Zemřel portrétista Mao Ce-tunga. O své práci nesměl mluvit, za jeden z obrazů skončil v pracovním táboře
Minulý týden v Pekingu zemřel Wang Guodong, umělec, který měl jednu z nejdůležitějších a zároveň nejnebezpečnějších prací v Čínské lidové republice. Roky maloval „velkého kormidelníka“ a bývalého tajemníka čínské komunistické strany Mao Ce-tunga. Léta potají tvořil nové verze obrovského portrétu vůdce, který dodnes shlíží na jedno z nejkrvavějších náměstí světa.
Maův portrét na náměstí Nebeského klidu neboli „nejdůležitější obraz Číny“, jak ho označil kunsthistorik z Chicagské univerzity a expert na čínské umění Wu Hung, se každoročně kvůli pekingskému ovzduší musí měnit. Asi aby Čínská lidová republika ušetřila, plátna se rok od roku používají stejná, jen se přemalují bílou barvou a „kreativní“ proces může začít znovu. Autoři obrazu jsou od počátku zahaleni státním tajemstvím, o své práci mají zakázáno mluvit a na svoje výtvory se nesmějí ani podepsat. Portrét, který od 70. let vzniká v tajném bunkru na rohu Zakázaného města, už jich vystřídal pět. Wang Guodong byl jeden z mála, který se odvážil o práci pro velkého vůdce promluvit.
Titulem hlavního malíře čínského majestátu byl Wang poctěn v roce 1964 a protrpěl si s ním příštích 12 let. Během Kulturní revoluce (1966-1976) byl na základě svého buržoazního původu pronásledován Rudými gardami. Ty, nemajíce nic, z čeho by Wanga obvinily, přišly s tvrzením, že Maa vyobrazil jen s jedním uchem. Neobměkčil je ani fakt, že vůdce na obraze sedí šikmo a druhé ucho tak nemůže být vidět. Malíře obvinily z toho, že na jeho portrétu Mao „nedostatečně naslouchá čínskému lidu“. A tak jak to ve správných komunistických režimech bývá, Rudé gardy umělce odsoudily ke dvěma rokům nucených prací, jen aby nakonec vyšlo najevo, že obraz maloval podle oficiální fotografie, kterou dostal od komunistické strany.
Maův portrét, který na pekingském náměstí ročně zhlédnou miliony lidí, se stal inspirací pro mnoho moderních umělců. Mezi autory jeho nejslavnějších interpretací patří čínský malíř Wang Guangyi, který v té své dal velkého vůdce za mříže, a pak samozřejmě Andy Warhol, který z portrétu vytvořil ikonu pop artu. Jak ale podotkli i v New York Times, Warhol ve své adaptaci Maa také zvěčnil jen s jedním uchem.