Černoši byli zahrnuti do tajného programu ministerstva zdravotnictví, který měl zkoumat, jaký dopad má na lidské tělo syfilis. Pokud se nijak neléčí.

Černoši byli zahrnuti do tajného programu ministerstva zdravotnictví, který měl zkoumat, jaký dopad má na lidské tělo syfilis. Pokud se nijak neléčí. Zdroj: Internet

Syfilis dělal z lidí chodící mrtvoly. Strach z choroby svíral svět staletí, měnil společnost i umění

Jiří Holubec

Před 100 lety zemřel německý bakteriolog August Paul von Wassermann, autor prvního testu na syfilis. Pro jeho současníky byl objev přímo spásný. Velká část společnosti tedy žila v neustálém strachu, že jsou nakaženi neléčitelnou nemocí, která z lidí dělala doslova chodící mrtvoly.

Jméno lékaře Augusta Paula von Wassermanna je dnes známé málokomu. Jeho přínos pro západní civilizaci je ale srovnatelný s přínosem jeho zaměstnavatele Roberta Kocha – zakladatele mikrobiologie a objevitele původců tuberkulózy, antraxu a cholery. V Kochově Institutu pro infekční choroby byla v roce 1905 identifikována i bakterie Treponema pallidum způsobující onemocnění syfilis. Díky Wassermanově úsilí byl zanedlouho objeven test, který dokázal její přítomnost v těle objevit i v časném stádiu nemoci, kdy ještě nakažený ještě neprokazoval žádné symptomy. V éře moderních antibiotik je těžké docenit, jaký převrat Wassermanův test přinesl. Pomohl nejenom výrazně omezit šíření smrtelné nemoci, ale především zažehnal hrůzu, která tehdy celou Evropu svírala.

Kletba z Nového světa

O původu nemoci syfilis se vedou dlouhá léta spory. Existují teorie, že se v Evropě vyskytovala od pravěku a její epidemie byly mylně připisovány lepře. Nejčastěji citovaná hypotéza ale tvrdí, že nemoc na Starý kontinent zavlekli Kolumbovi mořeplavci z prvních výprav do Ameriky. Epicentrem, odkud se nákaza rozšířila, byla Neapol. V roce 1495, kdy na Itálii zaútočil mladý francouzský král Karel VIII., ve městě sídlila posádka španělských vojáků. Část z nich tvořili veteráni Kolumbových výprav. Francouzská armáda, složená převážně z najatých žoldáků, město dobyla a několik měsíců ho držela. Vojáci tu dobu vyplňovali oblíbenými vojenskými kratochvílemi. Pitím, hazardem a návštěvami nevěstinců, kam před nimi docházeli Španělé. Když vítězný Karel VIII. svá vojska rozpustil, rozjeli se žoldnéři zpátky do svých domovů v různých koutech Evropy, anebo se nechali najmout na další válečné výpravy.

Spolu s nakaženými vojáky se nemoc během několika měsíců rozšířila do zbytku Itálie, Francie, Německa a Švýcarska. Rok poté se objevila i v Nizozemsku a Řecku, za další přeskočila do Anglie a Skotska, poté do východní Evropy a Ruska. Na válečných a obchodních lodích ji námořníci zavlekli až do Indie a Číny. Šířila se tak rychle, že nikdo nedokázal odhalit, odkud vlastně přišla. Jak to v podobných případech bývá, byli za původce označováni příslušníci znepřátelených národů. V Británii se jí říkalo „francouzská nemoc“. Ve Francii „neapolská nemoc“. Rusové chorobu označovali za „polskou“, Poláci za „tureckou“ a Turci za „křesťanskou“. Nakonec se nejvíce vžil název, který použil slavný veronský lékař, básník a astronom Girolamo Fracastoro. Hrdina jeho básně Syphilis sive morbus gallicus je pastýř potrestaný samotným bohem Slunce. Projevy syfilis byly daleko méně poetické.

Rozpad těla i mysli

Z dochovaných lékařských zápisů je dodnes cítit, jak nová nemoc tehdejší společnost šokovala. Mor, cholera a neštovice, které se tehdejší Evropou také šířily, zabíjely nakažené poměrně rychle a viditelné příznaky pomáhaly identifikovat ložiska nákazy. Syfilida se u nakažených mohla projevit až po mnoha týdnech a trvat celé roky. Prvním projevem byl jediný vřed v místě vstupu infekce (zpravidla na genitálu). V první fázi nepociťoval nakažený žádné bolesti, a nemusel si příznaků ani všimnout. Nákazu proto šířil dál, dokud nemoc neudeřila naplno. Pacient začal trpět silnými horečkami, úpornými bolestmi svalů, kloubů a uzlin. Na těle se mu otvíraly mokvavé vředy, ze kterých prýštila strašlivě zapáchající tekutina. Nemoc se šířila do vnitřních orgánů, napadala játra, srdce i mozek. Z těl nakažených se odlupovala kůže a odpadávala svalovina. Nemocným se bortily nosy, odumíraly rty, oči, prsty na rukou i nohou. Ve finální fázi, pokud se jí dožil, bakterie napadla pacientův mozek a nervovou soustavu a uvrhla ho do nezvratného šílenství.

