Malíř masa si vzal jako stařec svou šestnáctiletou neteř: Jeho nemravný obraz zachránila smrt krále
Jedním z nejvýznamnějších umělců baroka byl bez pochyby Peter Paul Rubens. Muž, kterému se také přezdívalo malíř masa, žil spokojeným životem. Byl dvakrát ženatý - podruhé si dokonce vzal svoji neteř, plodil děti a tvořil úžasná díla, která se zapsala do dějin. Třeba obraz Paridův soud, který byl kvůli své smyslnosti málem zničen.
Barokní umění je dynamické, plné emocí, citově vypjaté, bohaté na různé tvary, zdobné a velkolepé. Peter Paul Rubens uměl přenést na obraz vše, co bylo potřeba, aby se stal nejvýznamnějším malířem své doby. V malování lidské pleti byl tak přesný, že se mu začalo přezdívat malíř masa.
Rubens byl dvakrát ženatý. Poprvé si vzal Isabellu Brantovou, se kterou měl tři děti. Isabella však po několika letech zemřela a smutek, ve kterém se Rubens náhle ocitl, způsobil malíři vážné zdravotní potíže. Začal trpět dnou, které také v roce 1640 podlehl. V mezičase se ale ještě stihl podruhé oženit. Vzal si svoji neteř Helenu, které bylo teprve 16 let. Měli spolu 5 dětí. Poslední z nich se narodilo až po Rubensově smrti.
Rubens do svých obrazů vkládal emoce a své city. Často maloval portréty svých manželek. Zasáhla ho hlavně smrt Isabelly. Jedním z jeho nejvýznamnějších děl se však stal obraz s názvem Paridův soud. První verzi obrazu, na kterém se Paris rozhoduje, která bohyně (Athéna, Afrodita nebo Héra) je nejkrásnější, namaloval v roce 1636. Později však následovaly verze další. Tu z roku 1639 navíc málem potkal zlý osud. Král Karel III. španělský v něm totiž viděl přílišnou neslušnost, rozhodl se tedy, že ho nechá spálit. To se ale nakonec nestalo. Tento čin totiž překazila králova smrt.