Přípravy na Filmový festival Cannes

Přípravy na Filmový festival Cannes Zdroj: Reuters

76. ročník Filmového festivalu Cannes: Michael Douglas a Catherine Deneuve
76. ročník Filmového festivalu v Cannes: Johnny Depp
76. ročník Filmového festivalu v Cannes: Michael Douglas, Catherine Zeta-Jones a Carys Zeta Douglas
76. ročník Filmového festivalu v Cannes: Pauline Pollman, Diego Le Fur, Maiwenn, Johnny Depp, Pierre Richard, Benjamin Lavernhe, Pascal Greggory a Melvil Poupaud
Přípravy na zahájení 76. ročníku Filmového festivalu Cannes
49 Fotogalerie

Canneský deník Šimona Šafránka: Na zahájení festivalu zářili Deneuveová, Depp a Douglas

V jihofrancouzském Cannes začal 76. ročník slavného filmového festivalu. Okolo přímořského bulváru Croisette panuje vřelá, byť tichá atmosféra – festivalová flotila vozů BMW je už čistě elektrická, druhdy rušné ulice tak působí až lázeňsky. Od centra Palais alespoň burácí muzika. „Should I Stay Or Should I Go,“ volá z nahrávky Mick Jones z The Clash, zatímco se na červeném koberci šikuje ekipa zahajovacího filmu. Tím je letos historické drama Jeanne du Barry od svérázné režisérky Maïwenn s Johnnym Deppem nebo Pierrem Richardem. Film v Česku uvede společnost Film Europe s podtitulem Králova milenka

Svůj výstup po slavných schodech pokrytých červeným kobercem už mají za sebou americký herec Michael Douglas v doprovodu manželky Catherine Zeta-Jones i dcery Carys. V černém obleku přišel dánský šarmér Mads Mikkelsen, modelka Naomi Campbellová v oslnivé stříbrné, zasloužilá herečka Helen Mirrenová v modré, Uma Thurmanová a Elle Fanningová zvolily modely od Diora respektive Alexandera McQueena s pleťovým nádechy. 

A potom už: „Johnny! Johnny!“ Fanynky na bulváru Croissette křičely z plných plic a nenechávaly nikoho na pochybách, kdo je hlavní hvězdou večera. Americký herec Johnny Depp, který si loni prošel strastiplným, byť vítězným soudním procesem se svou bývalou ženou Amber Heardovou. V Cannes se snažil fanouškovskou přízeň přijmout podobně pokorně jako předloni v Karlových Varech: svědomitě obešel celou řadu, fotil se a trpělivě dával podpisy. A pak už společně s režisérkou, která se poprvé proslavila coby vesmírná zpěvačka v Pátém elementu svého tehdejšího a taky o dost staršího partnera Luca Bessona, nakráčel před skvadru fotografů. Zaklesnutí do sebe společně s dalšími herci: Pierrem Richardem, který v Jeanne du Barry zvárnil kardinála Richelieua, nebo Benjaminem Lavernhem (role La Bordea).

Douglas a Přelez nad kukaččím hnízdem 

Zahájení samotné bylo jako obvykle střídmé. Moderovala jej herečka Chiarra Mastroianniová, která nonšalantně ukázala i svůj pěvecký talent. Představila hlavní porotu v čele se švédským režisérem Rubenem Östlundem, který v Cannes sice vyhrál Zlatou palmu za Čtverec (2017) a Trojúhelník smutku (2022), ale na simultánně promítané novinářské projekci se včera dočkal i bučení od nesmlouvavých kritiků. Mastroianniová pak představila herečku Umu Thurmanovou, která předala čestnou Zlatou palmu herci a producentovi Michaelu Douglasovi. Dočkal se ovací vestoje. V děkovné řeči vzpomenul i Přelet nad kukaččím hnízdem: „Ten příběh dostal můj otec na Broadway jako divadelní hru a já pak produkoval filmové zpracování, což mi dokonale změnilo život,“ zmínil Douglas nestárnoucí adaptaci od Miloše Formana.

Samotné zahájení pak měla spolu s Douglasem obstarat francouzská herecká legenda Catherine Deneuveová, která je též tváří letošního plakátu. Kvůli chaotické režii večera však byly obě herecké legendy vystaveny chvilkám bezradnosti. Deneuveová i Douglas si s nimi ovšem poradili s grácií sobě vlastní.

Deppova hra těla

Pak už následovala projekce ambiciózního zpracování osudu Jeanne du Barry, prosté dívky, která se stala milenkou francouzského krále. Maïwenn už v Cannes vyhrála cenu poroty za policejní drama Polisse (2011), v soutěži se tu objevila i s následující satirou Můj král (2015). Ve francouzském filmu platí za výbušnou tvůrkyni, jež se ráda obsazuje do hlavních rolí svých filmů. Totéž platí o její novince, kde Johnny Depp příliš nemluví. Eliminuje svou slabší francouzštinu, soustředí se na hru těla. To je ale jedna z těch zajímavějších stránek snímku, který místy spoléhá na akademického vypravěče a volí spíše volnější tempo narace. Věřím, že mimo festivalově vyhrocenou atmosféru půjde o obrazově i herecky přitažlivou podívanou, ale cynické publikum canneských žurnalistů projekci vyprovodilo potleskem, který zněl spíš úlevně než uznale. Teď už hlavně na pivo s kolegy, s nimiž nebylo kdy se vidět od loňska.