Rychle, zběsile a bez citu pro míru. Úspěšné akční sérii se už několik dílů rozjíždějí kolečka do všech stran
Byla nejlepší pětka z Ria? Nebo šestka z Londýna se španělskou dálnicí? To, že právě tehdy filmová série Rychle a zběsile kulminovala, si nejspíš myslí i její tvůrci, protože se v desátém dílu k téhle fázi obracejí. V akčních scénách Rychle a zběsile 10 pořád funguje, ale v dialogových částech a v celkové stavbě série pokračuje v pádu do bažiny brazilské telenovely.
Stejně jako už tolikrát předtím chtějí Dominic Toretto a jeho rodina – v doslovném i přeneseném smyslu – vést obyčejný život v rámci dopravních předpisů a fyzikálních zákonů a trávit čas grilováním na předměstí Los Angeles. A stejně jako už tolikrát před tím jim do toho hodí vidle nějaký superpadouch. Tentokrát je to Dante Reyes, syn brazilského narkobarona Hernana, kterého Dominic a spol. odstranili v pátém díle. Dante naplánuje velkolepou pomstu a rozjede gigantickou konspiraci, kvůli které se Torettova rodina i tým rozprchnou po celém světě.
Jak víme, rodina a tým pro Dominica jedním jest a hranice mezi biologickými a profesními vztahy se dávno rozmazaly. Dominic tak má v akci jednak manželku Letty, synka Briana a bratra Jakoba, jednak parťáky Romana, Teje, Hana či Ramsey a do děje přibývají další „hybridní“ postavy jako Isabel – pouliční závodnice z Ria a Dominicova spojenkyně, ale i sestra jeho mrtvé přítelkyně a Brianovy matky Eleny. „Běž zachránit svého syna,“ řekne Isabel Dominicovi. „Mého synovce,“ dodá jako z Limonádového Joea, aby si divák mohl v hlavě nakreslit další spojnici mezi postavami. Právě na motiv rodiny, kterým se série od jiných akčních cyklů výrazně odlišovala, se v jejích pozdějších dílech tlačí na pilu tak neobratně, až to hraničí s parodií.
A mnoho jiných odlišností oproti podobným akčním seriálům, když vynecháme obsazení, tu ani nezbývá: pro řadu diváků může být problém vzpomenout si, který padouch a který gadget schopný zničit svět se vyskytl ve F&F, M:I, bondovkách nebo jiných žánrově blízkých filmech. I proto nastal vrchol franšízy Rychle a zběsile před deseti až dvanácti lety: právě tehdy se série vyhranila. Začala skromně, eponymním filmem z roku 2001, který se odehrával v prostředí ilegálních pouličních automobilových závodů v Los Angeles: prostě nadupaná auta, drsní chlápci, krásné ženy a nějaká ta kriminální zápletka. Ale nejpozději při pátém dílu se producenti rozhodli potlačit prostředí závodů do pozadí a udělat z Rychle a zběsile vysokorozpočtovou akční podívanou, v níž nicméně budou auta a další dopravní prostředky hrát i nadále důležitou roli.
I v desítce se tedy hlavně jezdí a létá obrovskými rychlostmi, auta, domy i další věci často vybuchují, hodně se bourá a taky nabourává do různých elektronických systémů a vůbec je to prostě jeden velký mazec. Dějově se skáče mezi Los Angeles, Římem, Riem, Portugalskem a Antarktidou, ale klidně to mohlo být Oslo, Mexiko, Mongolsko nebo cokoliv jiného. Nejvýraznějším prvkem aktuálního dílu, a to bohužel v negativním smyslu, je hlavní záporák Dante, kterého jeho představitel Jason Momoa – Aquaman z marvelovského univerza – děsivě přehrává jako psychopata. Globální konspirace nebo různá elektronická udělátka jsou stará vesta a dějové zvraty jsou očekávatelné do té míry, že jeden čeká, kdy některá z postav zradí, protože bez toho to nejde.
V pozitivním smyslu je jedním z vrcholů monumentální motoristická honička v Římě, do níž se zapojí dvacetitunová bomba ve tvaru koule; jako mnoho jiných triků je až příliš digitální, ale valí se filmem docela originálně. A Rychle a zběsile 10 je mírně originální i v tom, jak pracuje s tím, že už originální není: série se zavinuje sama do sebe, na nečekaných místech se vytahují postavy z minulých dílů nebo se rovnou přiznaně citují určité scény, třeba honička na přímořské dálnici v Riu nebo naopak na visuté dálnici v Portugalsku, objevují se stejné kaskadérské motivy jako skok z auta do auta v letu...
A nevadí, že jsme tohle všechno už viděli. Vadou je, když tyhle zběsilé akční kousky přestanou a postavy promluví. Desítka má nejhorší dialogy ze všech předchozích dílů, což znamená, že v sobě nese jedny z nejhloupějších promluv v současném akčním žánru jako takovém. Neodehrávat se v pauzách mezi honičkami a detonacemi, člověk by myslel, že sleduje telenovelu nebo jiný nekonečný seriál.
Rychle a zběsile je osmou nejúspěšnější filmovou franšízou všech dob; zatím vydělala přes šest miliard dolarů. A i když její kvalita i komerční výtlak dlouhodobě klesají, cílová páska v dohledu není. Desátý díl totiž nemá konec: prostě přestane hrát ve chvíli, kdy jsou členové rodiny/týmu rozprostření po zeměkouli od Portugalska po Antarktidu. Na diváky je to trochu podraz – tím spíš, že další část má do kin přijít až za dva roky. A co víc, ani ta nemá být poslední. Podle posledních zpráv je Rychle a zběsile 10 jen prvním dílem závěrečné trilogie. To znamená, že scenáristé v čele s Justinem Linem (který řadu předchozích pokračování i režíroval) nemusejí řešit dramaturgii, proporce a jiná pravidla vyprávění a můžou bez ladu a skladu vršit další akční kousky a telenovelové dialogy za sebe: ono se to do těch zbývajících zhruba pěti hodin nějak poskládá. A to není úplně dobrá vyhlídka.