V Japonsku otevřela restaurace chybných objednávek. Zaměstnává lidi trpící demencí
V tokijské čtvrti Toyosu byl za začátku června zahájen zkušební provoz „Restaurace chybných objednávek“. Zatímco do běžné restaurace, kde by vám nebyli schopní přinést to, co jste si objednali, byste se už pravděpodobně nevrátili, nový podnik prezentuje nejistou objednávku jako svou přednost. Zaměstnanci restaurace jsou totiž staří lidé postižení demencí a tak je prostě velká pravděpodobnost, že při cestě od vašeho stolu do kuchyně zmizí vaše přání v nenávratnu.
Cílem nové restaurace je nejen servírovat výborné jídlo, ale napomoci také ke změně obecného přístupu společnosti k lidem trpícím demencí. Zakladatelé resturace tvrdí, že k tomu, aby si člověk uvědomil, že i mentálně postižení lidé mohou být funkční součástí naší společnosti, je zapotřebí jen trocha pochopení.
Food bloger Mizuho Kudo restauraci navštívil a přestože dostal na talíř knedlíčky gyoza místo objednaného hamburguru, odcházel nadšený. Kromě výborného pokrmu si nemohl vynachválit usmívající se personál, který zákazníkům předává pozitivní energii prostřednictvím svojí vlastní radosti z práce.
No nebylo by to příjemnější, než se dívat na mnohdy nevrlé čišníky, kteří ještě nevybředli z dob totality, kdy se v restauračních zařízeních stravovali jen cizinci? Situace je dnes nesrovnatelně lepší než před deseti nebo patnácti lety, stále je však, především v menších městech, co zlepšovat.