Komik napsal drama o svém traumatu. Jaké je mít stalkera a jak si na něm vybudovat závislost?
Barmanovi se zželelo ženy a dal jí čaj na sekeru. Minisérie na Netflixu Baby Reindeer popisuje, jak se jednoduchý dobrý skutek může stát prokletím a jak se na člověku podepíše trauma, které nechce řešit. Skotský komik Richard Gadd hraje v autobiografickém dramatu hlavní roli Donnyho. Natočit podle svého příběhu drama? Je to odvaha, nebo křik o pozornost? Seriál napovídá, že možná obojí.
Seznamte se s Donnym, barmanem v londýnské čtvrti Camden, který žije u matky své bývalé přítelkyně. Když zrovna nestojí za barem, snaží se rozesmát otrávené publikum v poloprázdném sále. Celý příběh se odehrává z pohledu tohohle samozvaného tragéda. Do baru vkráčí obézní paní ve středním věku Martha a jemu se jí zželí. Jelikož nemá jak zaplatit, dá jí Donny čaj zdarma. Prvních pět minut seriálu vás ani trochu nepřipraví na emoční kolotoč plný zvratů, který následuje.
Sympaťák co vás postupně frustruje
Donny se nejdřív jeví jako sympatický starý mládenec, který v životě prostě neměl moc štěstí. Do toho mu ještě ženská, které dal jednou čaj, nechce dát pokoj! Proč jí ale nedá rázně najevo, že nemá zájem, to nám neřekne. Nechává si líbit přezdívky jako Baby Reindeer neboli Sobík a každý den Marthě dává dietní colu na účet podniku. Čím vtíravěji a nepříčetněji se Martha chová, tím naléhavěji si jako divák kladete otázku: kolik toho od ní ještě Donny vydrží? Řekli byste si, že sto e-mailů denně bude člověku stačit, aby mu došlo, že něco není v pořádku.
Ještě víc zvednete obočí, když společně s Donnym zjistíte, že Martha je patologický lhář a že byla dokonce trestně stíhaná za stalking a napadení. Ze sympatického tragéda se tak stává protagonista, který se každým svým rozhodnutím snaží, aby ho diváci nesnášeli.
Donny začne žít dvojí život. Na seznamce se Donny zamiluje do transženy Teri. Jelikož ji nechce říct své skutečné jméno ani zaměstnání postupně se i z něj stává patologický lhář. Marthu neodstřihne a odmítá jí Teri představit. Vztahový trojúhelník vyeskaluje – a pak teprve dostaneme vysvětlení Donnyho chování.
Cíleně se ničit
! Následující odstavce obsahují spoilery. Pokud se jim chcete vyhnout, přeskočte k poslední části článku Hořkosladký konec !
V retrospektivě sledujeme Donnyho cestu za jeho snem – stát se úspěšným komikem. Prosadit se mu nedaří, postupně ztrácí naději a motivaci, dokud nepozná scenáristu Darrena. Nejenom že je díky němu na Donnyho vystoupeních najednou plno lidí i smíchu, ale Darren v něm dokonce vidí takový potenciál, že s ním chce napsat seriál.
Začínající komik začne u Darrena doma trávit většinu svého času. Vede to však jen k výpadkům paměti, morální kocovině a pravidelným konfliktům s přítelkyní. Za “účelem inspirace” Darren totiž Donnyho aktivně krmí drogami. Políbení múzou se však nekonají, místo toho má hlavní postava Darrenovu ruku v kalhotách nebo problém si sednout. Donnymu se rozpadne vztah, není si jistý svou sexuální orientací a své trauma začne řešit neřízenou promiskuitou. A tehdy na scénu přichází Martha.
Hořkosladký konec
Donny se Marthy zbaví, ale stalkerka mu začne chybět. Stává se obsesivním, čte si dokola její e-maily a hlasové zprávy poslouchá jako podcast. Richard Gadd napsal scénář Sobíka právě když se nacházel v tomto období. Konec seriálu nás pak nechává na rozpacích: i přesto, že se Donny Marthy zbavil a skutečně se z něj stal komik, zůstává nešťastný.
Richard Gadd v hlavní roli je skvělý. Svou postavu nehrál, spíše jako by prožíval své trauma znovu. Někdy je sledování seriálu kvůli tomu až nepříjemné, ale to je jen dobře: tenhle příběh nemá jen bavit. Když se Donny snaží zalíbit, ať komukoliv, cítíte se společně s ním trapně, a když se bojí, začnete si hryzat nehty. Naopak v situacích, kdy se s hlavní postavou sžít nemůžete, díváte na Donnyho spatra. Jako diváci prožíváte podobnou emocionální horskou dráhu, jakou pravděpodobně ve své době zažil sám autor.
Martha, kterou ztvárnila Jessica Gunning, je výborně děsivá, protože taková není prvoplánově. Působí jako veselá paní v pestrobarevném oblečení, která si prostě ráda povídá. V jejím chování nic nenapovídá, že je sociopat, a to i ve chvíli, kdy už víme, co je zač a že aktivně ničí Donnymu život. Působí prostě perfektně nevině.
O to, aby byla Martha záhadně děsivá, se režisérky Weronika Tofilská a Josephine Bornebuschová postaraly velice nenápadným způsobem. V každé epizodě se opakovaně objevují Marthiny e-maily Donnymu, seriál jedním dokonce začíná. Čím je Martha obsesivnější a agresivnější, tím víc je ve zprávách gramatických chyb a výhrůžek.
Stejně jako protagonista se tak dostáváte do situace, kdy vidíte dvě pravdy zároveň a ani jedné z nich se vám nechce věřit. Příběh je podaný strhující způsobem a vtáhne vás dovnitř, Donnyho trauma vás hluboce zasáhne. Kus toho chudáka komika si rozhodně odnesete s sebou. Je škoda, že se u nás o Baby Reindeer nemluví víc.