
Kdo ho zabil? Vražda J.R. Ewinga spustila v televizních seriálech módu cliffhangerů
Dnes je tomu 45 let od chvíle, kdy stanice CBS odvysílala poslední díl 3. série seriálu Dallas. Napínavou epizodu zakončila šokující scéna, kdy neznámý pachatel zastřelil oblíbeného i proklínaného J. R. Ewinga. Na objasnění vraždy museli diváci čekat celých 8 měsíců a otázka „Who Shot J. R.?“ během nich v podstatě neopustila mediální prostor. Příkladem Dallasu se nechali inspirovat další televizní tvůrci. Zrodil se fenomén „cliffhangerů“, epizod s šokujícím otevřeným koncem. Jaké jsou nejslavnější cliffhangery televizní historie?
Pilotní díl seriálu Dallas odvysílala televizní stanice CBS v roce 1978 a okamžitě s ním sklidila ohromný úspěch. Příběhy ropných klanů Ewingů a Barnesů propojených společnou historií, zradami i příbuzenskými vztahy byly popisovány v oblíbeném formátu telenovely. Od ostatní televizní produkce se ale odlišovaly nákladnou produkcí, propracovanými scénáři a výborným obsazením. Z postav zejména vyčnívalo bratrské duo Bobbyho a J. R. Ewinga. Zatímco Bobby vystupuje v ději jako sympatický mírotvůrce, jeho bratr J. R. neustále spřádá intriky, ovládá ho touha po penězích, moci a ženách.
J. R. Ewing se v podání herce Larryho Hagmana stal pro miliony diváků po celém světě milovanou i nenáviděnou postavou. Když v závěrečné epizodě třetí série zazněly dva výstřely a ropný dědic se skácel k zemi, zatajil se všem dech. Na možnost vydechnout museli čekat celých osm měsíců, protože natáčení nových dílů zdržela stávka hereckých odborů. Média během té doby plnily články a debaty propojené jedinou otázkou: „Kdo zastřelil J. R.a?“
Slogan „Who Shot J. R.?” se stal prvním opravdovým „virálem“. Zastínil dokonce i prezidentské volby a političtí historikové občas spekulují, jestli nebyl důvodem, proč Jimmy Carter neobhájil v roce 1980 druhý termín v Bílém domě. Prezident si toho byl evidentně sám vědom. Na mítinku v Dallasu prohlásil: „Přijel jsem k vám, abych se potají dozvěděl, kdo zastřelil J. R.a. Jestli mi to někdo prozradíte, postavím na tom celou podzimní kampaň.“ Tvůrci tajemství pochopitelně neodhalili a Jimmy Carter se rozluštění dočkal až 21. listopadu už jako exprezident. Společně s ním sledovalo jen v USA seriál 80 milionů diváků, celosvětová sledovanost dosáhla neuvěřitelných 300 milionů.
Cliffhanger, šokující otevřený závěr lákající diváky ke sledování následujících epizod, pochopitelně nebyl vynálezem scénáristů Dallasu. Používali ho už středověcí spisovatelé a cliffhangery končí jednotlivé příběhy ve sbírce Pohádek tisíce a jedné noci. V moderní době ho hojně využívali tvůrci šestákových detektivek, komiksů i dobrodružných filmových seriálů promítaných v kinech. Hrdinové se v závěru každé epizody pravidelně ocitali v ohrožení života, často doslova viseli z útesu za ruku („cliff hanger“ znamená v angličtině „visící z útesu“). V 70. letech ale dávali producenti amerických telenovel přednost volnému nenavazujícímu formátu, který umožňoval sledovat jednotlivé epizody v libovolném pořadí. Dallas se proti tomuto trendu cíleně vymezoval a epizoda se slavným šokujícím závěrem potvrdila, že se tvůrcům sázka na kontinuální dějovou linii vyplatila. „Cliffhangery“ se v televizní tvorbě začaly množit rychleji než pumpy na ropných polích rodu Ewingů.
Kdo zabil…
Schéma tajemného výstřelu se po Dallasu objevilo v nejrůznějších variantách v bezpočtu seriálů. Nejpovedenější parodii rozhodně přinesl závěr šesté sezóny Simpsonových, kde byl zastřelen majitel springfieldské elektrárny pan Burns. Na rozdíl od Dallasu se ale během předchozího děje objevila celá řada náznaků a vodítek vedoucích k identitě střelce. Díl proto funguje i jako pocta klasickým detektivním příběhům označovaných termínem „whodunnit“ („kdotospáchal“). Druhou čestnou zmínku si zaslouží poslední epizoda první řady kultovního seriálu Twin Peaks, kdy je postřelen agent Dale Cooper. Ani tady nejde o čistou napodobeninu Dallasu, ale o přelomový moment, kdy se původní detektivka mění v mysteriózní a nadpřirozený příběh. Střelec je sice odhalen v polovině druhé sezóny, děj seriálu je v té době ale už tak nejasný, že se o jeho pravé identitě fanoušci Twin Peak dohadují dodnes.
