Barbie? Nikoliv. Ženy s inspirativním příběhem.

Barbie? Nikoliv. Ženy s inspirativním příběhem. Zdroj: Mattel Inc.

Amelie Earhartová
Frida Kahlo, umělkyně
Catherine Johnsonová, matematička
Ibtihaj Muhammadová
Chloe Kimová, snowboardistka
7 Fotogalerie

Feministická revoluce: Panenka Barbie se promění ve slavné ženy s inspirativním příběhem

Tereza Stonišová

Průzkum společnosti Mattel, která vyrábí panenku Barbie, ukázal, že rodiče dětí, kteří jim kupují známé panenky Barbie, se nejvíce bojí toho, koho si jejich ratolest vybere za vzor. Průzkum podle společnosti probíhal formou dotazování celkem 8 tisíc rodičů, především matek. I proto se společnost Barbie rozhodla vytvořit zcela nové figurky, které připomínají inspirativní ženy světové historie. Barbie tak chce naplnit poptávku rodičů, kteří chtějí, aby si děti vybíraly jen vzory opravdu hodné následování. Společnost oznámila vstup postaviček slavných žen symbolicky na Mezinárodní den žen.

Výsledek průzkumu vyzněl jednoznačně, 86 procent respondentů chce, aby si jejich dítě vybralo následováníhodný vzor. Protože panenky Barbie kupují rodiče především dívkám, rozhodla se společnost vytvořit 17 nových panen, které budou vypadat například jako slavná malířka Frida Kahlo, letkyně Amelia Earhartová, matematička a fyzička Katherine Johnsonová, která pracovala pro NASA, a řada dalších.

Společnost dala prostor i méně „slavným“ ženám, jejichž životní příběh může však pozitivně inspirovat dívky, které si s nimi budou moci hrát. Příkladem takové inspirativní „panenky“ může být ženská fotbalová profesionálka Sara Gamaová nebo šermířka Ibtihaj Muhammadová. Svou figurku dostane také dcera slavného Steva Irwina Bindi Irwinová, která je známá nejen poděděnou láskou k přírodě, ale také vřelým a inteligentním vystupováním na obrazovkách televize.

Společnost Mattel Inc. je známá stvořením panenky Barbie, její početné rodiny a také jejího dokonalého mužského protějšku – Kena. Vzhled těchto postaviček býval často oprávněně terčem kritiky – jejich vzhled ovlivňoval dětské smýšlení o ideálu krásy v tom nejcitlivějším věku. Příliš velké oči, úzký pas a dlouhé nohy se neslučovaly s tím, čeho bylo možné v realitě dosáhnout. I proto je do určité míry paradoxní, že právě tato společnost se rozhodla reflektovat přání rodičů právě tímto způsobem.