Video placeholder

10 nejhorších filmových sci-fi, jejichž sledování způsobuje krvácení z očí do mozku, a přesto je nelze nevidět

Darek Šmíd

Natočit skvělý film vyžaduje talent, odhodlání a trochu toho štěstíčka. Natočit hrozný film vyžaduje talent, odhodlání... A zvláštní faktor smůly a katastrofálnosti, který za určitých povětrnostních podmínek rozleptá všechno, na co v jisté době režisér filmu sáhne. Přinášíme vám přehled deseti snímků v žánru vědecké fantastiky, které jsou tak špatné, jak to jenom jde. Protože jak zpívá kapela Vypsaná fixa, „dno je dobrý na to, aby sis ho prohlíd“.

Nexus (1994)

O čem to je: Lidstvo opustilo vybuchnuvší Zemi, aby padlo do pařátů zlým ufonům. Ti je odsoudili k životu chovné zvěře a všechno je špatně, ale hrdinům se zdají prorocké sny a to je dobře!

Proč je to bída: V koprodukci Česka, Španělska a Velké Británie vznikl stěží dokoukatelný pokus o velkolepou evropskou space operu. Příběh je jako hodně špatná česká televizní pohádka (se známými českými herci) ozvučená dialogy z té nejhorší mexické telenovely a přeložená tím nejneschopnějším automatickým překladačem. K filmu byl velkoryse vydán i neméně zhůvěřilý komiks, který dnes patří – stejně jako snímek sám – k nejobtížněji sehnatelným devadesátkovým artefaktům.

Jednou větou: David Prachař, Jana Švandová, Jan Kanyza a další v koprodukční katastrofě.

Cloverfield Paradox (2018)

O čem to je: Hysterická banda nekompetentních vědců se na oběžné dráze pokouší zachránit zeměkouli před kolapsem, když tu se na jejich vesmírné stanici začnou dít podivuhodné věci, protože se protne s nějakou paralelní realitou, v níž umí useknuté ruce chodit, nebo co.

Proč je to bída: Kdyby se tenhle film jmenoval třeba Halušky na orbitě, divák by jej byl ještě ochotný akceptovat jako něco, čím si může ukrátit čas při konzumaci tvrdých drog. Jenže název Cloverfield Paradox propojuje tuto donebevolající zhovadilost se solidními filmy CloverfieldUlice Cloverfield 10, vedle nichž působí Cloverfield Paradoxjako rozdupaná plechovka od Coca-Coly vedle automobilu Maybach Exelero. Nic v tomhle filmu nedává smysl – a ještě je to nuda.

Jednou větou: Smrtící úder do týlu slušně se rozvíjející cloverfieldovské ságy, který působí jako náhodně poslepované odpadky z několika jiných hororových sci-fi.

Video placeholder
Cloverfield Paradox. Hysterická banda nekompetentních vědců se na oběžné dráze pokouší zachránit zeměkouli před kolapsem, když tu se na jejich vesmírné stanici začnou dít podivuhodné věci, protože se protne s nějakou paralelní realitou, v níž umí useknuté ruce chodit, nebo co. • Youtube

Bojiště Země: Sága roku 3000 / Battlefield Earth: A Saga of the Year 3000 (2000)

O čem to je: Zeměkouli obsadili mimozemšťané Psychloni, kteří nosí vysoké platformy, rastafariánské dredy a z nosu jim čouhají tkaničky od bot... A přitom to není pokračování transsexuálního muzikálu The Rocky Horror Picture Show.

Proč je to bídaBojiště Zeměje vymodlený film Johna Travolty, který tak dlouho usiloval o zfilmování knižní předlohy zakladatele scientologické církve L. Rona Hubbarda, až toho dosáhl – za mohutných finančních ztrát, bankrotu produkční společnosti a renomé jednoho z nejstrašnějších snímků, jaké kdy lidstvo natočilo. Špatně je na Bojišti Zeměúplně všechno: je to mizerně natočená (zpomalovačky a úhly kamery jsou legendární), mizerně zahraná, mizerně natrikovaná mizérie.

