Tváře Blue Lightu: Nejznámější pražský bar přežil zatím vše - zákaz kouření i covidové restrikce
Blue nebo BL, jak se nejstaršímu bez přerušení otevřenému malostranskému koktejlovému baru říká, se už dávno stal institucí. Za ty skoro tři desítky let jeho přibližně osmdesáti metry čtverečními prošly tisíce rozdivočelých klientů.
Do baru v Josefské ulici, který vznikl v roce 1995 z porevolučního starožitnictví, za totáče papírnictví a ještě dříve řeznictví, se záhy začala stahovat pražská bohéma. Ono také tehdy po centru města ještě moc nočních barů neexistovalo. Na stěnách Blue bývaly svého času podpisy Gaela Garcíi Bernala nebo Liv Tylerové, večery tam trávili Orlando Bloom, Daniel Radcliffe, Colin Farrell, Ben Kingsley i Daniel Craig – prostě důkaz toho, že Praha k filmařům patří a že filmaři měli tenhle bar vždycky rádi. Slavná je historka, jak zde Kiefer Sutherland kdysi nad ránem vytíral podlahu, doufaje, že díky tomu sbalí barmanku.
Klipy tam natáčeli David Koller nebo Monkey Business, na mejdanu zpívala Jana Kirschner, po nocích si místní atmosféru často užíval Orion, občas i superstar typu U2 a Toma Jonese.
Díky blízkosti Parlamentu se začali objevovat i politici, nájezdy méně vychovaných skončily vyhazovem, v tomto případě vedou členové již pozapomenutých Věcí veřejných. Svůj doutník si tam často užíval Karel Schwarzenberg…
Instituce Blue Light zatím přežila všechno: tlak na výrazné zvýšení nájmů, zákaz kouření ve vnitřních restauračních prostorách, zdárně se vyrovnává i s likvidačními nařízeními v době pandemie.
Vrchol euforie vždy nastává, když obsluha pustí Dnes od kapely Tublatanka, často pak některý z hostů vyskočí na barový pult a malostranským lokálem na plné pecky zní: „Ja sa dnes iba túlam, dnes mu dám iba pekné mená, dnes sa nemusím báť, že sa utopím v čiernom bahne, rozliatych snov a vín (a vín a vín).“
První sérii fotografií štamgastů vytvořila Alžběta Jungrová už v roce 2011, představila ji na divoké výstavě v DOX. Loni se majitel baru Fratišek Ludačka rozhodl Alžbětu oslovit podruhé. Postupně tak vznikla publikace současných portrétů širokého spektra klientely, která měla být připomínkou čtvrtstoletí existence Blue. Jenže, jak se vše s covidem táhne, kniha s víc než šedesátkou portrétů vychází až nyní – s ročním zpožděním. Její výtěžek bude věnován nadaci Nory Fridrichové Šatník, takže pokud budete tímto způsobem chtít přispět na konto svobodných matek a samoživitelek, doporučujeme vyrazit do Blue Lightu. Pár výtisků tam ke koupi snad ještě zbylo, zatím se vybralo 300 tisíc korun českých.