Jak se jezdilo za socialismu.

Jak se jezdilo za socialismu. Zdroj: Auto.cz

Jak se jezdilo za socialismu.
Jak se jezdilo za socialismu.
Jak se jezdilo za socialismu.
Jak se jezdilo za socialismu.
Jak se jezdilo za socialismu.
12 Fotogalerie

Jak se jezdilo za socialismu? Na D1 dvě pumpy, žádné rychlostní limity a benzin za dvě kačky

David Bureš

Škodovky, kam se podíváte, doplněné Ladami a několika málo dalšími vozy z Východu, malý provoz. Tak nějak za socialismu vypadala automobilová doprava.

Jak však vypadala tehdejší silniční doprava? Pojďme si to připomenout. Začněme pozitivně, řidičům se totiž na silnicích před pár lety žilo volněji díky menší dopravě. V městských ulicích bylo snazší zaparkovat, na silnicích a dálnicích se pohybovalo méně aut. Vysokokapacitních silnic přitom bylo výrazně méně než dnes.

První dálnice otevřela až v roce 1971 (úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi), přičemž z Prahy až do Brna mohli řidiči po dálnici dojet až v roce 1980. Do konce roku 1989 pak bylo v ČSR v provozu 336 kilometrů dálnic a 218 km rychlostních silnic. To k 1. lednu 2015 v Česku bylo zprovozněno 1 228 kilometrů dálnic.

Volnost provozu ale souvisela s tím, že automobilů v Československu jezdilo výrazně méně než dnes, vlastnit automobil totiž nebylo tak běžné. Pohledem statistiky to vypadalo následně: v roce 1970 počet registrovaných automobilů přesáhl milion aut a v roce 1988 činil 2 247 773 osobních automobilů, v současnosti jich je v Česku registrováno přes 6 miliónů.

Video placeholder
Škoda 105 S v Top Gearu • Auto.cz

Více podobných témat najdete na webu Auto.cz >>>