Jednou větou: Celovečerní filmová imploze monumentálních rozměrů.

Video placeholder
Zeměkouli obsadili mimozemšťané Psychloni, kteří nosí vysoké platformy, rastafariánské dredy a z nosu jim čouhají tkaničky od bot... • Youtube

Highlander 2 – Síla kouzla / Highlander II: The Quickening (1991)

O čem to je: Hypoteticky nesmrtelný muž s mečem se vrací, aby usekl pár dalších hlav.

Proč je to bída: Film Highlander v roce 1986 sice nebyl žádný kasaštyk, ale vybudoval si solidní obec fanoušků, aby mohlo roku 1991 vzniknout pokračování. Konkrétně jedno z nejhorších pokračování všech dob, v němž je mytologie o nesmrtelných Skotech z prvního dílu nacpána do popelnice, polita benzínem a zapálena s tím, že hrdinové předchozího snímku jsou ve skutečnosti bisexuální mimozemšťané  z planety Zeist, kteří zachraňují svět před dírou v ozonové vrstvě. A. Tak. Dál.

Jednou větou: Pokračování filmu, které svou stupiditou zadupalo svého vydařeného předchůdce hluboko pod zem a vrhlo na highlanderovskou ságu temnotu, z níž se nevyhrabala ani mnoha následujícími snímky.

Plán 9 z vesmíru / Plan 9 from Outer Space (1959)

O čem to je: Mimozemští zloduchové chtějí ovládnout naši planetu tím, že oživí mrtvoly povalující se na místních hřbitovech. Včetně nejslavnějšího představitele Drákuly Bely Lugosiho...

Proč je to bída: Filmová břečka historického významu, kterou si vystavěl ohavný pomník režisér Edward D. Wood Jr. a stanovil jí těžko překonatelný benchmarkkinematografické odpornosti. Všechno, naprosto všechno na tomto filmu je epochálně špatně: herecké výkony jsou doslova a do písmene neuvěřitelné, kulisy jsou z papundeklu, létající talíře jsou... Nepopsatelné. Natočit dobrý film vyžaduje určitou snahu, ale natočit film tak absolutně příšerný – to zvládne jen mrtvá legenda.

Jednou větou: Jeden z nejhorších příkladů filmové sci-fi z 50. let je skvostně stupidní.

Zákeřnost / Deceit (1989)

O čem to je: Mimozemšťan (alespoň to o sobě tvrdí) unese krásnou dívku do skladiště, kde se ji snaží umluvit k souloži. A má v kapse několik atomovek a hodlá zničit celou zeměkouli.

Proč je to bída: Režisér Albert Pyun proslul snímky, které mají minimální rozpočet, ještě menší ambice a putují rovnou do regálů videopůjčoven na sídlištích, předměstích a v ghettech. Zákeřnostovšem dosahuje nového dna – úchylný film o sexuálním loudilovi z vesmíru se takřka komplet odehrává mezi čtyřmi stěnami (z nichž vyčnívá jen nepřehlédnutelný větrák), protagonisté se baví v neustávajícím dialogu s gradujícím stupněm absurdnosti a celé to bylo natočené za tři dny.

Jednou větou: Minimalistická sci-fi, která diváka uzavře do čtyř stěn s větrákem a nepustí jej ven.

Mac a já / Mac and Me (1988)

O čem to je: Mimozemská rodina ztroskotá na Zemi a její jedinou nadějí je handicapovaný chlapec.

