Hanbaté a ošklivé. Baletky 19. století čelily v intimních situacích skutečného života neúprosné kritice
Co dělají tanečnice, když se na ně nikdo nedívá? Jak vypadají po vystoupení? Tak přesně těmito otázkami byl fascinovaný jeden ze slavných malířů impresionismu - Edgar Degas. Veřejnost svými obrazy baletek ale spíš pobuřoval. Podle jejího názoru byly totiž ženy, zachycené v intimních chvilkách, ošklivé.
Edgar Degas rád na svých plátnech zachycoval baletky po jejich celodenním tančení. A na obrazech zachycoval realitu. Tanečnice nebyly upravené, nalíčené a načančané, jako při svých vystoupeních. Naopak. Byly zpocené, ztrhané a unavené. Za to také autor schytal pořádnou dávku kritiky. Kdo by se chtěl, podle názoru veřejnosti, dívat na ošklivé baletky?
Malíř chtěl ale pouze zachytit to, jak se člověk chová a pohybuje, když ho nikdo nevidí. Opakujícím se motivem v jeho tvorbě jsou ženy, které se koupou. Jeden z nejznámějších koupacích obrazů je dílo zvané Umyvadlo - dívka bez tváře se sklání, aby po sobě utřela místo koupele, a její póza není nikterak elegantní a kráse a vznešenosti baletek při tanci se absolutně nepodobá.