Dobré ráno, Brno! Nekorektní seriál Jana Prušinovského se strefuje i do České televize
Před čtyřmi roky režisér Jan Prušinovský uvedl na brněnském festivalu Serial Killer svou tehdejší novinku Most!. Nyní se vrací s cyklem Dobré ráno, Brno!, který má šanci získat podobně masivní popularitu. Oba Prušinovského seriály – a vlastně i jeho předchozí televizní tvorbu jako Okresní přebor nebo Trpaslíka – totiž spojuje politicky nekorektní humor a cit pro barvité postavičky.
Drogová „lajna“ hned v úvodních titulcích pilotního dílu, „sraní“ ve vůbec první replice celého seriálu, na fekálním humoru ostatně zčásti stojí dva ze tří pětadvacetiminutových dílů, které byly na Serial Killerovi k vidění. Jan Prušinovský se s tím nes... nepáře, ale daleko nejtvrději se strefuje do poměrů v České televizi. Což ze strany veřejnoprávní instituce znamená značnou odvahu a velkorysost, protože seriál Dobré ráno, Brno! vyrobila. Premiéra má přijít až v lednu (stejně jako v případě Mostu), tak snad ČT do té doby nesáhne k cenzuře.
Dobré ráno, Brno! se odehrává v prostředí ranní show brněnské redakce České televize. Prušinovský prostředí zalidňuje „obvyklými podezřelými“. Je tu vyhořelý režisér Mirek, který střídá cholerické výbuchy s chvílemi stoického klidu; další oblíbenou polohou tohoto tvůrce s přezdívkou „veřejnoprávní prcal“ je „orálek“ . Samolibý moderátor Cyril postávající v prvním dílu v maskérně s „vercajkem“ všem na očích. Jeho poněkud afektovaná kolegyně Radka neúspěšně bojující se stárnutím. Tupá blonďatá rosnička Andrejka. Duo Dáda a Pája, maskérka a kostymérka, jež mají většinou všechno na háku. Dále nemluvný kuchař, kameramani, osvětlovači a další nezbytné profese plus místní bezdomovec Luboš, jenž průběžně překvapuje nečekanými vysokoškolskými znalostmi z různých oborů. A pak tu jsou samozřejmě hosté ranního vysílání – v prvním díle třeba hudebník Jiří Pavlica, který ze studia udělá folklórní estrádu, ve druhé části liška Marcelka.
Hereckému obsazení kraluje Jan Kolařík coby režisér Mirek, skvělá je Zuzana Onufráková v roli hlasatelky Radky, zaujme zpěvačka Mucha jako Pája, ale obsazení v podstatě nemá slabé místo. Velkým objevem je Simona Lewandowská (rosnička), která je momentálně k vidění i v seriálu Pan profesor na Nově.
Vedle vztahových dějových linií a scén každodenních pracovních kalamit se Dobré ráno, Brno! také průběžně zabývá děním ve (skutečné) České televizi jako takové. Tato linka naráží na konkrétní lidi (například na ředitele programu ČT Milana Fridricha), kritizuje praktiky jako ovlivňování obsazení hraných pořadů, odehrává se v prostorách s bezmála kultovním statutem (jídelna na Kavčích horách přezdívaná Pitevna), takže působí velmi insidersky a je otázka, nakolik ji běžný divák ocení.
Dobré ráno, Brno! v úterý 20. září odstartovalo již pátý ročník brněnského festivalu seriálů Serial Killer označovaného jako „trampolína na Západ“ pro projekty ze střední a východní Evropy. Letošní pozornost se upírá na švédskou produkci; Skandinávii coby výkladní skříni quality TV se přehlídka věnuje pravidelně. Novinky uvedené na letošním ročníku sahají od další řady slavného Království Larse von Triera po Krále Šumavy, český projekt o legendárním převaděči na Západ v režii Davida Ondříčka.
Důležitou součástí je program pro profesionály TV Days – třídenní konference, která přináší přehled a reflexi evropských i světových televizních trendů, seriálové novinky od zahraničních i domácích vysílatelů, inspirativní prezentace a přednášky úspěšných tvůrců a know-how zástupců televizí a klíčových hráčů na trhu. Letos poprvé se TV Days účastní i zástupci Netflixu.