Proč je to bídaE. T. MimozemšťanStephena Spielberga byl velmi, velmi úspěšný film vystavěný na pozoruhodné myšlence, že ne všichni mimozemšťané chtějí lidstvu utrhat ruce a nohy a sežrat jim hlavy. Ideu kamarádského mimozemšťana bylo nutno vytěžit do dna – a o to dno se postaral film Mac a já; bezskrupulózní vykrádačka E. T. Mimozemšťana, která nasadila těžší kalibr ve všech ohledech: ufounů je tu celá rodinka a jejich nejlepší kamarád je upoután na invalidní vozík. Celé je to ovšem ve výsledku jen celovečerní reklama na Coca-Colu, z jejíhož trapáctví divák skřípe zuby.

Jednou větouE. T. Mimozemšťanpřes kopírák. Vyšisovaný, promočený, plesnivý kopírák.

Video placeholder
Mac a já. Mimozemská rodina ztroskotá na Zemi a její jedinou nadějí je handicapovaný chlapec • Youtube

Ultra válečník / Ultra Warrior (1990)

O čem to je: Jeden muž proti zmutovaným ohavnostem v postapokalyptické pustině je „ultra“.

Proč je to bída: Když režisérovi zbude na podlaze střižny hromada nepoužitého materiálu, řekne jí „ádié“ a hodí ji do popelnice. Ne tak Roger Corman, legendární béčkař, který tu hromadu podle legendy vzal a ze záběrů z jiných svých filmů (a to patrně i použitých) slepil film Ultra válečník – v režii dvou jiných režisérů, ovšem sám se sebou v hlavní roli. Výsledkem je multižánrový chuchvalec, jehož sci-fi/postapo/fantasy scény propojují mentální vysvětlující monology.

Jednou větou: Mnoho filmů v jednom za cenu jediného celovečerního utrpení.

Hvězdná srážka / Starcrash (1978)

O čem to je: Jsou v tom rakety, galaxie, cizí planety, sexy pilotky kosmických lodí... A tak.

Proč je to bída: Jeden z filmů, které si člověk pouští, když mu jeho život připadá špatný. Protože ať se vám děje cokoliv – tenhle film je horší. Posádky popelnicoidních kosmických lodí se směšnými čepicemi na hlavách se pohybují příběhem, který působí jako výsledek literárního kroužku pro dětské alkoholiky (kterým pak byly rovnou rozdány i kamery). Pro tuzemského diváka té bídě nasazuje rezavou korunu česká verze, která úspěšně rozstřeluje i ty poslední mýty o údajné velkoleposti českého dabingu. Přidejte k tomu úvodní titulky ubíhající do dálky ve stylu Star Wars, Davida Hasselhoffa, herce, kteří působí, že neví o tom, že kamera už jede... A máte to.

Jednou větou: „Támhle je hranice těch nejžhavějších hvězd; kdybychom pokračovali ještě sekundu, narazili bychom na ně.“

Star Wars: Poslední z Jediů / Star Wars: The Last Jedi (2017)

O čem to je: Zapomeňte na všechno, co vám tvrdily dřívější díly Star Wars, protože přichází emancipace a vláda lidu.

Proč je to bída: Zařazení Posledního z Jediůmezi nejhorší sci-fi je sporné, ale nechcete tu přece číst jen o Plánech 9 z vesmíru, ne? Sázky byly v případě nejnovějšího dílu velmi vysoko a Poslední z Jediů to v mnoha ohledech projel, jak dokládá více než poloviční propad tržeb za prodej DVD a blu-rayů i podprůměrné divácké hodnocení na Rotten Tomatoes, které je horší, než má i Liga spravedlnosti. Není divu – Poslední z Jediůpokračuje v neuctivém likvidování postav z původních Hvězdných válek, aby je nahradil nezajímavými nositeli liberálních poselství současného Hollywoodu. Relativizace kánonu, princezna Leia létající vesmírem jako Superman a shazování bomb ve stavu beztíže směrem „dolů“ tím, že se do nich kope (ve stavu beztíže!) jsou jen nejvýraznější znaky té bídy.

Jednou větou: Varování pro příští generace ohledně toho, jak grandiózně se dá poslat do kytek odkaz nejikoničtější sci-fi ságy kinematografie ve jménu trendujících politických pravd.