Postupem let nemoc zmutovala do poněkud méně drastické formy. Mírnější příznaky však způsobily rychlejší šíření nemoci a v 17. a 18. století byla syfilida doslova všude. Obzvlášť byla zasažena velká města, kde bujel obchod se sexem. Některé zdroje uvádí, že na přelomu 17. a 18. století syfilidou trpěl každý pátý Londýňan a pařížské nemocnice doslova praskaly ve švech. Jen ve špitálu Salpêtrière bylo v roce 1703 internováno v zoufalých podmínkách více než 4500 nemocných prostitutek. Úřady se snažily s epidemií bojovat. Nemocní cizinci byli odváženi na hranice a vyhošťováni. Bohatí měšťané byli zavíráni do domácích vězení, chudí do špitálů. V Paříži topili šiřitele nemoci v Seině, prostitutkám bylo přísně zakázáno přibližovat se ke kasárnám a vojenským táborům. Při neuposlechnutí byly provinilé odřezány uši a nos. Nemoc se však šířila dál.

Pokusy o léčbu

Stejně marné byly pokusy syfilidu léčit. Účinná antibiotika byla hudbou vzdálené budoucnosti a i věhlasní lékaři sahali k často velmi podivným metodám. Nemocným se pouštělo žilou, vředy se odřezávaly, mokvající rány se natíraly vínem, zasypávaly pilinami z dřeva guajaku léčivého nebo popelem z jeleního paroží. Aby se zabránilo přenosu nemoci z matky na dítě, kapal se novorozencům do očí roztok dusičnanu stříbrného (v řadě zemí se to praktikuje dodnes). Kdo neměl na exotické léky peníze, sáhl po tehdy oblíbeném všeléku – rtuti. Toxický kov se polykal, vdechoval a vtíral do kůže, což pacientům ještě přitížilo.

Strach, který změnil svět

Strach z neléčitelné nemoci svíral společnost celá staletí a v mnoha ohledech ji formoval. Spekuluje se například, že nemoc pomohla podrýt autoritu katolické církve a umožnila nástup reformace a osvícenství. „Purpurové květy“ na tvářích kněží, kardinálů i papežů jasně dokazovaly, že svatí muži berou slib celibátu velmi laxně a žijí stejně zkaženým životem, jako zatracovaní hříšníci. Strach z potenciálně smrtelných následků sexu dal vzniknout i upjaté morálce 19. století. Tehdejší největší kapacita na pohlavní nemoci, francouzský lékař Alfred Fournier, tvrdil, že jedinou zbraní proti syfilidě je ctnostné manželství uzavřené mezi panicem a pannou. Důraz na sexuální zdrženlivost a strach ze sexu se následně promítl do teorií prvních psychologů a sexuologů. Práce Sigmunda Freuda a jeho kolegů se často zabývaly tématy ženské sexuální represe. Psychoanalytikové si bohužel neuvědomovali, že za odmítáním sexu se neskrývá vrozená averze, ale strach, že se od manžela nakazí smrtelnou nemocí a předá ji svému dítěti.

Zatímco ctnostní občané uzavírali neposkvrněná manželství (nebo je alespoň předstírali), mezi volnomyšlenkářskou uměleckou komunitou se nemoc dále šířila. V některých zemích si díky tomu vysloužila novou přezdívku „divadelní nemoc“. Trpěl jí Casanova, Flaubert, Schubert, Schumann, Baudelaire, Maupassant, Van Gogh, Wilde, Joyce, Nietzsche a další a další. Strach ze syfilidy inspiroval řadu zásadních děl evropské literatury. Spisovatel a literární kritik D. H. Lawrence napsal: „Jsem přesvědčen, že některé projevy hrůzy a zoufalství v Shakespearových tragédiích jsou důsledkem vědomí nebezpečí syfilidy.“ Alegorie na zákeřnou nemoc způsobující šílenství se dají vystopovat v gotických románech a ranných hororech. Například ve Stevensonově Podivném případu dr. Jekylla a pana Hydea, ve Wildově Portrétu Doriana Graye, povídkách Edgara Alana Poea a Stokerově Draculovi. Strach ze šílenství přímo prostupuje dílem H. P. Lovecrafta, jehož otec syfilidou trpěl.

Existují i teorie, že některá díla ovlivnila nemoc samotná. Filozofové a literární badatelé si lámou hlavu, jestli progresivní paralýza mozku nestojí za divokými jazykovými a myšlenkovými experimenty Jamese Joyce nebo za vrcholnými díly Friedricha Nietzscheho. Ten v roce 1883 ve svém Zarathustrovi napsal: „Země, tak pravil, má kůži; a tato kůže má choroby. Jedna z těchto chorob sluje například: člověk.“ V následujících několika letech ze sebe vychrlil sérii spisů včetně Soumraku model, Antikrista a Ecce Homo. Pak se zhroutil a zbylých jedenáct let života se zmítal v inkoherentním šílenství.

První úlevu od neustálého strachu přinesl na začátku 20. století lék arsfenamin - derivát arzénu, který často pacientům ještě přitížil. Zlom nastal až s objevem Wassermannovy diagnostické metody a s příchodem antibiotik po II. světové válce. Jak velký význam diagnostická metoda měla dokazuje skutečnost, že v řadě zemí je negativní Wassermanův test dodnes vyžadován jako podmínka uzavření manželství.