Nejděsivější scéna filmové historie. Zjevení mrtvé nahé ženy v koupelně nebo řádění se sekerou?
Stephen King je králem hororu jednoznačně právem. Jeho um si ostatně můžeme na vlastní kůži ověřit nejen v knihách ale hlavně v jejich filmových adaptací. Však právě scéna z filmu Osvícení byla zvolena za vůbec nejděsivější za celou kinematografickou historii. Má jít o moment, kdy se Jack snaží za svou manželkou dostat do pokoje pomocí sekery. Výraz zděšené Wendy hovoří za vše. Tenhle horor je ovšem znepokojujících výjevů plný. Pojďme se na několik z nich podívat.
Pořádně děsivá je tzv. koupelnová scéna. Jack, jeho žena a syn mají být v hotelu sami, jenže podle malého chlapce je v jednom z pokojů stará žena. Jack jde pokoj prozkoumat a v koupelně nalezne nahou mladou ženu, se kterou se ihned spustí. Jenže jeho krasavice se rázem změní v mrtvolu ohyzdné stařeny. Scénu podkresluje absolutně skvělá hudba, která ve spojení práce s kamerou dodává momentu na nepříjemné vypjatosti.
Pořádně znepokojivá je i scéna, ve které se z výtahu valí hektolitry krve. Připravit ji trvalo prý devět dní a protože to stálo hodně peněz a úsilí, musel se jinak pedantický Kubrick spokojit s jedným jediným pokusem. Zapomenout se ovšem nedá ani na scénu z parkového bludiště, která diváky také dost vystrašila.
Byla to ale scéna „Here's Johnny!“ (Tady Johnny!), která se stala tou nejděšivější podle mnohých kritiků. Natáčela se celkem tři dny a Nicolson zničil celých 60 dveří! Sekera, kterou se na svou ženu probourával se prodala v přepočtu za téměř pět milionů korun. K nezaplacení je ale výraz Shelly Duvall, která hrála Jackovu manželku Wendy. Tu prý celý štáb včetně režiséra Stanleyho Kubrika psychicky terorizoval, aby u ní dosáhli co největšího zoufalství. Dokonce jí z toho začaly vypadávat vlasy!
Nicolsonův psychopatický výraz, když protlačí obličej skrz díru ve dveřích, se stal už takřka ikonou. Přitom si on sám původně vůbec nemyslel, že by dokázal být přesvědčivě dost nepříčetný. Kubrik do role zvažoval i Robina Williamse, ale ten se mu zdál až příliš šílený.