Žena, nebo muž? Módní značky propagují modelky, u nichž těžko poznáte pohlaví. Trendu pomáhají sociální sítě
Světoznámé módní značky jako Chanel či Gucci začíná propagovat nový typ modelek. Při prohlížení magazínů jako Vogue, Vanity Fair nebo Glamour se jejich čtenářky a čtenáři stále častěji pohledem setkají s reklamami, kde jsou v hlavní roli modelky v unisex oblečení, s krátkými vlasy a nevýrazným líčením. Je tak mnohdy prakticky nemožné poznat, zda módní značku propaguje žena či muž. A o to firmám jde.
Tento posun dokládá i kosmetická značka CoverGirl. Ta nedávno představila novou tvář, která ji má propagovat – a poprvé v její dlouhé historii nejde o tvář dívčí, ale chlapeckou. Firma si od odvážného kroku v podobě angažování 17letého youtubera Jamese Charlese slibuje jednak slušnou mediální pozornost (a tedy propagaci zdarma), jednak lepší přizpůsobení se situaci na trhu. Trend již ovšem razí i jiné firmy.
Například značka oblečení Diesel představila svou první kolekci genderově neutrální módy před dvěma lety.
„Nacházíme se v době, kdy jsou hranice genderu tekuté,“ vysvětluje pro AdWeek Samantha Skeyová z mediální agentury SheKnows Media. „Genderové stereotypy ztrácejí relevanci, pro marketéry je tak moudrým krokem propagovat produkty jako určené konkrétnímu typu vlasů nebo pokožky, než se spoléhat na rozdělení muži/ženy,“ dodává Skeyová. Podle průzkumu agentury J. Walter Thompson's navíc třetina amerických teenagerů hluboce souhlasí s tvrzením, že gender už nedefinuje člověka tak jako v minulosti.
„Sama představa, že gender není nějakou daností sám o sobě, ale určitou performancí, se v akademické sféře zabydlela již před velmi dlouhou dobou,“ poznamenává Shepherd Laughlin z J. Walter Thompson's. „Pro mladé lidi je takové pojetí identity coby performance víceméně běžnou záležitostí díky sociálním sítím,“ dodává. Mimochodem - většina z lidí na propagačních fotografiích níže jsou muži.