Alfonso Cuaron si za svůj film Roma odnesl tři Oscary, na hlavní ocenění však nedosáhl

Alfonso Cuaron si za svůj film Roma odnesl tři Oscary, na hlavní ocenění však nedosáhl Zdroj: Profimedia

Letošní vítězové Oscarů v hereckých kategoriích
Lady Gaga vynesla šperky, které ve filmu Snídaně u Tiffanyho měla na sobě Audrey Hepburnová
Předávání cen proběhlo jako tradičně v Dolby Theatre v americkém Los Angeles.
Lady Gaga na předávání Oscarů za rok 2018.
Předávání cen proběhlo jako tradičně v Dolby Theatre v americkém Los Angeles.
7 Fotogalerie

Oscaři 2019: Nominovaní bývají lepší než vítězové, vyhrál film s jasně předžvýkaným poselstvím

Vojtěch Rynda

Oscary není třeba přeceňovat: dostávají je filmy oscarové, tedy takové, na kterých se statisticky shodnou členové americké oscarové akademie, nikoliv filmy nejlepší. Snímky „jen“ nominované nebo vítězící ve vedlejších kategoriích jsou často zajímavější a originálnější než ty, na něž při udílení padne hlavní sláva. Jestli si letošní ročník Oscarů kvůli něčemu pamatovat, tak pro filmy Favoritka a Roma, které měly nejvíc nominací (oba po deseti).

Historické drama Favoritka o rivalitě na dvoře britské královny Anny na začátku 18. století je přitom až „neoscarově“ jiné: drsně vtipné, nekorektní, drzé a často dokonce dost ošklivé, ať už vizuálně nebo tím, jak se jeho postavy chovají. Deset nominací pro takový snímek je proto téměř zázrak, který sám o sobě stačí, aby oscarová akademie odůvodnila po kontroverzích s letošním ročníkem (čachry s moderátory, šachování s kategoriemi...) svou další existenci a aspoň jakous takous relevanci. Jedinou z nominací Favoritky proměnila anglická herečka Olivia Colman (královna Anna).

Roma je oproti tomu výsostně autorským dílem – a taková Oscaři většinou přehlížejí a zaměřují se na řemeslné výrobky bez osobnějšího vkladu. Film epické šíře a stopáže je ohlédnutím do dětství mexického tvůrce Alfonsa Cuaróna (Gravitace, Potomci lidí), který Romu napsal, režíroval, koprodukoval, nasnímal a podílel se na jejím střihu. Roma získala Oscary za režii, kameru a nejlepší neanglicky mluvený snímek.

Historie se opakuje

Nejlepším filmem roku se na Oscarech letos stala Zelená kniha – příjemný, předvídatelný a ve svém vyznění konejšivý film o tom, že se můžeme mít rádi nezávisle na barvě pleti. Vedle hlavní trofeje má i sošky za původní scénář a herecký výkon. Téměř stejně dopadl před devětadvaceti lety film Řidič slečny Daisy, který je tím samým v „bledězeleném“: příběhem o přátelství, které překonává rasové a společenské bariéry. Daleko razantněji a kontroverznějí na notu xenofobie zahrál v roce 1989 film Spikea Leeho Jednej správně, považovaný dnes za důležitou klasiku. Letos se Spike Lee Oscarů účastnil s filmem BlacKkKlansman, jenž se rovněž týká bílého rasismu. Historie se opakuje, žádný vývoj se (přinejmenším na Oscarech) nekoná. Zelená kniha do české distribuce teprve nastoupí: oficiální premiéru má 7. března.

Oscar pro Ramiho Maleka za ztvárnění zpěváka Freddieho Mercuryho v diváckém hitu Bohemian Rhapsody je oprávněný, ať si kdo chce říká, že polovinu hereckého výkonu „oddřel“ umělý předkus. Bohemian Rhapsody je moderní pohádka, která nevyžaduje Stanislavského metodu, nýbrž věrohodný a do značné míry stylizovaný výraz, který Malek trefil.

Příklon ke skutečnosti

V „Malekově“ kategorii mužského hereckého výkonu v hlavní roli jsou čtyři z pěti rolí založené na skutečných osobách; v kategorii nejlepší film stojí na realitě šest snímků z deseti. Spoléhání se na skutečné události je leitmotivem letošních Oscarů. Výjimkou ve zmíněné mužské herecké kategorii je Bradley Cooper s rolí alkoholického muzikanta v hudebním dramatu Zrodila se hvězda; jeho výkon je však natolik plný klišé a hraní na autopilota, že je s podivem, že dosáhl na nominaci. Ještě víc zůstává rozum stát nad navržením téhož filmu na Oscara za scénář: jde o už čtvrtou verzi téže látky, která se od předchozích nijak zvlášť neodlišuje. Pozitivní je naopak vítězství Zrodila se hvězda v kategorii nejlepší píseň: duet Shallow si ho zaslouží spíš než kolovrátky z Black Panthera či z Mary Poppins se vrací.

Black Panther má ceny za kostýmy a výpravu. Ano, po vizuální stránce je tahle komiksovka poměrně slušná, ale vymyslet v těchto kategoriích něco z gruntu je přece jen snadnější a efektnější než muset se držet reálných předobrazů jako v případě dalších nominovaných – právě muzikálu Mary Poppins se vrací nebo Favoritky. Takže v těchto dvou případech Oscaři zabrali na základě první signální.

Scénáře o rasismu

Prakticky každý z nominovaných za nejlepší původní scénář by si Oscara zasloužil spíš než vítězná Zelená kniha, kdy divák dopředu odhadne vývoj každého dialogu, každé scény i celého filmu. Drzá Favoritka, autentická Roma, drsné Zoufalství a naděje o rozervaném knězi i jedovatý Vice Zelenou knihu svými kvalitami s přehledem převyšují, ale nemají tak jasně předžvýkané poselství – a za to se Oscaři za scénář dávají především. Do značné míry se to týká i zmíněného filmu BlacKkKlansman, jenž ho vyhrál za nejlepší adaptovaný scénář: tragikomedie podle skutečných událostí o černošském policistovi, který infiltroval Ku Klux Klan, by diváka mohla vodit za ručičku méně okatě.

Nedávné ročníky Oscarů se nesly ve snaze propagovat téma tolerance a rasovou vyrovnanost. V tomto ohledu se věci určitě změnily k lepšímu. Jestli lze z letošních nominací vydedukovat další směřování, pak je jím pokračování v příklonu právě ke skutečným událostem i v jiných než hereckých kategoriích, kde bývá pravidlem dlouhodobě.