Čeští piloti létají na švédských stíhačkách Gripen již 15 let
Prvních šest z celkem čtrnácti švédských stíhaček JAS-39 Gripen, které nahradily zastaralá letadla MiG-21, dostali čeští piloti 26. dubna 2005. Stalo se tak po dlouhém výběru nových nadzvukových letounů pro českou armádu, který skončil v červnu 2004, kdy koaliční vláda v čele s premiérem Vladimírem Špidlou schválila desetiletý pronájem gripenů. V roce 2014 pak kabinet Bohuslava Sobotky schválil prodloužení pronájmu gripenů až do roku 2027.
Mezi typy, o jejichž pořízení čeští představitelé uvažovali, byly také americké letouny F-16 a F/A-18 a francouzský Mirage 2000. Výběrové řízení bylo vypsáno až v lednu 2001 za vlády Miloše Zemana, postupně z něj ale odstoupili všichni zájemci až na výrobce gripenů. V dubnu 2002 pak nákup 24 těchto strojů za zhruba 60 miliard korun schválila vláda, záměr se však zadrhl v Senátu. Definitivní tečku za kontraktem udělaly povodně v létě 2002, protože peníze byly potřeba jinde.
V červenci 2003 rozhodl kabinet premiéra Špidly, že si Česká republika stíhací letouny pronajme. Starší stroje nabídly Belgie, Nizozemsko, USA a Kanada. Oproti tomu Švédsko nabídlo za stejnou cenu ětrnácti nových gripenů a vláda nakonec tento návrh přijala. Samostatnou kapitolou v historii českých gripenů je podezření z korupce při jednáních o jejich nákupu, respektive pronájmu. Česká policie ale případ v minulosti opakovaně odložila, naposledy v květnu 2014.