztahu mezi matkou a dcerou a v neposlední řadě o skvělé vykreslení dusivé maloměstské atmosféry, kde si všichni vidí navzájem do talíře a kde se škraloupu nikdy úplně nezbavíte, ať je pravda jaká chce. Režíruje Michal Blaško, který zatím slavil úspěchy hlavně se studentskými filmy – jeho krátký snímek Strach běžel na festivalu v San Sebastianu, jeho bakalářský film Atlantida, 2003 byl dokonce vybrán do sekce Cinéfondation v Cannes. Scénář napsal zkušený Štěpán Hulík, jenž má na kontě třeba Hořící keř nebo Pustinu, což jsou projekty oceněné Českými lvy i Cenami české filmové kritiky.
Co se výročních cen týče, těžko si představit, že by Klára Melíšková za rok na Českých lvech a na Cenách kritiky nezískala přinejmenším nominace. Její herecký výkon je fenomenální: Hana má kamenný výraz a sevřené rty, jde z ní skoro strach, ale přitom to není záporná postava, je to prostě ženská, která má jasno a nemíní dělat kompromisy. Melíšková vedle téhle vnějškové tvrdosti umí skvěle zahrát i vnitřní nejistotu a pochyby, do nichž se Hana propadá, dokonce i určitou bolest z toho, jak stárnoucí žena reflektuje situaci a svůj život.
V časopise Reflex s Klárou Melíškovou vychází 17. března velký rozhovor. Herečka v něm o své postavě říká: „Hana je svá. Žije si ve svém světě, kam nikoho nepouští. Jako by se schovávala za vysokou zdí, za tlustými brýlemi. Snaží se všechno dělat správně, tak, jak se má, aby na ni nikdo nemohl a aby ji nikdo nemohl z ničeho obvinit. A přesto se jí to stane.“ Minisérie Podezření má tři více než hodinové díly a běží v České televizi každou neděli od 13 března.