Video placeholder
The Gray Man (2022).
The Gray Man (2022).
The Gray Man (2022).
The Gray Man (2022).
The Gray Man (2022).
18 Fotogalerie

The Gray Man je mezi akčními filmy šedý průměr, koukatelnost zachraňují scény točené v Praze

Vojtěch Rynda

Natáčení nejdražšího filmu z produkce Netflixu loni uzavřelo několik míst v centru Prahy. Ta ve snímku The Gray Man „hraje“ sama sebe, což se jí moc často nestává. A to je asi tak to hlavní, co by českého diváka mohlo na spektáklu za 200 milionů dolarů zajímat.

Dvě stě milionů dolarů je ještě o třicet víc, než činil rozpočet největšího akčního hitu letošního roku Top Gun: Maverick a o něco přes dvacet víc, než kolik stál zatím poslední díl Mission: Impossible (Fallout z roku 2018), zřejmě nejlepší současné série o špičkových tajných agentech. The Gray Man mezi těmihle filmy, spojenými vedle své kvality i figurou Toma Cruise, působí jako chudý příbuzný.

Na kvalitní scenáristy ty peníze rozhodně nepadly: titulní postava i příběh The Gray Man, převzaté z knihy Marka Greaneyho, jsou samé stereotypy a klišé. Agent nazývaný Šestka působí v tajném programu CIA jménem Sierra, který se teď jeho vedení snaží zničit. Šestka má traumatické vzpomínky na svého biologického otce i synovský vztah ke svému někdejšímu mentorovi. Než na příkaz shora zabije kolegu Čtyřku, získá od něj šifrovaný disk s kompromitujícími informacemi o jejich společných nadřízených. Od té doby mu na nejrůznějších místech světa jdou po krku hordy žoldáků vedených psychopatickým padouchem Lloydem Hansenem, jenž za CIA dělá špinavou práci. Šestka se musí zároveň postarat o zmíněného mentora a jeho neteř, která je chudinka sirotek a chabrus na srdíčko, ale zato má na dospívající dívku špičkový hudební vkus. Naštěstí na všechno to zabíjení a zachraňování není sám: pomáhá mu kolegyně Miranda, jež je stejně nebezpečná jako sexy.

Šestku hraje hezoun Ryan Gosling s týmž výrazem jako postavy všech svých filmů – První člověk, Blade Runner 2049, La La Land, Drive... V roli Mirandy, která se tváří jako nevinná buchtička i s dvěma raketomety na zádech, opakuje Ana de Armas svou polohu z poslední bondovky Není čas zemřít. Lehce hašteřivý vztah mezi Šestkou a Mirandou ale patří k povedenějším (jakkoliv opět ne originálním) složkám Gray Mana. Přehnaný ke karikatuře je naopak záporák Lloyd; jeho představitel Chris Evans si evidentně chtěl odpočinout od ušlechtilého Captaina Ameriky, ale předvedl jen těžce snesitelného panáka, navíc citelně inspirovaného padouchem Augustem Walkerem právě z M:I – Fallout, sakumprásk i s knírkem.

Velká část rozpočtu naopak jistě padla na lokace: vedle Prahy se natáčelo i ve Francii, Thajsku, Chorvatsku, Hong Kongu, Ázerbájdžánu, Turecku, Brazílii, Belgii a Rakousku. Děj to ale nijak zvlášť nevyžadoval a film exotická prostředí ani nedokáže pořádně prodat. I bez jakéhokoliv patriotismu ve snímku hraje skutečně nejlíp Praha: jedenáctiminutová akční jízda městem ze Žižkova přes náměstí Jana Palacha a ulici Dukelských hrdinů na náměstí Republiky je vrcholem celé podívané, i když kvůli ní The Gray Man zároveň drží světový rekord v počtu zastřelených českých policistů. Akční scény včetně téhle však zároveň trpí nepřehledností, chaotickou choreografií a odfláknutými digitálními triky; nejpalčivěji se to týká bitky v dopravním letadle.

Režiséři Anthony a Joe Russoovi, podepsaní pod několika díly marvelovské série Avengers, předvedli rutinní žánrovku, jejíž největší přínos spočívá v tom, že filmaři při jejím natáčení v Česku utratili půl miliardy korun a zaměstnali hromadu místních profesionálů. I přes velmi vlažné reakce diváků i kritiky se už teď chystají dva navazující snímky. Bondovky, bourneovky, Mission: Impossible a další série o tajných agentech se však nemusejí bát, že by jim rostla konkurence.