Tady vltavská vodní cesta začíná. U Lannovy loděnice pod Dlouhým mostem v Českých Budějovicích.

Tady vltavská vodní cesta začíná. U Lannovy loděnice pod Dlouhým mostem v Českých Budějovicích. Zdroj: Jan Šindelář

Vltava v Budějovicích.
Budějovice příliš hezké pohledy z vody nenabízejí.
Zastávka parníků v Českém Vrbném, což je čtvrť při severním okraji Českých Budějovic.
Plavební komora na jezu v Českém Vrbném má převýšení sedm metrů.
Do přístavu v Českých Budějovicích (Českém Vrbném) projede i velký parník. Je třeba ale zvednout most.
28 Fotogalerie

Kontroverzní vltavská vodní cesta: projeli jsme ji z Budějovic k Týnu, podívejte se

Stavba vltavské vodní cesty nepřestává budit vášně. Ředitelství vodních cest tvrdí, že pouze obnovuje cestu tam, kde před výstavbou přehrad po staletí byla. Deník E15 hotovou část projel a zdokumentoval.

 

Splavnění má podporu například u starostů Hluboké nad Vltavou Tomáše Jirsy a Týna nad Vltavou Milana Šnorka. Ti ve vltavských tůních vidí možný zdroj příjmů z budoucího rozkvětu cestovního ruchu.

Naopak kritici poukazují na to, že dvě miliardy za úsek z Budějovic do Týna nad Vltavou by se daly využít jinak a lépe. K těm patří například jihočeský hejtman Jiří Zimola. Další miliardy si vyžádají výtahy pro velké lodě na Orlíku a Slapech tak, aby parníky mohly teoreticky doplout z jihočeské metropole až do Hamburku.

Video placeholder
Výjezd z plavební komory v Hluboké nad Vltavou. • Jan Šindelář

Splavný úsek jihočeské části vodní cesty od Budějovic do Hněvkovic u Týna nad Vltavou má nicméně své kouzlo. Jeho součástí je Hněvkovická přehrada, která má po obou stranách hluboké lesy.

Na vzhledu staveb na vodě se podíleli architekti Martin Krupauer a Jiří Střítecký.