Příliš sladká na to, aby byla vážná

Příliš sladká na to, aby byla vážná Zdroj: Anna Wypych

Paní času. Představ si, že máš tuto schopnost. Můžeš zastavit tento okamžik.
Masky. Je jednoduší bavit se s lidmi, když je nosíme
Růžová a květina
Modrá. Barva, kterou se podařilo získat přírodní cestou jako poslední a bývala dražší než zlato.
Barva moře
21 Fotogalerie

Akty jako ze snu: Malířka tvoří hyperrealistické obrazy žen. A dává do nich něco navíc, podívejte se

Clara Zangová

Polská akademická malířka Anna Wypychová se věnuje hyperrealistické figurální malbě žen. Nejsou to ale pouze obrazy k nerozeznání od fotografií. Umělkyně do nich vkládá surrealistické a imaginativní prvky. Především ale její obrazy vychází z vlastních pocitů a myšlenek o člověku.

 

Snový hyperrealismus je podle umělkyně cesta, jak spojit klasickou malbu, založenou na perfektním zvládnutí řemeslné práce, s moderním přístupem, který dává prostor pro osobní vklad. Wypychová svou syntézu dvou přístupů přirovnává k Polsku, v němž žije. Je to podle ní spojovník mezi tradičnější východní Evropou a moderním a dynamickým západem.

Olejomalby jsou plné ženskosti a emocí, malířka je doprovází básněmi nebo poeticky laděnými popisky. Podle Wypychové jsou to odrazy jejich pocitů a myšlenek o člověku, kterým je fascinovaná a je středobodem její umělecké práce. Baví ji zaznamenávat lidskou přirozenost a myšlenky, které se nacházejí někde mezi vědomím a nevědomím. Ty podle ní ukazují lidskou bytost v její celistvosti.

Wypychová se nevěnovala výhradně hyperrealistické malbě. Její tvorba z dřívějších let obsahuje i uvolněnější, expresivnější práce a také kresby, které jsou pro malíře výchozím bodem.