Kdo zabil…
Některé seriály se rozhodly dallasovský cliffhanger otočit vzhůru nohama. Scénáristé seriálu Živí mrtví (The Walking Dead) proplétali celou šestou sezónu postavou záhadného zabijáka terorizujícího hlavní hrdiny. Na obrazovkách ho v plném světle představili až v závěrečné epizodě, kde se Negan (Jeffrey Dean Morgan) rozhoduje, koho ubije svou oblíbenou baseballovou pálkou. Když se rozhodne, pohled kamery se přepne do pohledu jeho oběti. Brutální smrt prožívali diváci doslova z vlastního pohledu. Na odhalení, koho vlastně Negan zabil, si ale museli počkat až do začátku sedmé sezóny. Podobné schéma použil i Aaron Sorkin na konci první sezóny seriálu Západní křídlo (West Wing), kdy předvolební setkání prezidenta Bartleta (Martin Sheen) přeruší palba domácích teroristů. Do závěrečné zatmívačky zní hlas z vysílačky agenta tajné služby volající: „Koho střelili?! Kdo byl zasažen?!“
Zemře, nebo ne?
Jak používání cliffhangerů ovlivnilo televizní seriály, je dobře patrné na příkladu vesmírné ságy Star Trek. V původním seriálu ze 60. let byly jednotlivé díly záměrně koncipované jako uzavřené příběhy, které mohli diváci sledovat ve víceméně libovolném pořadí. Po rebootu v roce 1987 nabraly dějové linie Nové generace jednotnější směr a třetí sezónu zakončili scénáristé regulérním cliffhangerem. V epizodě „The Best of Both Worlds" se kapitán Jean-Luc Picard (Patrick Stewart) dostane do zajetí nepřátelské rasy Borgů a je přeměněn v jednoho z nich. První důstojník William Riker (Jonathan Frakes) se musí rozhodnout, jestli loď Borgů zničí i se svým přítelem na palubě, anebo se pokusí Picarda zachránit. Epizoda končí jeho povelem k zahájení palby a další děj utne titulek „Pokračování příště…“ Na rozuzlení dramatu museli diváci čekat až do začátku 4. série. Podobný cliffhanger nadělili divákům i tvůrci Hry o trůny, když na závěr páté sezóny nechali zemřít hlavní postavu Jona Snowa. Dramatický moment byl umocněn tím, že v tomto okamžiku dostihl děj seriálu románovou předlohu G. R. R. Martina, a rozuzlení tedy neznali ani čtenáři. V páté sezóně také zdánlivě umírá i lovkyně upírů Buffy. V jejím případě je cliffhanger ještě vypjatější, protože díl končí záběrem na její náhrobek.
Nevyřešený cliffhanger
Cliffhanger má za cíl nalákat diváky ke sledování navazujících epizod. Slavný seriál The Sopranos jím ale odvážně ukončil celý příběh. V závěrečné šesté sezóně seriálu se děj posouvá k neodvratné katastrofě a v poslední epizodě je už úplně jasné, že na Tonyho Soprana (James Gandolfini) nečeká happyend. Na první pohled je závěrečná scéna skoro idylická. Rodina Sopranů se setkává v restauraci, v jukeboxu zní optimistická písnička „Don't Stop Believin'“. Když ale očima Tonyho sledujeme ostatní osazenstvo restaurace, čekáme podvědomě, kdo z nich vytasí zbraň a začne střílet. Najednou cinkne zvonek nade dveřmi, Tony vzhlédne od stolu a obrazovka náhle zčerná. Když tento moment nastal v roce 2007, diváci se domnívali, že jde o poruchu na kanále HBO. Po několika vteřinách se ale rozjedou závěrečné titulky a nad osudem Tonyho Soprana zůstane navždy viset otazník.
Filmové cliffhangery
Vypjaté konce neznáme jen ze seriálů. Jeden z nejznámějších cliffhangerů pochází z druhého dílu původní trilogie Hvězdných válek Impérium vrací úder (Empire Strikes Back). Darth Vader je v šokujícím závěru odhalen jako otec Luka Skywalkera, Luke sám je těžce zraněn a Hana Sola odváží Boba Fett zmraženého v bloku karbonitu. V podstatě všechny dějové linie se dočkají rozuzlení až v závěrečném díle ságy. Není to náhoda, protože celé Hvězdné války jsou inspirovány dobrodružnými filmovými seriály. Stejné je to i v případě trilogie Návrat do budoucnosti (Back to the Future), kdy první dva díly končí ryze seriálovým titulkem „Pokračování příště“. V moderní době je pravděpodobně nejslavnějším cliffhangerem závěr předposledního dílu marvelovské ságy Avengers: Infinity War, kdy záporák Thanos vyhladí polovinu bytostí v celém vesmíru a většina hlavních postav se rozpadne na prach.