Video placeholder

Na co do kina tento týden: Do boje proti předsudkům, za spravedlnost i o fenu

Vojtěch Rynda

Aktuální nabídka kinopremiér sahá od oscarové Zelené knihy po animované Psí veličenstvo. Pětici filmů spojuje téma zápasu s nespravedlnostmi světa, ať už minulými, palčivě současnými, naprosto fiktivními nebo zvířecími.

Komediální road movie Zelená kniha, která letos vyhrála Oscary za nejlepší film, původní scénář a mužský herecký výkon ve vedlejší roli, je přijímána rozporuplně. Komerčně jde o hit: americký snímek s rozpočtem 23 milionů dolarů už v celosvětových tržbách překročil hranici dvou set milionů, a to v mnoha zemích ještě nebyl uveden. Na tuzemské databázi ČSFD má nyní průměrné hodnocení 86 %. Kritici už byli trochu rezervovanější: vyčítají Zelené knize předvídatelnost, líbivost a používání překonaných rasových schémat.

Je pravda, že film režiséra Petera Farrellyho (proslavil se spíše hrubozrnnějšími komediemi jako Blbý a blbější nebo Něco na té Mary je) bojuje proti xenofobii pomocí stereotypů, což je vytloukání klínu klínem. Ve snímku podle skutečných událostí se na cestu vydávají upjatý pianista „Doc“ Don Shirley a rasistický italoamerický bouchač Tony „Pysk“ Vallelonga. Přestože tvoří zcela nesourodou a protikladnou dvojici, potřebují se navzájem; na tomto schématu je postavený celý žánr „buddy movie“.

Don chce se svým triem vyrazit na podzimní turné po americkém Středozápadu a Jihu. Umělec tmavé pleti chápe, že ho v jižních státech čekají problémy: v roce 1962 ve státech jako Alabama stále vládne tvrdá segregace. Tony zase nedávno přišel o práci jako vyhazovač v newyorském klubu Copacabana a potřebuje živit rodinu. Během týdnů, které na cestě stráví společně, mezi nimi vyklíčí silné přátelství.

Je to milá podívaná. Chlapi se učí jeden od druhého: Tony pianistovi odtrženému od reality vysvětluje popkulturní záležitosti jako rock'n'roll nebo KFC, Don zase oráchlého borce vede k sebeúctě a pomáhá mu psát dopisy milované manželce. Konflikty s okolím, do nichž se dostávají, jsou očekávatelné a probíhají předvídatelně, ať už v nich hrají roli bílí burani, povýšení snobové nebo arogantní policisté. Celkem prostupuje všeobjímající poselství „mějme se rádi nezávisle na našem původu“. Kdyby ale hlavní postavy neztvárnili Viggo Mortensen a Mahershala Ali, šlo by o celkem banální jednohubku.

Poměrně banální je i Captain Marvel – ale ke komiksovým adaptacím to tak nějak patří. Další střípek do filmového univerza studia Marvel až příliš okatě směřuje k završení celé mozaiky, kterým bude velefilm Avengers: Endgame (premiéra 25. 4.). Titulní postavou je bojovnice Versová, jež z planety Hala ochraňuje zájmy civilizace Kree, což znamená hlavně boj proti plemenu Skrullů. Versová je sužovaná záblesky minulosti, která se jí ztrácí v mlze. Když se dostane na planetu C-53, tedy Zemi, zjistí, že kdysi byla elitní lidskou pilotkou a že s Kreey a Skrully to není tak jednoduché, jak ji učili.

Film s Brie Larson (Oscar za film Room) v hlavní roli je zajímavý hlavně tématem ženské emancipace a soundtrackem z 90. let, během nichž se odehrává. Škoda, že Versová alias Kapitánka Marvelová působí jako šprtka, jejíž boj za lidská (a mimozemšťanská) práva je až čítankově ušlechtilý.

Hned dvě frankofonní premiéry mají boj přímo v názvu. Bojovnice slunce jsou příběhem mladé právničky Bahar, která se za dramatických okolností stane velitelkou oddílu kurdských válečnic proti islamistickým extremistům. Procedurální konverzační drama Do boje pak sleduje zápas zaměstnanců automobilové společnosti o pracovní místa ve firmě, která se k nim chová značně nefér. Dětské publikum může držet palce při animovaném snímku Psí veličenstvo, jehož neotřelý děj perfektně shrnují věty z tiskových materiálů: „Rex je nejoblíbenějším psem v britském královském paláci. Když ztratí stopu své vyvolené psí dámy, vydává se na dobrodružnou cestu, během které objeví své pravé já a pozná sílu opravdové lásky a přátelství.“ Takže taková Zelená kniha pro mladší a začínající diváky.