Vládce Hollywoodu Kevin Feige: Prezident studia Marvel je nerd s nekonečnými znalostmi o komiksech
Během uplynulé dekády se studiu Marvel díky Feigeovi podařilo vytvořit dominantní hollywoodskou značku, jejíž díla už z pokladen kin vydolovala více než 21,3 miliardy dolarů. Že chce pracovat v Hollywoodu, věděl architekt marvelovského úspěchu už v době, kdy jako teenager vyrůstal ve třicetitisícovém městě Westfield v americkém státě New Jersey. Tehdy pro něj byly pohyblivé obrázky podle jeho slov „fantazií a útěkem ze šedé reality maloměsta“. Filmový a televizní byznys měl navíc v rodině, jeho dědeček Robert Short produkoval v padesátých letech nekonečné seriály.
Mladý Feige měl ale radši filmy, úplně nejradši se díval na revoluční a oblíbenou sérii Návrat do budoucnosti. Právě její režisér Robert Zemeckis byl jedním z důvodů, proč se Feige rozhodl studovat film na prestižní Univerzitě Jižní Kalifornie. Při snaze dostat se na vysněnou školu ale pětkrát neuspěl. „Rodina a přátelé mi taktně naznačili, že bych se měl poohlédnout po jiném oboru. Říkali, že na univerzitě jsou i další skvělé předměty. Já jsem jim ale odpověděl, že absolutně nemám ponětí, o čem to mluví,“ vzpomínal před několika lety. Nevzdal se a na šestý pokus se na prestižní školu dostal a po absolvování skutečně začal produkovat filmy.
Začínal jako asistent producentky Lauren Donnerové, kdy dohlížel na katastrofický snímek Sopka, jenž měl premiéru v roce 1997. Českému publiku je ale bližší komedie Láska přes internet s Tomem Hanksem a Meg Ryanovou, na níž pracoval opět jako asistent Donnerové o rok později.
Zlomem v kariéře se stal X-Men
Díky spolupráci s The Donner’s Company se přesunul ke studiu Marvel, kde začal pracovat v roce 2000. V té době ale jen hlídal kvalitu filmů, které s marvelovskými hrdiny natáčela jiná studia. Dostal se k prvnímu filmu ze série X-Men, jenž byl zlomem v komiksovém žánru a definoval jeho vývoj na několik let dopředu. Úspěšná byla také trojdílná spidermanovská série od filmové divize Sony, která v kinosálech utržila téměř 2,5 miliardy dolarů. U toho všeho nynější šéf Marvelu byl a většinou už v pozici výkonného producenta, což mu umožňovalo vyhnout se bezprostřední pozornosti fanoušků, zároveň ale podstatně ovlivňovat výslednou podobu snímků. „Nejlepší věc na produkování je, že kromě prezentování novinek na festivalu Comic Con trávím 99 procent svého času v zákulisí,“ chválil svou práci „šedé eminence“ Feige v rozhovoru pro deník The New York Times.
S plány na vznik vlastního filmového studia přišel komiksový gigant Marvel už v roce 2005. Snímky mu měla distribuovat tradiční společnost Paramount. Problém ale představovala práva na jednotlivé superhrdiny, která tehdejší šéf filmové divize Avi Arad kvůli bankrotu v roce 1996 rozprodal jednotlivým hollywoodským studiím. V roce 2005 přišel Feige už jako ostřílený producent za Aradem a nabídl mu, že se zbylými hrdiny natočí filmovou sérii. Jeho plán měl nově vzniklé filmové studio během čtyř let posunout do první ligy. Arad kývl a dal na projekt půl miliardy dolarů. Tehdy dvaatřicetiletý producent si ho získal obrovským nadšením a nekonečnými znalostmi o komiksech. Ty o několik let později ocenil i velký fanoušek devátého umění, režisér Joss Whedon, jehož Feige najal na natáčení snímku Avengers. „Kevin je obrovský nerd. Možná ještě větší než já,“ pochválil svého tehdejšího šéfa Whedon.
Zlomovým datem ve Feigeově kariéře je 2. květen roku 2008. Americkou premiéru si v ten den odbyl první film, který Marvel svépomocí natočil – Iron Man. Sázka hned na několik nejistot producentovi vyšla a snímek se stal velkým hitem, který chválili kritici i diváci.