Tání: Drsné dospívání na belgickém venkově. Nevinná dětská hra může někoho stát život
Pokud jste během loňského karlovarského filmového festivalu neviděli Tání, hned dnes večer utíkejte do kina. Drsné, nezapomenutelné drama o dospívání na belgickém venkově s nevídaným hodnocením 87 % na ČSFD má dnes premiéru. Za týden vám v Reflexu přineseme rozhovor s jeho režisérkou a scenáristkou, známou belgickou herečkou a zpěvačkou Veerle Baetensovou.
Bezmála dvouhodinové belgické drama s kryptickým názvem Tání v divákovi od samého začátku rozvíjí pocit, že se stane cosi opravdu neblahého. Přitom o nic nejde: od Evy se stěhuje mladší sestra a ona se z nějakého důvodu nechce při té příležitosti setkat s rodiči. A pak vzpomíná na dětství – dostane totiž od dávného kamaráda pozvánku na otevření zrekonstruované farmy, kde se má zároveň uctít památka Jana, který tam kdysi zemřel.
Nic pro prosluněné letní odpoledne
V Evě dřímá hrozné trauma. Nedokáže navazovat nové vztahy ani udržovat ty staré. Klíčem divákovi budou hluboce znepokojivé flashbacky z Evina dětství a zmateného, bolestného dospívání. Obdivujeme důmyslné proplétání několika časových rovin i velmi dobře vygradovaný příběh až do… No, do TOHO okamžiku. Nic pro prosluněné letní odpoledne. A přitom právě během jednoho léta to trápení začalo. Tehdy se všechno vymklo kontrole a třináctiletá Eva se ponořila do temnoty, kterou nedokáže vyřešit jinak než tak, že do kufru auta vpraví ledový kvádr a vyrazí z Bruselu do „své“ vesnice. Za těmi, kdo jí ublížili.
Režisérka Veerle Baetensová jako populární herečka sklízela ceny na divadle i přízeň televizního publika coby představitelka belgické verze Ošklivky Betty. Hrála policajtku v krimiseriálu o třech řadách, s kamarádkou založila popovou kapelu Dallas… Ovšem její celovečerní režijní debut, k němuž navíc napsala scénář, to všechno přebije. Už před sedmi lety prý začala uvažovat o tom, že úspěšný stejnojmenný román své krajanky Lize Spitové převede na plátno, ale cesta na festival Sundance, kde měl snímek letos v lednu premiéru, byla delší, než obě čekaly…
Matka, která tu pro svou dceru nikdy nebyla
Mezi excelentními dětskými herci, hnanými do vypjatých situací, vyniká především Rosa Marchantová v roli třináctileté nevinné, zranitelné „klukandy“ Evy. Na Sundance za ztvárnění náročné role získala Zvláštní cenu poroty. Dospělou protagonistku hraje Charlotte DeBruyne a v roli zoufale špatné, závislé matky tentokrát nestojí Baetensová sama – tou, která tu pro svou dceru nikdy nebyla, je Naomi Velissariouová.
Až setřete slzy a v ohromeném tichu kina vstanete ze sedačky, zůstane vám kromě určitých obrazů v hlavě pár otázek. Proč některým dětem nikdo nepomůže, i když o pomoc volají do všech stran? A jak se hloupá hra se zapeklitou hádankou mohla tak rychle změnit ve hru o život?