Železnici dnes staví stroje: Podívejte se na sedm největších "oblud" na českých kolejích
Správa železniční dopravní cesty letos investuje do výstavby a oprav tratí přes 33 miliard korun. Stavět se začne například koridor mezi pražskou Hostivaří a Vršovicemi. Protože tratě dnes staví z převážné části sofistikované stroje, požádal deník E15 firmy, aby se pochlubily se svými největšími fešáky (či obludami, chcete-li). Další najdete v galerii.
Automatická strojní podbíječka Unimat 09-4x4/4SStrojní podbíječka Unimat 09-4x4/4S|
Nejnovější přírůstek ve strojním parku na českých kolejích. Smlouvu na jeho dodávku podepsala společnost Skanska loni, na kolejích se stroj objeví letos. Jeho cena přesahuje pět milionů eur (135 milionů korun). Výrobcem je rakouská společnost Plasser & Theurer. Podle Skansky jde o nejmodernější podbíječku tohoto typu, v Evropě jsou pouze čtyři kusy. Podbíječka zhutňuje kamenivo pod pražci a slouží k výškové a směrové úpravě polohy koleje a výhybek. Před nasazením strojů bylo podbíjení pražců jednou z nejnamáhavějších prací na železnici. Podobnou podbíječku firmy GJW Praha najdete v galerii.
Vysokovýkonná čistička kolejového lože RM 900 VBČistička kolejového lože RM 900 VB|
Tento stroj slouží pro čištění kolejového lože. Starý štěrk je těžen z kolejového lože a systémem vibračních sít jsou z něj odstraňovány hlinité částice a zrna menší než 31,5 mm, resp. větší než 63 mm. Stroj společnosti Strabag je navíc vybaven drtičem, který mu umožňuje recyklovat staré kamenivo a odrcovánáním zrn vrací štěrku ostrohrannost, která zlepšuje zaklíněnost zrn ve štěrkovém loži a tím zlepšuje jeho stabilitu. Výrobcem je firma Plasser & Theurer, maximální prosévací výkon činí 900 m3/h, rychlost při práci: 0 - 400 m/h.
Obnovovací stroj MATISA P95 SRObnovovací stroj MATISA P95 SR|
Stroj spolelčnosti Strabag pro kontinuální obnovu železničního svršku. Při jednom pracovním kroku/pojezdu dokáže vyměnit staré železniční pražce a kolejnice za nové. Před začátkem prací musí být nové kolejnicové pásy rozvezeny po délce obnovovaného úseku. Po obnově musí být staré kolejnicové pásy z trati sebrány. Nové železniční pražce jsou přímo z výrobny přepravovány na stavbu na speciálních plošinových vozech, ze kterých stroj pomocí manipulátorů a systému dopravníků pražce ukládá přímo na železniční pláň a staré pražce jsou vyjímány a ukládány zpět na železniční vozy. Výrobcem je firma MATISA, výkon činí až 400 metrů koleje za hodinu. Délka pracovního vlaku na stavbě vč. 30 vozů na pražce (což odpovídá 3.000 m nové koleje) je 713 metrů (viz galerie).
Pokladač výhybek a kolejových polí DESEC TL 70Pokladač výhybek a kolejových polí DESEC TL 70|Dálkově řízený stroj společnosti Skanska pro velmi přesnou manipulaci s výhybkovými nebo kolejovými díly. Pohyb na pásových podvozcích umožňuje manipulaci s břemenem do všech směrů. Nosnost je 36 tun. Stroj na obrázku vyrobila v roce 2010 finská společnost Desec (dnes Kirow). Cena přesáhla 50 milionů korun.
Dvoucestná svařovna kolejnic DAF CF 440 TWT Svařovna kolejnic DAF CF 440 TWT|
Slouží k odtavovacímu stykovému svařování, což je v našich podmínkách nejdokonalejší způsob svařování kolejnic. Délka 10,14 metru, hmotnost 32 tun. Výrobce Leonhard Weiss RTE AS Tallin, Estonsko. Patří společnosti GJW Praha ze skupiny Eurovia CS.
Vysokovýkonný kolejový jeřáb GS 150.14 TRKolejový jeřáb GS 150.14 TR|
Vysokovýkonný kolejový jeřáb používaný jak na stavebně montážní práce, tak i k odstraňování následků železničních nehod. Svými parametry se řadí k nejvýkonnějším ve střední Evropě. Délka 28,2 metru, hmotnost 217 tun. Výrobce Gottwald Port Technology, Německo. Provozovatelem je firma GJW Praha ze skupiny Eurovia CS.
MUV 74.1 se sněhovoufrézouSněhová fréza správy železnic|
Motorový univerzální vozík (MUV) se sněhovou frézou ve službách Správy železniční dopravní cesty. Do přehledu jej zařazujeme s ohledem na panující ladovskou zimu. Stroj může pracovat do nadmořské výšky 1000 metrů a teplot minus 25 stupňů. Nejvyšší rychlost bez frézy je 75 kilometrů v hodině, s frézou 50 km/h, pracovní rychlost pak je maximálně 20 km/h. Vozík vyrobila českotřebovská firma CZ Loko, stál deset milionů.