Land Rover: Legendární britský teréňák oslavil 70 let. Vznikl za zvláštních okolností
Nápad na anglický teréňák se zrodil v hlavě Maurice Wilkse, hlavního konstruktéra britské automobilky Rover. Ten si jezdil každý víkend odpočinout na farmu. Aby stihl po pracovním týdnu dát statek do pořádku, pořídil si na pomoc americký džíp Willys. Právě ten ho inspiroval k vývoji prvního modelu Land Roveru, který měl sloužit farmářům při jízdách v neprostupném terénu.
Výsledek své práce představil Wilks v dubnu 1948 na automobilové show v Amsterdamu. Jmenoval se prostě Series I a připomínal křížence mezi traktorem a armádním džípem. Skládal se z pevného ocelového rámu a hliníkové karoserie. Hliník je lehký a nepříliš odolný materiál, proč by ho někdo dával do terénního auta? Z nouze.
Velká Británie po druhé světové válce trpěla nedostatkem oceli – zato hliníku po vyřazených bojových letadlech zbyla spousta. Ze stejného důvodu se vůz zpočátku nabízel pouze v olivově zeleném odstínu. Po válce zůstalo spoustu armádních barev, a tak se je automobilka rozhodla skoupit a použít právě pro Land Rover.
Snadná oprava
Vzhledově neotesaný Series I nebyl žádný rychlík. Přestože pro něj Rover vyvinul nový motor o objemu 1,6 litru, na jízdě to nebylo moc znát. Když jste šlápli na plyn, zrychlili jste na 60 km/h až za osmnáct vteřin. Zato ale bylo auto extrémně odolné, robustní a poradilo si i v extrémních podmínkách.
Ikonickou se stala čelní maska z kovového roštu: Posádka ji mohla odejmout, položit na oheň a upéct si na ní večeři. Land Rover vůbec vynikal univerzální konstrukcí. Jednotlivé díly karoserie šlo v případě nehody snadno vyklepat, narovnat nebo nahradit. Stejně tak motor si mohl každý šikovnější strojař opravit sám.
Series I se zpočátku nabízel za 450 liber. To byla příznivá cena i na tehdejší dobu a zájem předčil veškerá očekávání. Do auta se zamilovali nejen farmáři – začali si je kupovat také stavaři, lesníci, policisté či záchranáři. Nový vůz zaujal také armádu. Pouhé tři roky po uvedení Series I na trh už automobilka Rover prodávala dvakrát více teréňáků než osobních vozů.