Arvéd. (2022)

Arvéd. (2022) Zdroj: CinemArt

Herečka Vita Smačeljuková, Václav Neužil ml. a Josef Trojan
Tvůrci filmu Ostrov svobody
Ceny české filmové kritiky
Ceny české filmové kritiky
Ceny české filmové kritiky
22 Fotogalerie

Střihači zachraňují český film. Kritiky nejvíc zaujal krkolomný Arvéd

Vojtěch Rynda

Nejlepším tuzemským filmem roku 2022 se podle českých filmových kritiků stal Arvéd, výrazně stylizovaný životopis udavače a okultisty Jiřího Arvéda Smíchovského. Částečně uspěli i drogově-hiphopový BANGER. nebo projekty Michala Blaška, naprázdno zato vyšel jiný životopis – portrét skladatele Josefa Myslivečka Il Boemo. Žádný z těchto titulů není bez chyb, snad žádné výhrady zato nelze mít k nominovaným dokumentům – Good Old Czechs, Zkoušce umění a vítěznému KaprKódu.

Hravý KaprKód režisérky Lucie Králové a střihače Adama Brothánka je dokumentární operou o životě a díle fascinujícího pozapomenutého skladatele (nejen) propagandistické hudby Jana Kapra. Drsný titul Good Old Czechs (režie Tomáš Bojar, střih Šimon Špidla) vypráví anabázi pilotů RAF z Československa přes bitvu o Británii a východní frontu, zpátky domů, prostřednictvím vyprávění mimo obraz v první osobě, hudby a archivních záběrů. A vtipná Zkouška umění (režie Adéla Komrzý a Tomáš Bojar, střih Hedvika Hansalová) je záznamem přijímacích zkoušek na pražskou AVU, výmluvným svou lakoničností.

Špidla dostal od kritiků cenu za audiovizuální počin, Brothánek byl v téže kategorii nominovaný, Hansalová stříhala i vítězného Arvéda. Všechny tři dokumenty jsou suverénními stavbami s jasnou koncepcí a strukturou; střih je jejich integrální částí a střihači výsostnými spoluautory. Dá se dokonce říct, že dokumenty v loňské rekordní kinonáloži (75 tuzemských celovečerních titulů v české distribuci) nad hranými filmy kvalitativně dominovaly a v nadžánrovém hodnocení představují to nejlepší, co se u nás loni natočilo.

Těžko říct, jak by vypadal vítězný Arvéd bez Hanselové: dvouhodinové vyprávění režiséra a spoluscenáristy Vojtěcha Maška o bizarní figuře, které záumně využívá repetice a záměrně omezený rejstřík záběrů, je těžko k ukoukání. Film vyhrál i cenu za mužský herecký výkon (Michal Kern) a scénář (Mašek s Janem Poláčkem). Daleko dravěji navenek působí BANGER., natočený v pražských ulicích a klubech na iPhone, ten se ale od poloviny stopáže mění v nechtěně úsměvnou moralitku v duchu „děti, neberte drogy“. Jeho autor Adam Sedlák za něj od kritiků získal cenu za režii, tu by si ale v rámci trojice hlavních titulů letošního ročníku zasloužil Petr Václav s filmem Il Boemo: výpravná freska ohromuje nejen evokací doby, ale právě i režií, a to hned dvojtou, neboť Václav uvnitř filmu jistou rukou režíruje ještě operní představení.

Možná největším vítězem třináctého ročníku Cen české filmové kritiky je nicméně Michal Blaško. Za režii minisérie Podezření a svého celovečerního debutu Oběť právem vyhrál Cenu innogy pro objev roku, za Podezření si se scenáristou Štěpánem Hulíkem odnesl ocenění v kategorii Mimo kino a Vita Smačeljuk z Oběti triumfovala v herecké kategorii. Blaško, který už se svými tituly navštívil

všechny tři hlavní áčkové festivaly (Benátky, Berlinale i Cannes) a řadu dalších, rozměry „objevu“ dávno přerostl a na nadcházejících Českých lvech si zaslouží bodovat „plnohodnotně“.

Ceremoniál proběhl 4. února v pražském Divadle Archa a patřil v historii Cen české filmové kritiky k těm nejméně povedeným. Moderátoři Tereza Dočkalová a Jiří Panzner se večerem protrápili, své texty četli z papíru, předávajícím dvojicím kladli vyloženě líné otázky a hlavně se jim nedařily vtipy. Kritika si holt nevybírá.

Video placeholder
Jiří Arvéd Smíchovský. Okultista a nacistický i komunistický agent zemřel za nejasných okolností • Videohub