Příběh Ivety Bartošové by mohl být muzikálem, hororem, melodramatem i tragédií
„Z nějakého důvodu si většina populace vybavuje Ivetu Bartošovou v posledních letech jejího života,“ říká Matěj Podzimek, kreativní producent minisérie Iveta, jejíž třetí řada má premiéru 10. května na Voyo. Zachycuje právě závěrečné období života známé zpěvačky, od jejíž předčasné smrti právě uplynulo deset let.
Život Ivety Bartošové (1966–2014) byl natolik vymknutý z kloubů, že se k jeho ztvárnění nabízí celá řada velmi stylizovaných žánrů od muzikálu po horor. První řada minisérie Iveta (2022) se například promítala na tuzemském festivalu Film noir. Zdá se to být přehnané? Příběh o naivní, nevinné blondýně, která se v cestě za svým snem dostává do temného města, kde o její duši i tělo usilují chlípní muži, skutečně postupy filmu noir naplňuje.
Druhá řada (2023), jež se věnuje Ivetinu kariérnímu vrcholu a počátku osobních problémů, zase obsahuje scény až lynchovsky fantasmagorické – jako když se unesená zpěvačka probouzí na chatě psychopata Romana a divák ji sleduje skrz elektrickou troubu. Nejvíc by se samozřejmě nabízel formát příběhu o heroickém vzestupu a tragickém pádu, scenárista a režisér všech tří sezón Ivety Michal Samir však šel cestou uhlazeného melodramatu, u něhož je největší záhadou, nakolik s kýčem pracuje záměrně, nebo z jiných důvodů.
K desátému výročí skonu nadělil novácký kanál Voyo Bartošové hned dvě minisérie – vedle třetí a finální řady Ivety ještě dokumentární cyklus Málo mě znáš. Trojka Ivety mapuje zpěvaččino období začínající třináct let po odchodu od Ladislava Štaidla. Její kariéra upadá, Bartošová však doufá v comeback, pravou lásku a obyčejný život pro sebe i svého syna Artura. Bojovat musí nejen se svými démony, ale i s bulvárem.
Málo mě znáš scenáristy a režiséra Tomáše Kleina (loni na MFF Karlovy Vary soutěžil s kontroverzním hraným snímkem Citlivý člověk) je k vidění na Voyo a od 5. května poběží i na TV Nova. „Mám za to, že ten nejzásadnější rozdíl nacházíme v tom, že příběh Ivety Bartošové dříve vyprávěl bulvár a především muži. My jej naopak převyprávíme zejména prostřednictvím žen nebo lidí, kteří nemají důvod na její tragédii parazitovat,“ říká Klein. „Zajímá nás proto třeba pohled Michala Penka, který nastoupil do showbyznysové mašinerie spolu s Ivetou a zažil si její temnou stránku včetně pádu na dno. Nebo Terezy Pergnerové, která si prošla extrémně náročnou životní cestou. To jsou lidi, kteří mohou nahlédnout na nástrahy šoubyznysu kriticky a zároveň mají oba k Ivetě silný vztah.“
Právě roli bulváru, která byla v závěrečné fázi života Bartošové naprosto zásadní, je důležité připomínat i teď, deset let po její smrti. Ne nadarmo je jí věnovaná velká pozornost i ve třetí řadě hrané Ivety. V minisérii se tak objeví Filip Rajmont jako někdejší král bulvárních médií Pavel Novotný. Jeho podřízenou, novinářku a také Ivetinu kamarádku Gabi hraje Zuzana Zlatohlávková, Jana Stryková pak ztvární Gabininu konkurentku Simonu.
„Lidé, kteří zažívali hluboká selhání, pochyby o sobě samých, strach a osamění, mají být slyšet,“ říká Maja Hamplová, producentka Málo mě znáš a castingová režisérka hrané Ivety. „Pro každého z nás, kdo si hudbu Bartošové pouštěl, i pro ty z nás, kteří se smáli, když se blížil její konec, je dobré vidět, že pod tím vším je jedna bytost. Žena, maminka, holčička, která už nedokázala najít cestu ven. A my to máme vědět, podívat se do ní a čelit tomu, na čem neseme spoluvinu. Iveta měla dostat svůj hlas, kterého se jí za jejího života nedostalo.“ Desáté výročí smrti Bartošové se tedy nese ve znamení její rehabilitace na obrazovkách. Uvidíme, jak se k němu postaví zmiňovaný bulvár – a jakých formátů se život a kariéra slavné zpěvačky dočkají v budoucnu.