Humor je dobrý, špatný a brněnský. Skvělý a pro někoho nesnesitelný je v seriálu Dobré ráno, Brno!
Seriál Dobré ráno, Brno!, jehož druhá série běží v pondělí v České televizi, je jako sushi. I k sushi se někteří lidé musí „projíst“, až pak chutná skvěle. Už u první série Dobrého rána, Brno! si nejdříve člověk musel zvyknout na to, že to, co sleduje, není blbost, nad kterou by měl mávnout rukou (a přidat škodolibé pražské konstatování, že něco takového je možné vytvořit jen v Brně…), ale promyšleně napsaná a zrežírovaná i dobře odehraná rána na plexus solaris českého měšťáka. Tohle se povedlo na rozdíl od řady brněnských politiků, kteří momentálně působí v metropoli ve špičkových funkcích.
Dobré ráno, Brno! není určitě seriálem pro každého. Ne každý vnímá přetažené vtipy a gagy dobře, kdekdo je považuje za přihlouplé nebo nesrozumitelné. Kdo se ale sám v životě nebere příliš vážně (to bývá hrozná vlastnost), má rád ostřejší a nekorektní humor, tak si na brněnskou taškařici rychle zvykne a dobře se u ní pobaví. Na to režisér a scénárista Jan Prušinovský vsadil (scénáře píše i Tomáš Holeček). Nevsadil u toho na jistotu (jak to dělají autoři českých kriminálních seriálů), protože jistotu úspěchu u něčeho takového, jako je Dobré ráno, Brno!, nebylo možné dopředu zajistit. Druhý díl druhé řady ale sledovalo na ČT1 v pondělí 15. ledna 557 tisíc diváků. Mimochodem to je vůbec nejvíce ze všech zatím odvysílaných deseti dílů v letech 2023 a 2024. Na tento druh formátu je to výborný výsledek.
Povedlo se i herecké obsazení. Jan Kolařík jako režisér Kurš, Zuzana Zlatohlávková v roli moderátorky Radky (vypadá to, že si to náramně užila), Simona Lewandowská jako rosnička Andrea, Ondřej Kokorský jako moderátor Cyril, v dalších rolích hrající Vojtěch Hrabák, Tereza Volánková, Beáta Hrnčiříková i další.
Kritici věnující se seriálům jistě najdou na Dobrém ráně, Brno! chybičky a chyby. V tomto případě je ale lepší nebrat vše tak urputně. Humor přece vnímáme každý úplně jinak – to, co je pro někoho nesmírně vtipné, je pro jiného příšerné a trapné.
Verbal, nejpopulárnější a velmi sžíravý glosátor na serveru ČSFD, už loni v době první série Dobrého rána, Brno! napsal: „Toto je osobitá, místy třeskutá a veskrze příjemně sarkastická sonda do rekta českého koncesionářského bandity s perfektním štatlovým geniem loci a s novým nekorunovaným králem nonšalantního brněnského mámtovpičismu – old kosem Kolaříkem. Ale taky ostatní ansámbl aji Mucha byl zjevně pičlivě vybraný, veskrze uvolněný a vůbec těžce v ólrajtu, a té afektované, místy až děsivé maďarské barakundě napřesdržku jsem ani na chvíli neuvěřil, že to jen hrála. Ta to musí mít od přirození. Po dlooouhé době vkusný a originální shitcom z našich lůzrů a hnojů…“ Jistě, jako vždy u verbala schválně přehnané, ale přesné. Platí to i pro druhou sérii seriálu.
Zajímavé pak je, že když se podíváte na skutečný pořad Dobré ráno, který se z Brna vysílá léta, tak zejména starší díly jsou „blbé“ i reálně, ne v seriálu a naplňují rčení „humor je dobrý, špatný a brněnský“. U toho proto připomeňme, že Jan Souček, současný generální ředitel České televize, byl v letech 2005 až 2012 šéfdramaturgem a moderátorem studia Brno a v letech 2014–2023 ředitelem tohoto studia ČT.