Burger King Francie. Nejezte jen tak něco

Burger King Francie. Nejezte jen tak něco Zdroj: Facebook/Bored Panda

IKEA Česká republika. Buďte ve výběru pásky ještě stylovější a ve způsobu uchycení chytřejší. Třeba vám ho pak nikdo nesní!
McDonald's Česká republika. Nejlepší věci nejsou za miliony
Perrier
Bobbi Brown
Fornino Pizza
17 Fotogalerie

Přilepený banán: 17 značek, které zareagovaly na „lahodné umění“. Podívejte se na jejich reklamy

Clara Zangová

Před týdnem zarezonovalo nejen v uměleckém světě dílo Komediant italského konceptuálního umělce Maurizia Cattelana. Jednalo se o banán připevněný na galerijní stěnu kobercovou páskou. Exponát se rázem stal rovněž dílem performativního umělce Davida Datuny, který se do něj s chutí zakousl po tom, co se dílo vydražilo za neuvěřitelných 120 tisíc dolarů. Neinspirovalo to jen internetové vtipálky, ale i nejrůznější firmy – ať už prodávají skříně nebo hranolky.

Během uplynulého týdne se ukázalo, na co všechno lze naroubovat snadno rozpoznatelný koncept provokativního umělce Cattelany. Marketing firem pochopitelně využil všeobecného pohoršení, které zavládlo nad cenou, za niž se banán přilepený na zdi galerie Art Basel v Miami vydražil – jednalo se o v přepočtu 2,7 milionů korun. Ještě větší šok byl, když si na banánu pochutnal performer David Datuna, kterého za to chtěla kriminalizovat policie. Ukázalo se ale, že celá akce byla domluvená a že performance s názvem Hladový umělec byla součástí hry.

Kupec však nemusí zoufat, protože součástí objektu je i certifikát, který jej opravňuje banán jednou za čas vyměnit. „Datuna to dílo nezničil. Ten banán je myšlenka,“ vysvětlil ředitel galerie Art Basel Herald Lucien Terras. Myšlenky se pak zmocnila marketingová oddělení společností – některá zábavně, jiná méně. Mezi povedené reklamy určitě patří ta od české pobočky IKEA, která takto zpropagovala svou vlastní lepicí pásku. Zábavná je také reklama na kečup Heinz, která upgraduje tu na francouzský Burger King – protože hranolek s kečupem je ještě větší umění.