Auta ze slavných atentátů: Co se stalo s Heydrichovým mercedesem nebo Kennedyho Lincolnem
Auta jsou desítky let součástí našich životů. A někdy i smrtí. Často při nehodách, ale v případě politiků byla auta občas cílem útoků. Jak dopadli po atentátech známí politici, víme. Ale co jejich auta, která čelila střelbě nebo bombám spolu s nimi? Přečkala to, nebo skončila na vrakovištích? A můžeme je vidět? V aktuálním Reflexu si můžete přečíst příběh Heydrichova mercedesu, ale máme pro vás i další vozy s podobným osudem.
Pokračování 2 / 8
František Ferdinand d´Este
Gräf und Stift Double Phaeton z roku 1910, v němž byl zabit František Ferdinand |
Ne každý na začátku autu jako módnímu výstřelku propadl. Takový rakousko-uherský císař František Josef I. automobil odmítal a jeho luxusu si užil pouze jednou v životě, a to při návštěvě britského krále Edvarda VII. To jeho synovec a následník trůnu František Ferdinand d’Este tak zpátečnický nebyl. A jak to dopadlo, víme.
Auto, které stálo na začátku první světové války, zkonstruovali dva bratři z Vídně, kteří se původně věnovali výrobě cyklistických kol. Vůz značky Gräf und Stift převzal roku 1910 hrabě Franz von Harrach, ten ho následně zapůjčil arcivévodovi. V Sarajevu se stalo přímým svědkem atentátu na následníka trůnu. Bezprostředně po události bylo vlakem převezeno do Vídně, kde skončilo v muzeu. Tam přežilo obě světové války a dnes patří mezi nejnavštěvovanější exponáty.
Pokračování 3 / 8
Reinhard Heydrich
Poškozený vůz Mercedes-Benz Reinharda Heydricha na místě činu |
Asi každý známe příběh, kdy Gabčík s Kubišem spáchají atentát na nenáviděného říšského protektora. Najít ale správný vůz je pořádná fuška. Přichází zaručené informace, že Mercedes Benz 320 Cabriolet B stojí v Dánsku. Jiný je prý v Bavorsku. Další se našel v české stodole. Možných Heydrichových mercedesů je u nás i ve světě víc. Ale víme, který je ten pravý? A jak to poznat? To se dozvíte v aktuálním vydání Reflexu nebo zde.
Pokračování 4 / 8
Charles de Gaulle
Generál Charles de Gaulle ve svém oblíbeném Citroënu DS 19 |
Téměř dvoumetrový francouzský prezident miloval svou vlast a dokazoval to i na silnicích. Nedal dopustit na svůj Citroën DS 19 přezdívaný Bohyně. Lásku ještě více prohloubil incident z 22. srpna 1962, kdy se vydal se svou manželkou na letiště. Po cestě vládní kolonu přepadli členové militantní skupiny, která prezidentovi neodpustila ztrátu Alžírska. Při útoku padlo na 140 výstřelů a zemřeli dva bodyguardi. Citroën měl sice propálené všechny pneumatiky, ale řidič díky dobrému odpružení zvládl z místa ujet. Prezident měl bezpochyby štěstí, rád ale poukazoval, že velkou roli hrálo i milované auto, kterému zůstal věrný do konce života. Dnes je k vidění ve městě Lille, kde je de Gaulleovi věnované celé muzeum.
Pokračování 5 / 8
Rafael Trujillo
Chevrolet Bel Air diktátora Trujilla |
Prezident a diktátor v jednom. Obyvatelé Dominikánské republiky úpí pod Trujillem až do 30. května 1961. Během téměř 30 let u moci pozabíjel na 50 000 lidí, většinou politických odpůrců. Jeho modrý Chevrolet Bel Air přepadnou té noci neznámí útočníci a zasypou auto kulkami. V těle diktátora jich najdou sedm. Vůz skončí v hlavním městě, kde je později sešrotován.
Pokračování 6 / 8
John Fitzgerald Kennedy
JFK s manželkou pár sekund před smrtí |
Americký státník sahá při osudné návštěvě Dallasu po nablýskaném Lincolnu Continental. Jeho tehdejší pořizovací cena dosahuje 200 tisíc dolarů. Tmavomodrý bourák s přídomkem X-100 patří do prezidentské garáže od roku 1961 a po smrti Kennedyho okamžitě míří do Washingtonu, kde se stává jedním z klíčových důkazů. Po vyšetřování převezou automobil do dílny a jsou na něj instalovány další bezpečnostní prvky.
Překvapivě se vrací do flotily aut amerického státníka. V říjnu 1964 v něm například jede Lyndon B. Johnson, s vozem ale není spokojen a nechá ho přestříkat na černou barvu. Sahá po něm třeba i Richard Nixon či Jimmy Carter. Majestátní Lincoln míří do důchodu v roce 1977, od té chvíle má své stálé místo v detroitském Technickém muzeu Henryho Forda.
Pokračování 7 / 8
Jan Pavel II.
Papežský Fiat Campagnola Jana Pavla II. |
Papež Jan Pavel II. obdržel v roce 1980 od automobilky Fiat zbrusu nový džíp. Model Campagnola sliboval komfort a spolehlivost. Jenže v roli papamobilu vydržel pouhý jeden rok. V květnu 1981 se totiž Svatý otec stal terčem atentátu. Ten naštěstí přežil, ale automobily pro hlavu katolické církve musely projít razantní změnou. Vatikán dal hlavy dohromady s Mercedesem a po zotavení brázdil Jan Pavel II. ulice vozem se stříbrnou třícípou hvězdou a hlavně s neprůstřelnými skly. Osudový Fiat dnes poklidně dřímá ve Vatikánském muzeu.
Pokračování 8 / 8
Giovanni Falcone
Vystavené trosky jednoho z vozů po atentátu na soudce Falconeho |
Italský prokurátor chtěl vyčistit svou zemi od mafiánů, kvůli tomu si vysloužil speciální zacházení. Krátce před šestou večerní 23. května 1992 přiletěl do Palerma. Usedl za volant bílého Fiatu Croma a v doprovodu dalších dvou vozů vyrazil na cestu do města. Když dojel k odbočce na Capaci, zazněla obrovská exploze. Výbuch bomby umístěné pod dálnicí zabil Falconeho, jeho ženu Francescu a tři bodyguardyq¹q11. Jeden z vozů byl zachován a různě vystavován, aby lidé nezapomněli na to, co dělá mafie. Naposledy byly trosky vozu k vidění v březnu 2022 v italském Terstu.